За бензин-дизель платить власник авто, за «паливо» для електромобілів – всі українці: що відбувається і як має бути

Читать на русском

Українці дотують кожен електромобіль, що заряджається вдома

Читать на русском
Паливо, електромобілі
Для заправки електромобілів повинні бути ринкові ціни

Українці дотують кожен електромобіль, що заряджається вдома

Відомо, що в Україні електроенергія є дотаційною. Ціни на неї не є ринковими, тому різниця доплачується з державного бюджету – податків українців. Ринковий тариф приблизно у 2 рази вищий за чинний. Виходить, хто більше споживає, тому більше допомагають. На це звернув увагу один з харківських активістів.

В своєму телеграм-каналі харківський активіст Павло Храмов звернув увагу на те, що власникам електромобілів дістається вдвічі дешевша електроенергія - по тарифах для домогосподарств.

«Ми дотуємо кожен електромобіль, що заряджається вдома! Як вам таке, Ілоне Маск?», - написав він.

Свої висновки Храмов обґрунтовує тим, що в Україні електроенергія є дотаційною. Ціни на неї не є ринковими, тому різниця доплачується з державного бюджету – податків українців. Ринковий тариф приблизно у 2 рази вищий за чинний. Активіст спирається на ті факти, що зі слів голови енергорегулятора України Костянтина Ущаповського реальний тариф на електроенергію для населення, якщо взяти всі складові, сягає 5,5 – 5,8 гривні за кіловат-годину. Це обґрунтована ринкова ціна без ПДВ. Тобто, актуальна вартість для населення у розмірі 2,6 гривні за кіловат-годину виходить вдвічі меншою за реальні затрати. При цьому, абсолютна різниця сягає близько 125 мільярдів гривень, тоді як борги на ринку електроенергії - 60 мільярдів гривень.

«Виходить дивний перекос, на який звернув мою увагу CEO Yasno Сергій Коваленко, - хто більше споживає, тому більше допомагають. Не дивно, що власники електромобілів хизуються перед власниками авто з ДВЗ, як дешево вони катаються. Мабуть, охочий похизуватись було б трохи менше, якби їм встановили ринковий тариф», - вважає активіст з Харкова.

І додає, що на його думку, свідомі громадяни з електромобілями, мають заряджатись на станціях за ринковими тарифами та якомога менше стягувати дотацій з бюджету.

«Це було б чесно з їх боку. Хоча мені тут скажуть "я нічого не порушую"... А уряду варто задуматись - може краще ми зробимо для громадського транспорту дотації, ніж будемо спонсорувати власників недешевих авто», - робить висновки Храмов.

Українці купили рекордну кількість електромобілів

Попит на електромобілі в Україні тільки в листопаді минулого року зріс майже утричі, порівняно з листопадом 2022 року. Всього зареєстрували 4316 авто на акумуляторних джерелах живлення (BEV). Про це повідомляє Асоціація автомобілевиробників Укравтопром.

Основну масу зареєстрованих за місяць електромобілів склали легкові авто - 4239 шт. (нових – 827 шт., уживаних – 3412 шт.). З 77 комерційних електромобілів новими були лише 10.

"Усього з початку року свою першу реєстрацію в Україні пройшли 33 тис. електромобілів, що у 2,8 раза більше, ніж за аналогічний період минулого року", - зазначили в Укратопромі.

Частка нових авто в реєстраціях BEV збільшилась з 17% до 20%.

Як змінилися податки на пальне у 2023 році 

В Україні протягом 2023 року кардинально зросли ціни на пальне. Так, навесні водії могли спокійно залити повний бак, то зараз вартість бензину може бути вагомою витратою.

Після повернення з 1 липня 2023 року податків, ПДВ на нафтопродукти зріс із 7% до 20%, акциз на бензин – до 213 євро за тисячу літрів, на дизпальне – до 139,5 євро за тисячу літрів. Акциз на автомобільний газ залишився на рівні 52 євро. В результаті, ціна на бензин зросла до 4-5 гривень за літр.

Всього, у третьому кварталі 2023 року майже 50 найбільших гравців ринку пального сплатили 1,485 млрд грн операційних податків — ПДВ, податку на прибуток (ПнП), зарплатних тощо. Це в півтора разу більше, ніж за другий квартал (0,937 млрд грн). Основним драйвером збільшення надходжень став ПДВ — зростання з 174 млн грн до 533 млн.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.