У січні запаси дизельного пального, мазуту і газойлю були нижчими за середні десятирічні сезонні показники в Північній Америці, Європі та Сінгапурі, що почало чинити тиск на підвищення цін на пальне
Глобальні запаси дизельного пального нижчі за норму. Відповідно ціни можуть почати швидко зростати, якщо промислові економіки Північної Америки та Західної Європи вийдуть із тривалої рецесії у 2024 році. Постачання дистилятів перервали, що призвело до порушення потоків зі сходу на захід.
Про це йдеться у публікації Enkorr. У січні запаси дизельного пального, мазуту і газойлю були нижчими за середні десятирічні сезонні показники в Північній Америці, Європі та Сінгапурі, що почало чинити тиск на підвищення цін на пальне. Інвестори вже помітили та накопичили позицію, еквівалентну 56 мільйонам барелів за двома основними ф’ючерсними та опціонними контрактами, прив'язаними до середніх дистилятів, порівняно з 20 мільйонами барелів у середині грудня.
Виробники в Сполучених Штатах готові повернутися до зростання після тривалого, але невеликого циклічного спаду у 2022/23. Європейські виробники пережили ще довший і набагато глибший спад, спричинений різким зростанням цін на енергоносії після вторгнення росії на територію України у 2022 році. Але в Європі також є ознаки того, що найгірший період спаду вже позаду, і сектор повернеться до зростання до кінця року. Як наслідок, глобальні запаси дистиляту, ймовірно, залишаться нижчими за середні та легко можуть ще більше скоротитися, посилюючи тиск на підвищення цін.
Згідно з даними Управління енергетичної інформації США, на кінець листопада 2023 року запаси дистилятного мазуту становили 114 мільйонів барелів, що є найнижчим показником за період року з 1951 року. Запаси дистиляту в США були на 22 мільйони барелів (-16% або -1,42 стандартного відхилення) нижче середнього сезонного значення за попередні десятиріччя ("Місячне постачання нафти", EIA, 31 січня 2024 року).
У Сінгапурі запаси дистиляту в січні були в середньому на 3 мільйони барелів (-33% або -1,95 стандартних відхилень) нижче середнього за 10 років. У жодному з регіонів не спостерігалося стійкого накопичення запасів, попри зниження промислової активності протягом останнього року.
Постачання дистилятів перервали через атаки українських безпілотників на нафтопереробні заводи в росії та атаки хуситів на судноплавство в Червоному морі та Аденській затоці, що призвело до порушення потоків зі сходу на захід. Перенаправлення танкерів зі сходу на захід із Червоного моря та Суецького каналу на набагато довший маршрут навколо Африки призвело до того, що мільйони барелів дизельного та газойлю призвели до додаткових запасів у воді.
Орієнтовні крек-спреди для газойлю, поставленого в Північно-Західну Європу у квітні 2024 року, у лютому становили в середньому 214 доларів за тонну порівняно з сирою нафтою марки Brent порівняно з премією в 174 долари в грудні. Загалом, з початку 2024 року крек-спреди в газойлі зростають, змінивши постійне падіння в четвертому кварталі 2023 року.
Поки що вплив на кінцевих споживачів був приглушеним, оскільки ціни на сиру нафту, на які припадає більша частина загальних витрат, залишалися досить незмінними з початку року. Витрати на газойль у квітні 2024 року зросли на 37% з початку року, але ціни на сиру нафту зросли лише на 2%, загальним впливом стало підвищення цін на бензин на 9%. Але якщо запаси дизельного пального ще більше скоротяться в міру того, як триватиме циклічний підйом, і Саудівська Аравія та її союзники по ОПЕК+ нарешті отримають певну силу щодо запасів і цін на нафту, у 2024 році існує потенціал для різкого зростання цін на дизпальне.
Експерт Геннадій Рябцев у коментарі "24 каналу" заявив, що підстав для здорожчання пального в Україні немає. Відтак, наприкінці листопада 2023 року ціни на пальне на українських АЗС почали йти на спад. За його словами, зниження зумовлене здешевленням партії нафтопродуктів на кордоні, до якого, своєю чергою, призвело зниження нафтових котирувань.
"Зараз попит незмінно низький. Це відповідає сезону. Якихось змін стосовно вартості продуктів на кордоні не очікується", - вказує Рябцев.
Рябцев вважає, що на вартість бензину, дизпального та автогазу в майбутньому може впливати ситуація з офіційним курсом гривні. Водночас він додає, що Нацбанк поки не повідомляв про наміри різко змінити курс.
"Крім того, можуть бути лише окремі коригування за нафтопродуктами тих чи інших трейдерів, спричинені ситуацією", - наголошує Рябцев.
Мар'яна Безугла робить епатажні заяви з однією метою: якою саме, і чи стоїть за депутаткою потужна політтехнологія, розповідає політтехнолог Борис Тізенгаузен, який готував багатьох депутатів зі "Слуг народу" до спілкування у ефірах на ТБ.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.