Як захиститися від незаконної податкової перевірки: поради юристів

Читать на русском

Контролюючі органи у два етапи отримали право на внесення до плану-графіка перевірок частини платників податків і почали активно його реалізовувати

Читать на русском
Податок, перевірки
Не допускати податківців до проведення перевірки необхідно правильно та обґрунтовано

Контролюючі органи у два етапи отримали право на внесення до плану-графіка перевірок частини платників податків і почали активно його реалізовувати

У 2024 році податківці можуть перевірити дані звітного 2017 року, що зумовлено зупиненими строками під час війни та карантину. Тому протидія незаконним діям контролюючих органів, а саме протиправно призначеним податковим перевіркам — досить актуальне питання серед платників податків. Що варто знати і який є захист від незаконних перевірок – пише 8 квітня Юридична газета.

Підготовка до перевірки

У будь-якому разі важливим етапом є підготовка до перевірки, яка допоможе платнику податків вчасно виправити окремі недоліки ведення обліку, спрогнозувати ризики проведення перевірки та завчасно обґрунтувати правомірність своїх дій, що може бути використано як під час перевірки, так і при оскарженні її результатів.

«На цьому етапі важливо встановити, чи щодо усіх операцій є належна документація, чи така документація є належною для підтвердження факту здійснення операції, чи в документації відсутні дефекти оформлення, чи правильно операції відображені в обліку, чи не мають операції ознак для подвійної кваліфікації (які по-різному обліковуються та мають різні податкові наслідки), чи не були контрагенти та контрагенти контрагентів по ланцюгу постачання визнані ризиковими та багато іншого», - радять юристи.

Перевіряючі прийшли. Пускати?

Не допускати податківців до проведення перевірки необхідно правильно та обґрунтовано.

«Як відомо, згідно з п. 81.1 ст. 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення перевірки за умови пред’явлення платнику податків направлення на проведення такої перевірки, копії наказу про проведення перевірки, службових посвідчень перевіряючих. Якщо відповідні документи мають окремі недоліки, у платника податків є законне право не допускати перевіряючих до проведення перевірки», - нагадують правознавці.

Однак якщо способом захисту прав та інтересів платника податків від незаконної перевірки обраний недопуск до її проведення, сподіватися лише на це не найоптимальніший і перспективний варіант. Тому починати розв’язувати питання про допуск до перевірки, коли податківці уже стоять на порозі підприємства, зазвичай пізно.

«Окреме оскарження дій щодо включення до плану-графіка, враховуючи сформовану судову практику, платнику податків навряд чимось допоможе. Водночас як аргумент на користь незаконності перевірки та наказу про її призначення може бути цілком вагомим», - зауважують юристи.

Враховуючи, що копію наказу про призначення документальної перевірки контролюючий орган повинен надіслати як мінімум за 10 днів до її початку, часу на ознайомлення із ним достатньо. Тому на момент безпосереднього візиту перевіряючих у платника податків уже повинно бути рішення, чи допустить він їх до проведення перевірки.

«Чому це важливо? Недопуск до перевірки є не лише способом реалізації права на захист від безпідставного та необґрунтованого здійснення податкового контролю, але й підставою для накладення адміністративного арешту на майно платника податків, чим контролюючі органи впевнено користуються», - пояснюють правознавці.

Адміністративний арешт майна

Якщо контролюючий орган накладає адміністративний арешт на майно платника податків за недопуск до перевірки, він зобов’язаний звернутися до суду, який повинен протягом 96 годин перевірити обґрунтованість накладеного арешту. Якщо арешт визнається обґрунтованим, він залишається, якщо необґрунтованим — знімається.

«Водночас відносно донедавна наявність «спору про право» була підставою відмовити у відкритті провадження по розгляду питання обґрунтованості арешту або беззаперечною підставою вважати арешт необґрунтованим. При цьому для створення «спору про право» було достатньо оскаржити наказ про призначення перевірки та подати докази такого оскарження до суду, що розглядає питання про обґрунтованість арешту», - говорять юристи.

По суті, наразі питання законності призначення перевірки суди передусім мають досліджувати в процедурі підтвердження обґрунтованості арешту, а не під час оскарження самого наказу.

Чи оскаржувати наказ про призначення перевірки?

Питання обґрунтованості адміністративного арешту оскарження наказу буде мати належний ефект лише у випадку, якщо арешт визнано обґрунтованим, оскільки подальше визнання наказу протиправним дасть змогу такий арешт зняти. Водночас платників податків, які можуть собі дозволити провадити діяльність з арештованим майном протягом строку судового оскарження наказу про призначення перевірки, не так багато. Більшість при визнанні арешту обґрунтованим допускають податківців до перевірки, що дає змогу зняти арешт.

«Якщо ж до перевірки допустили, то, згідно з усталеною практикою Верховного Суду, наказ є реалізованим, а його скасування не є ефективним способом захисту прав платника податків. Порушення, вчинені податковим органом при призначенні перевірки, забуті не будуть: платник податків може посилатися на них як на підставу вважати податкові повідомлення-рішення протиправними вже під час оскарження останніх. Ба більше, як зазначає Верховний Суд у Постанові від 21 лютого 2020 року у справі №826/17123/18,  суди повинні передусім розглядати саме порушення при призначенні перевірки, і лише у випадку, якщо вони не потягнули за собою протиправність податкових повідомлень-рішень, переходити до розгляду законності безпосередньо податкових донарахувань», - пояснюють правознавці.

Враховуючи наведене, можна припустити, що оскарження наказу про призначення перевірки не має ніякого практичного сенсу: при недопуску з арештом таке оскарження не допоможе, а після допуску порушення при призначенні перевірки можуть бути підставою для скасування уже податкових повідомлень-рішень.

Водночас, якщо в судовому порядку наказ про призначення перевірки буде визнано протиправним, податкова перевірка повинна бути визнана незаконною і такою, у якої відсутні правові наслідки, що, очевидно, може допомогти із оскарженням податкових повідомлень-рішень. 

Оскарження податкових повідомлень-рішень

Останнім етапом захисту прав платника податків від незаконної перевірки є оскарження прийнятих у результаті її проведення податкових повідомлень-рішень, якщо, звичайно, перевірка була проведена.

Тут у кожного платника податків будуть свої доводи, аргументованість яких можна підвищити, здійснивши передперевірочну підготовку, про яку згадувалося на першому етапі.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.