Ринок автогазу наприкінці року стабілізувався: чи надовго

Натепер ціна автогазу на АЗС складає близько 31 грн за літр

Пальне, автогаз
Якщо акциз таки запровадять, орієнтовно ціна автогазу може зрости на 4-5 грн

Ціни на автогаз, бензин та дизель у грудні знизилися. Особливо стрімко вартість втрачає LPG – понад 5 грн на літрі. Утім і подорожчання цього ресурсу упродовж осені було найсуттєвішим з-поміж усіх. Що відбувається з ціною на автомобільний газ?

Яка ситуація з автогазом на сьогодні

З вересня по листопад відбувалося стрімке подорожчання LPG. А от з початком грудня на ринку почали фіксувати зворотні тенденції – цінники на автозаправках поступово змінювали цифри у бік зниження. Отже, пік ціни на автомобільний газ припав на 30 листопада і 1 грудня. Тоді LPG продавали по 36,74 грн за літр. А вже наступного дня вартість цього пального почала повільно знижуватися. Натепер ціна складає близько 31 грн за літр. Тобто вартість повернулася на рівень початку листопада.

"Під кінець року ситуація виправляється. Ціновий стрибок у листопаді ледь не оновив рекорд, який був на початку повномасштабного вторгнення. Зараз ціна йде вниз під тиском пропозиції в гурті. І там ціна також знизилася. На останніх аукціонах газ продавався по оптовій ціні 19-22 грн за літр. Ця ціна і пропозиція дають сподівання, що до кінця року дорожче, ніж 30 грн за літр на українських заправках газу не буде", – впевнений аналітик профільного видання "НафтоРинок" Олександр Сіренко.

Блокада кордону не припиняється

Блокада польсько-українського кордону була однією з головних причин зростання ціна ринку автогазу. І припиняти її польські перевізники не збираються. У країні-сусідці змінився уряд. Варто зауважити, що певні зрушення у перемовах таки є. До Києва приїжджав новопризначений глава Міністерства закордонних справ Польщі Радослав Сікорський. З візитом в Україні була і делегація польського міністерства інфраструктури.

"Україна – бореться. Але є також інтереси підприємців, які турбуються про своє існування і про те, що їх можуть витіснити з цього ринку перевезень. Ми намагаємося вирішити цю проблему. Я думаю, що після зустрічі стартова позиція дуже хороша", – зазначив заступник міністра інфраструктури Польщі Павел Ганцаж.

Він сподівався, що блокаду вдасться зняти до Різдва. Утім польські мітингувальники відмовилися це робити.

За даними Консалтингової групи "А-95", на ділянку українсько-польського кордону припадало 42% від усього обсягу імпорту автомобільного газу. Через блокаду доставка пального розтягується подекуди на 20 днів. Іноді й більше. Експерти додають, через блокаду заробітки втрачають самі поляки. Адже ринок постачання змінюється. До поставок автомобільного газу активніше підключилася низка країн. Як-от Молдова, Румунія, Угорщина та Словаччина.

"Залізниці мало. І вона швидко не вибудовується. А чому її мало? Сталося, на жаль, це через вплив росіян. Тому що у 2022 році, коли всі завантажувалися, шукали нові логістичні ланцюжки, багато українських системних гравців інвестували у створення інфраструктури. У березні 2023 році ринок у Європі остаточно потонув у російському ресурсі, який набагато дешевший і який майже на 90% автомобільний. І це просто придушило залізничні постачання. Тому що трейдери були вимушені відмовитися від цієї системи, ніхто не хоче оплачувати оренду вагонів, коли вони не працюють", – пояснив аналітик Консалтингової групи "А-95" Артем Куюн.

Як впровадження акцизу на автогаз вплине на ціни

Підвищення акцизу на LPG – це перспектива кількох місяців. Так вважає голова парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики, депутат від "Слуги народу" Данило Гетманцев.

"Єдиний аргумент, чому раніше акциз на газ був низьким, полягає в тому, що колись на ринку LPG були сильніші лобісти, ніж на ринку бензинів. Співвідношення повинно бути в енергомісткості. Якщо застосовуємо цю логіку при ставці на бензин 213 євро за 1000 літрів, ставка на газ повинна бути 160-170 євро. Це європейська практика", – сказав нардеп.

Від підвищення акцизу ринок автомобільного газу може занепасти, вважають у профільній асоціації. Додають, його об'єм скорочується вже 5 рік поспіль.

"З світового досвіду (УАСГ з 2011 року є членом європейської асоціації скрапленого газу – LGE, відповідно маємо доступ до інформації та досвіду інших), автогаз починає бути менше привабливим, якщо ціна перетинає 55% вартості відносно вартості бензинів. Тому що користувач змушений додатково інвестувати в становлення газобалонного обладнання та відповідно бажає повернути за кілька років свою інвестицію. Згідно європейського досвіду, зміни акцизного податку впроваджують поступово та покроково протягом 5-10 років, вивчаючи наслідки щорічних змін та корегують у випадках перекосів", – повідомив гендиректор УАСГ Станіслав Батраченко.

У Консалтинговій групі "А-95" переконані: підвищення акцизу на автогаз не матиме катастрофічних наслідків. Натомість державі вдасться поповнити казну на приблизно 1 млрд грн щомісячно.

"Все дуже просто – держава шукає гроші для бюджету. Там немає ніякої конспірології, що хтось там лобіює це. Я вважаю, що це той варіант, який справді можна взяти. Не буде ніяких трагічних наслідків. Ціна на газ зросте некритично. Газ збереже свою конкуренту перевагу у порівнянні з бензином", – впевнений директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.

Якщо акциз таки запровадять, орієнтовно ціна автогазу може зрости на 4-5 грн.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube