За бензин-дизель платить власник авто, за «паливо» для електромобілів – всі українці: що відбувається і як має бути

Тетяна Мазниченко

Українці дотують кожен електромобіль, що заряджається вдома

Відомо, що в Україні електроенергія є дотаційною. Ціни на неї не є ринковими, тому різниця доплачується з державного бюджету – податків українців. Ринковий тариф приблизно у 2 рази вищий за чинний. Виходить, хто більше споживає, тому більше допомагають. На це звернув увагу один з харківських активістів.

В своєму телеграм-каналі харківський активіст Павло Храмов звернув увагу на те, що власникам електромобілів дістається вдвічі дешевша електроенергія - по тарифах для домогосподарств.

«Ми дотуємо кожен електромобіль, що заряджається вдома! Як вам таке, Ілоне Маск?», - написав він.

Свої висновки Храмов обґрунтовує тим, що в Україні електроенергія є дотаційною. Ціни на неї не є ринковими, тому різниця доплачується з державного бюджету – податків українців. Ринковий тариф приблизно у 2 рази вищий за чинний. Активіст спирається на ті факти, що зі слів голови енергорегулятора України Костянтина Ущаповського реальний тариф на електроенергію для населення, якщо взяти всі складові, сягає 5,5 – 5,8 гривні за кіловат-годину. Це обґрунтована ринкова ціна без ПДВ. Тобто, актуальна вартість для населення у розмірі 2,6 гривні за кіловат-годину виходить вдвічі меншою за реальні затрати. При цьому, абсолютна різниця сягає близько 125 мільярдів гривень, тоді як борги на ринку електроенергії - 60 мільярдів гривень.

«Виходить дивний перекос, на який звернув мою увагу CEO Yasno Сергій Коваленко, - хто більше споживає, тому більше допомагають. Не дивно, що власники електромобілів хизуються перед власниками авто з ДВЗ, як дешево вони катаються. Мабуть, охочий похизуватись було б трохи менше, якби їм встановили ринковий тариф», - вважає активіст з Харкова.

І додає, що на його думку, свідомі громадяни з електромобілями, мають заряджатись на станціях за ринковими тарифами та якомога менше стягувати дотацій з бюджету.

«Це було б чесно з їх боку. Хоча мені тут скажуть "я нічого не порушую"... А уряду варто задуматись - може краще ми зробимо для громадського транспорту дотації, ніж будемо спонсорувати власників недешевих авто», - робить висновки Храмов.

Українці купили рекордну кількість електромобілів

Попит на електромобілі в Україні тільки в листопаді минулого року зріс майже утричі, порівняно з листопадом 2022 року. Всього зареєстрували 4316 авто на акумуляторних джерелах живлення (BEV). Про це повідомляє Асоціація автомобілевиробників Укравтопром.

Основну масу зареєстрованих за місяць електромобілів склали легкові авто - 4239 шт. (нових – 827 шт., уживаних – 3412 шт.). З 77 комерційних електромобілів новими були лише 10.

"Усього з початку року свою першу реєстрацію в Україні пройшли 33 тис. електромобілів, що у 2,8 раза більше, ніж за аналогічний період минулого року", - зазначили в Укратопромі.

Частка нових авто в реєстраціях BEV збільшилась з 17% до 20%.

Як змінилися податки на пальне у 2023 році 

В Україні протягом 2023 року кардинально зросли ціни на пальне. Так, навесні водії могли спокійно залити повний бак, то зараз вартість бензину може бути вагомою витратою.

Після повернення з 1 липня 2023 року податків, ПДВ на нафтопродукти зріс із 7% до 20%, акциз на бензин – до 213 євро за тисячу літрів, на дизпальне – до 139,5 євро за тисячу літрів. Акциз на автомобільний газ залишився на рівні 52 євро. В результаті, ціна на бензин зросла до 4-5 гривень за літр.

Всього, у третьому кварталі 2023 року майже 50 найбільших гравців ринку пального сплатили 1,485 млрд грн операційних податків — ПДВ, податку на прибуток (ПнП), зарплатних тощо. Це в півтора разу більше, ніж за другий квартал (0,937 млрд грн). Основним драйвером збільшення надходжень став ПДВ — зростання з 174 млн грн до 533 млн.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

No ad for you