Акциз на пальне: які категорії споживачів уникнуть високих цін в разі його підвищення

Читать на русском

Скраплений газ як пальне споживають 90% комерційних або приватних споживачів, однак час для податкових канікул минув

Читать на русском
Пальне, акциз
Сьогодні найбільше акцизу платять покупці бензину

Скраплений газ як пальне споживають 90% комерційних або приватних споживачів, однак час для податкових канікул минув

В європейських країнах ціни на пальне регулюють залежно від національних потреб. Проте в Україні підвищення акцизів має враховувати й можливості населення, й потреби бюджету. Таку точку зору 8 квітня висловив директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн в статті для ZN.UA.

За словами Сергія Куюна, в Україні насамперед необхідно прагнути справедливості в оподаткуванні, коли не буде прірви між споживачами різних моторних палив.

«Сьогодні найбільше акцизу чомусь платять покупці бензину — вчетверо більше за споживачів автогазу та у півтора разу більше, ніж споживачі дизелю», - зауважив Куюн.

Він додав, що нові ставки мають стати результатом пошуку балансу між згаданою справедливістю, потребами держави у грошах і впливом на економіку.

«Як відправну точку для розрахунків візьмемо 1,5 млрд грн — саме така щомісячна сума додаткових надходжень акцизу потраплятиме до бюджету у разі запровадження з другого півріччя 2024-го запропонованих Мінфіном акцизів: бензин — 242,6 євро, ДП — 177,6, автогаз — 55,6 євро/1000 л», - пояснив Куюн.

Далі він дав більш детальні пояснення відносно кожного виду пального:

  • Дизель: з погляду калорійності, він близький до бензину, але ДП переважно споживає комерційний і промисловий сектор, тому підвищення цін на нього найбільше тиснутиме на споживчі ціни. Зауважимо, що акцизи на дизель у країнах ЄС у середньому на 30% нижчі за «бензинові». У своїх розрахунках ми зупинилися на ставці 165 євро.
  • Бензин: пальне з найбільшим податковим навантаженням, а отже, має найменший потенціал для збільшення, але для руху уперед розглянемо варіант підняття з 213,5 до 225 євро.
  • Скраплений газ: як і бензин, споживається на 90% комерційним або приватним автотранспортом. Понад 15 років LPG мав податкову акцизну пільгу, яка відіграла свою роль і вивела Україну у світові лідери споживання автогазу на транспорті. На цьому «соціальному» пальному не їздять хіба що «гєлікі». Це призвело до перетворення нас на імпортера цього продукту, що додатково зміцнилося після 24 лютого 2022-го. Є всі підстави вважати, що відсоток російського пального в імпортних обсягах LPG на сьогодні найбільший, завдяки переважно нашим польським «партнерам», які є найбільшими імпортерами російського автогазу у світі. Відповідно, підсилено стимулювати це й надалі абсолютно недоцільно та шкідливо. Час для податкових канікул минув. Але й ховати цей сегмент не можна.

Як зміняться ціни на заправках України в разі підвищення акцизу

Уряд схвалив збільшення акцизу на пальне. І хоч його ще чекає розгляд у парламенті, вже зараз відомо, як зміняться ціни для громадян, котрі щодня купують на заправках пальне для залізних коней. 

Згідно з урядовим планом, протягом п’яти років акцизи мають зрости таким чином:

  • на бензин має зрости у 1,7 разу, з 213 до 359 євро/1000 л (і це додасть до поточних цін за літр за сьогоднішнього курсу євро 7,3 грн);
  • на дизпаливо — у 2,4 разу, з 139 до 330 євро/1000 л (це додасть до поточних цін за літр за сьогоднішнього курсу євро 9,6 грн);
  • на скраплений газ акциз запропоновано підвищити з 52 до 70 євро/1000 л (ціна за літр збільшиться на 0,9 грн).

Перший етап підвищення запланований вже на другу половину поточного року.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.