Реєстр для військовозобов’язаних Оберіг: відповіді від Міноборони на поширені запитання українців

Після 18 травня військовозобов’язані отримають доступ до реєстру Оберіг, який буде наповнений інформацією з різних державних реєстрів та даними ТЦК

Мобілізація в Україні
«Оберіг» має поліпшити процес мобілізації та зробити його більш справедливим

Реєстр «Оберіг» — це електронна база даних про військовозобов’язаних, призовників і резервістів, потрібна для ведення військового обліку. «Оберіг» автоматично наповнюється інформацією з різних державних реєстрів, а також даними, зібраними працівниками ТЦК та СП. На поширені питання щодо реєстру відповіла 8 травня для Dou.ua заступниця міністра оборони з питань цифровізації Катерина Черногоренко.

Які функції «Оберіг» виконуватиме для держави і які — для військовозобов’язаних?

За словами Катерини Черногоренко, реєстр «Оберіг» потрібен державі та військовозобов’язаним передусім для того, щоб зменшити кількість помилок, спричинених людським фактором.

"Щоб чинні військовослужбовці, родичі загиблих чи ті, хто виключений з обліку, не отримували повісток і не витрачали час на з’ясування причин у ТЦК", - пояснила вона.

Крім того, додала вона, щоб заощаджувати ресурси держави та людини. Наприклад, завдяки взаємодії реєстрів можна буде швидко перевірити, чи людина є студентом на денній формі навчання. І їй не треба буде бігати між деканатом і ТЦК, щоб принести довідку.

"Ну й щоб запобігати корупції. Зокрема, виявляти «аномальну» поведінку, як-от коли в окремому районі різко збільшується кількість знятих з обліку людей за результатами ВЛК. Це може бути сигналом про корупційну змову працівників ТЦК і лікарів з комісії", - зауважила Черногоренко.

Зрештою, сказала вона, «Оберіг» має поліпшити процес мобілізації та зробити його більш справедливим. Щоб кожен, хто приходить до армії або мобілізується, був залучений максимально ефективно — відповідно до своєї освіти, навичок і побажань.

Зокрема, реєстром користуються і в рекрутингових центрах, і в ТЦК. Умовно, військова частина надсилає запит, що їй потрібні фахівці певного профілю. Є ймовірність, що в територіальному центрі є людина з відповідною освітою та досвідом, її можуть спрямовувати на профільну посаду за запитом.

Який наразі актуальний статус «Оберегу»?

«Оберіг» продовжує розширювати взаємодії з іншими державними реєстрами. Нині - із шістьма:

  • реєстром Державної податкової служби;
  • реєстром Державної реєстрації актів цивільного стану;
  • реєстром Державної судової адміністрації;
  • реєстром Державної прикордонної служби;
  • реєстром Міносвіти;
  • реєстром Державної міграційної служби.

У процесі під’єднання реєстру Пенсійного фонду.

"Звідти отримаємо дані про досвід роботи людини, у якій галузі вона працювала та чим займалася. А також буде взаємодія з Мінцифри, щоб створити електронний військово-обліковий документ", - повідомила Черногоренко.

Чи всі працівники ТЦК мають доступ до «Оберегу»?

За словами Катерини Черногоренко, доступ до роботи з «Оберегом» мають лише навчені оператори, які завіряють кожну свою дію електронним підписом. Це означає, що можна простежити кожну зміну, день, час і посадову особу, яка вносила інформацію. Це допомагає запобігати корупційним ризикам і швидко виявляти аномальну активність, наприклад, зняття з обліку за ВЛК.

"Власником реєстру є Міноборони, його розпорядниками є Генштаб, СБУ та розвідка. А вносять інформацію в «Оберіг» посадові особи в ТЦК, які мають доступ до державної таємниці. Це досить вузьке коло працівників.
Наголошу, що інформація у будь-якому разі валідується у двосторонньому порядку — як через реєстр перевіряються дані від військовозобов’язаного, так і навпаки в окремих випадках. Кожну зміну даних у записі людини працівники ТЦК та СП завіряють електронним підписом, навіть отриману з інших реєстрів", - пояснила заступниця міністра.

Яку інформацію людина бачитиме про себе з «Оберегу»?

  • Прізвище, ім’я, по батькові
  • Вид обліку / дата зняття (виключений)
  • Категорія обліку
  • Дата народження
  • Відстрочка / бронювання / дата закінчення
  • Постанова ВЛК / дата ВЛК
  • Звання
  • Код і найменування військово-облікової спеціальності
  • РНОКПП
  • Унікальний номер у системі «Оберіг»
  • ТЦК та СП, де перебуває на обліку
  • Чи перебуває в розшуку

Якщо певні дані некоректні, людина зможе звернутися до служби підтримки для актуалізації або для отримання алгоритму для зміни цих даних.

 

Станом на квітень було зроблено 23 мільйони запитів на оновлення даних людей — що це означає?

Катерина Черногоренко пояснила, що взаємодія «Оберегу» з іншими реєстрами налаштована так, що інформація верифікується або додається після запиту до реєстру-власника даних.

"Взаємодія з Державною прикордонною службою — перший кейс, коли «Оберіг» не лише отримує інформацію, а й віддає за запитом. Прикордонники звертаються до бази, коли треба валідувати дані людини, яка виїжджає за кордон. Схожу взаємодію, коли реєстр може віддавати інформацію за запитом, плануємо ще з Національною поліцією та Державною міграційною службою. Загалом уже є понад 40 мільйонів запитів на отримання або верифікацію даних людей. Варто зауважити, що це відбувається автоматично в системі без участі самих військовозобов’язаних, що подекуди звільняє їх від зайвого відвідування ТЦК та СП", - сказала Черногоренко.

Наприклад, пояснила вона, оцифрували справу людини, і видно, що вона оновлювала дані 10 років тому. Перш ніж викликати її для уточнення інформації, з реєстру «Оберіг» подається запит до інших реєстрів, щоб отримати актуальні дані.

 

Чи залишиться у військовозобов’язаних обов’язок особисто повідомляти про зміни?

Коли буде налаштовано взаємодію з усіма визначеними реєстрами та реєстр «Оберіг» зможе отримувати всю необхідну інформацію автоматизовано, ТЦК та СП контактуватимуть з військовозобов’язаними лише в окремих випадках, пояснила Черногоренко.

"Наразі ми працюємо над цим. Але повністю прибрати людину з цього процесу ми не можемо. Бо деякі дані вона має завіряти особисто. І навіть після автоматизованого оновлення даних ТЦК все одно зможе викликати військовозобов’язаного для звірки, якщо останні зміни вносили давно", - зауважила вона.

Як верифікуватимуть інформацію, яку людина внесе про себе через електронний кабінет?

Військовозобов’язаний зможе оновити про себе дані, які передбачені законом — номер телефону, електронну скриньку за наявності та місце фактичного проживання. Інформація верифікуватиметься під час авторизації через BankID.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube