Поновлення податкових перевірок в Україні - адвокат розповів, як бізнесу підготуватися

Потрібно зробити комплекс заходів, аби податкові перевірки з виїздом на підприємство не заблокували його діяльність

Податкова перевірка
Адвокат про податкові перевірки в Україні

В Україні з січня поновилися податкові перевірки. Вже формуються списки та починають набивати базу – туди, куди вони прийдуть. І бізнесу потрібно до цього готуватися. Про це в інтерв'ю Інформатору розповів керуючий партнер адвокатського об'єднання "Evrika Law" Андрій Шабельніков. Він вказує, що податкові перевірки є додатковим тиском на економіку та її наповнювачів.

 

"З січня поновилися податкові перевірки. Будь-які перевірки бізнесу і воєнний стан – це вже є негатив. Тому, що це додатковий тиск на економіку та її наповнювачів. Ми, юристи відчуваємо, що бізнесу стає важче працювати в цих умовах. Ми б хотіли, щоб у воєнний стан давалася преференція – можливість сплачувати навпаки менше податків. Щоб не було додаткового тиску на тих, хто їх сплачує в цей нелегкий час. Наприклад, з початку воєнного стану бізнесу дозволили сплачувати 2% з єдиного податку: з 5% зменшили до 2%. І це дало додатковий стимул зберегти економіку. І це відбулося у нас в державі. Зараз економіка функціонує, наповнення бюджету відбувається. Але ж, розуміючи, що грошей все одно не вистачає, держава здійснює додатковий тиск. І з січня він фактично збільшився. Чи збільшилося донарахування – побачимо поза підсумками кварталу. Але вже зрозуміло, що податкова вже формує списки та починає потихеньку набивати базу – туди, куди вони прийдуть. І бізнесу потрібно до цього готуватися", - розповів Шабельніков.

Як підготуватися до податкової перевірки?

Загалом, податкова перевірка – це досить цікавий процес. До вас можуть прийти, а можуть і не прийти. Якщо говорити про те, що здійснює податкова самостійно – може подивитися ваші декларації, перевірити, що і як ви подавали. І за результатами цього скласти або довідку, або акт, який вони дуже полюбляють. Тому що акт передбачає собою порушення. А довідка – це коли порушень немає. Якщо порушень немає – то працівник податкової недопрацьовує. Це стосується перевірок без виїзду до вашого офісу.

"Перевірки з виїздом на підприємство можуть заблокувати його діяльність. Щоб цього не сталося потрібно зробити комплекс заходів", - акцентував Шабельніков.

До прикладу, починаємо із вхідної групи. Коли податківець приходить на підприємство, його зустрічає дівчинка, яка як мінімум має надати йому журнал, де він має записатися, надати направлення, наказ на перевірку, показати службове посвідчення. Непоодинокі випадки, коли в цих документах вже буде щось заповнено невірно. Юрист допоможе у цьому розібратися, проаналізувавши ці відскановані документи, які опиняються у нього в той самий час.  Коли у вас всі процеси більш-менш прописані й підготовлені, то у податківця зникає ефект раптовості. Ніхто не ховається і не біжить від нього. 

"Податківця заводять в окрему кімнату, де ведеться відеонагляд. Раджу, щоб на підприємстві все записувалося, вся потрібна інформація. Відеонагляд має бути в кожній кімнаті. І коли воно потрібно, наприклад, для оскарження дій в суді – можливо, вони щось принесли з собою. Достатньо надати просто стіл та документи згідно з переліком цієї перевірки. Він може прийти по конкретному вашому контрагенту – тоді можна надати не всі документи за року діяльності вашого підприємства, а лише документи по конкретному контрагенту. А якщо раптом у податківця не все добре з його документами – то ми нічого йому не зобов’язані надавати. Оформимо це письмово і нічого не надамо, бо будемо вважати його дії незаконними і будемо їх оскаржувати", - вказав Шабельніков.

Не дозволяйте податківцям ходити по всьому підприємству, спілкуватися з персоналом. Проінструктуйте персонал, у кожного на робочому місці має бути інструкція, яка розроблена юристом.

"І там є чіткі поради, наприклад, від’єднати жорсткий диск та покласти в окреме приміщення, де до нього не буде доступу ні у кого. Або як мінімум вимкнути комп’ютер, закрити своє робоче місце, бази, якими користуються. Все це краще тримати десь на «хмарках» - воно не повинно зберігатися в офісі, коли прийде БЕП і вилучить. І тоді у вас не лишається ані бази, ані бази ваших клієнтів. Якщо це зберігається на «хмарині» - доступ відновиться після того, як закінчиться тиск на вас. Якщо ми розглядаємо варіант, коли все закінчилося окремою кімнаткою, в якій податковий інспектор працює з документами, то наш персонал не залучений в процесі. Але є порада: можна моделювати будь-що – той самий обшук органів по Боротьбі з економічною злочинністю, які зараз діють від податкової поліції, як їх правонаступник. Не секрет, що більшість людей перекочувала з податкової міліції в БЕП. Методи залишилися сталими: вони полюбляють обшуки, поводяться дуже нахабно", - пояснив Шабельніков. 

До цих дій можна підготуватися, провівши репетицію обшуку у своєму офісі. Можна імітувати й допит працівника, який має розуміти, щоб він не казав податковому інспектору, працівникові БЕП, прокурору чи слідчому – все це використають проти бізнесу.

"Тому раджу максимально просту інструкцію: нічого не говорити, посилаючись на 63 статтю Конституції України, яка дозволяє взагалі нічого нікому не розповідати. А далі ви спілкуєтесь зі своїм адвокатом, юристом – погоджуєте, що будете говорити. І вже ідете на допит. Це окрема процесуальна дія, яка може бути за наслідками перевірки, відкриття кримінального провадження. Але далі будуть наші дії: оскарження незаконних дій, подача відповідних скарг, відповідних документів до суду, комплекс дій під час кримінального провадження, якщо воно з’явиться. Або під час тієї ж самої перевірки треба користатися правом на заперечення, подавати свої контраргументи", - наголосив Шабельніков.

Кожен рік варто закривати економічною експертизою. Призначається адвокат, або керівник підприємства звертається до експерта-економіста, який закриває податковий період. І той пише, що або є такі й такі недоліки, або цей період повністю закритий – і все, що нарахував бізнес, відповідає закону і вимогам чинного законодавства. Тоді, коли до вас прийде податковий інспектор із плановою перевіркою, то крім своєї первинної документації ви надасте й висновок спеціаліста-експерта. Який перевірив діяльність підприємства, і який вказує, що підприємство діяло згідно з чинним законодавством: сплачувало податки, подавало звітність тощо. І це вже буде контраргументом і під час перевірки, і під час судового процесу, і під час кримінального провадження.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube