Паливні податки: від безприбуткових звітів до шокуючих сплат в бюджет України: експерт розповів про фінансову ситуацію на ринку пального

Читать на русском

Важливим елементом має стати відкритість даних щодо сплати податків нафтотрейдерами

Читать на русском
Пальне, ціна
Закупівельна вартість пального приблизно однакова - ціна реалізації на колонках різна

Важливим елементом має стати відкритість даних щодо сплати податків нафтотрейдерами

У третьому кварталі 2023 року майже 50 найбільших гравців ринку пального сплатили 1,485 млрд грн операційних податків. Це в півтора рази більше, ніж за другий квартал. Основним драйвером збільшення надходжень став ПДВ. Проте майже не змінилися обсяги ПнП. Тобто, 30 із 50 мереж АЗС показали мізерну прибутковість. Ситуацію на ринку пального проаналізував директор ВАТ «Консалтингова група А-95» Сергій Куюн.

Державна мережа торгує майже за мінімальними цінами

За словами Сергія Куюна, абсурдність безприбуткових звітів спростувати нескладно.

«Картину тут «псує» компанія ОККО. З 26% продажів (у третьому кварталі 2023-го) мережа сплатила 75% податку на прибуток серед найбільших гравців. У цифрах це 1,1 грн/л, тобто базою для оподаткування був прибуток у розмірі 6 грн/л, що відповідає ринковим реаліям, а саме — різниці між закупівельною (оптовою) та роздрібною вартістю пального за вирахуванням ПДВ та експлуатаційних витрат. Загалом мережа Віталія Антонова протягом кварталу покращила показник податкового навантаження з 2,39 до 2,49 грн/л», - повідомив експерт.

Він зазначив, що закупівельна вартість пального в основних гравців приблизно однакова, оскільки вони є переважно прямими імпортерами. Ціна реалізації на колонках різна, але якщо зважити на загальновідомі дисконти, підвищені експлуатаційні витрати «преміальних» мереж тощо, то отримаємо в сухому залишку різницю в відпускних цінах і, відповідно, у націнці у 2–3 грн, а не у 4–5 разів.

«Паливні» податки – від абсурдних безприбуткових звітів до шокуючих сплат в бюджет країни: експерт розповів про фінансову ситуацію на ринку пального 1

При цьому, каже Куюн, державна мережа торгує майже за мінімальними цінами на ринку.

«Наприклад, група Socar в Україні у третьому кварталі 2023 року була безприбутковою. Якби група розмістила свій квартальний оборот у 5,7 млрд грн на депозиті в українському банку, то заробила би 171 млн грн прибутку, а за дев’ять місяців 2023-го — понад пів мільярда гривень. Замість цього, як свідчать наявні податкові показники, за цей період державна азербайджанська компанія отримала 3,85 млн грн прибутку», - сказав експерт.

Він додав, що тим часом саме за Socar максимальний результат з податкового навантаження за підсумками дев’яти місяців 2023-го — 3,03 грн/л. Аналіз свідчить, що такого показника досягнуто завдяки гарним ставкам зарплат і сплаті ПДВ, який генерують оптові ланцюги Socar, суттєво збільшивши активність у другому півріччі.

«Не виправдалися сподівання від націоналізованої мережі Glusco, яка перебуває в управлінні НАК «Нафтогаз України». Вона так і не показала прибутку у третьому кварталі. Залишається очікувати анонсованого переходу Glusco під дах «Укрнафти», наразі слово за Антимонопольним комітетом», - повідомив Куюн.

Зліт по податкам БРСМ можна вважати сенсацією

Якщо лідируючі позиції ОККО та Socar уже не новина, то злет БРСМ у третьому кварталі, безумовно, можна вважати сенсацією, каже Сергій Куюн.

«Якщо у першому півріччі 2023-го мережа платила в середньому 7 млн грн ПДВ, то у третьому кварталі — аж 298 млн грн!», - повідомив експерт.

Куюн розповів, що ще у серпні стало відомо, що податкова «переконала» БРСМ сплатити 200 млн грн ПДВ у рахунок «старих подвигів». Водночас утричі зріс квартальний показник з ПнП і більш як утричі — сплата акцизу із сумішевих спиртовмісних бензинів, які БРСМ виробляє на своїх міні-НПЗ. У результаті мережа Андрія Біби за квартал перетворилася з аутсайдера податкового рейтингу на лідера: податкове навантаження зросло з 0,46 грн/л у другому кварталі до 2,39 грн. «Залік» за дев’ять місяців — 1,21 грн/л.

«Ще одним героєм кварталу стала мережа Avantage 7 — багаторічний аутсайдер «податкових» рейтингів. Нагадаємо, у другому кварталі 2023 року компанія показала результат — мінус 42 коп./л. Тобто бюджет ще мав доплатити. Аж ось на початку жовтня податкова раптово анулювала 53 ліцензії на роздрібну торгівлю станціям Avantage, і вони були змушені зупинитися», - повідомив експерт.

Він додав, що компанія навіть сплатила авансом перші «добровільні» внески на державні рахунки.

«Щоправда, переконатися в цьому можна буде вже за результатами четвертого кварталу, а поки Avantage 7 і надалі утримує мінімальний показник податкового навантаження за дев’ять місяців 2023-го», - зауважив Куюн.

Він також каже, що судячи з деяких «проривів» у статистиці окремих гравців, можна говорити про те, що податківці провели тематичну роботу й із кількома регіональними мережами. Продавці пального потрапили до переліку пріоритетних категорій для перевірок. Багато компаній повідомляють про масштабні перевірки, які охоплюють останні сім років.

Скільки бюджет втрачає на роздрібному ринку пального?

Сергій Куюн порахував, що якщо взяти за індикатив 2,07 грн/л — середнє значення по п’яти лідерах, то втрати бюджету становитимуть близько 9 млрд грн.

«Так, ці гроші не розв’яжуть усіх проблем, але скільки це турнікетів, дронів, бронежилетів?», - задається питанням експерт.

«Паливні» податки – від абсурдних безприбуткових звітів до шокуючих сплат в бюджет країни: експерт розповів про фінансову ситуацію на ринку пального 2

Він вважає, що виправити ситуацію може наполеглива праця податківців.

«З ринку лунає багато нарікань на людський фактор, незрозумілі вимоги, що вочевидь виникають через відсутність чітких орієнтирів для планування податкового навантаження. Тут необхідна велика аналітична робота, адже на ринку існують гарні кейси з побудови прозорого бізнесу, які мають стати орієнтирами для податківців і для ринку. Згадані 2 грн/л — це мінімум, який на сьогодні проглядається з усіх боків. І це має бути доведено до бізнесу. Розпочати слід із зарплатних податків», - каже Куюн.

Також експерт вважає, що іншим важливим елементом має стати відкритість даних щодо сплати податків нафтотрейдерами.

«Ця норма, до речі, є у законодавстві, але з формальних причин не виконується. Ну яку військову таємницю становить статистика зі сплати податків? Між іншим, публічність цих даних допоможе оцінювати роботу і ДПС, і бізнесу», - резюмує Куюн.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.