Постачальники пального зарано почали готуватися до ймовірного підняття акцизу і це валить ринок
З 7 по 14 серпня вартість скрапленого газу в гурті, як свідчить моніторинг Консалтингової групи «А-95», знизилася на 1 370 грн/т, до 44 020 грн/т. Тим часом на торгах Української енергетичної біржі 14 серпня виробники пропонували газ за 42 000-43 736 грн/т із подальшим зниженням до 40 000-41 000 грн/т. Про це пише Еnkorr.ua.
Експерти зазначають, що угоди на аукціонах розпочалися не одразу, хоча початкова ціна на автогаз була дещо нижчою від імпортного паритету для східних областей і імпортної ціни на залізничні партії для Києва.
Останньому вдалося продати близько 10 лотів за початковою ціною, решту — в межах 43 011-43 611 грн/т. Ціни на газ «Укрнафти» знизилися до 42 000-43 000 грн/т, а потім і до 40 000-41 000 грн/т, але навіть за такого зниження 9 лотів компанії лишилися непроданими.
На торгах приватних виробників 13 серпня вартість продукту знизилася до 42 600-43 110 грн/т із 44 700-45 000 тижнем раніше.
«Усі хотіли максимально «усереднити» свій ресурс, так би мовити, розбавити дорогий імпорт дешевим аукціоном, тому не поспішали купувати за стартовими цінами», — зазначив один з учасників торгів.
Утім, головним драйвером цін лишається рекордний показник імпорту, який за 11 днів серпня становив 3,72 тис. т на добу, що на 32% більше, ніж у липні, і залишається найбільшим показником з 2022 року.
Зі слів трейдерів, компанії зарано почали готуватися до ймовірного підняття акцизу, що, як снігова куля, валить ринок.
«Уже все законтрактовано. Сумніваємось, що до кінця серпня імпорту буде суттєво менше», — кажуть в одній із великих паливних компаній.
Високі залишки газу плюс додатковий імпорт на тлі незначної реалізації призвели до значного затоварювання ринку і, як наслідок, до значних знижок на ресурс.
«У Києві вже з’являються індивідууми, які пропонують газ за 42 300-42 700 грн/т. Там одна-дві машини, і тих до обіду вже немає, але своє діло вони роблять — валять ринок», — розповів один з імпортерів.
Експерти пояснюють, що закордонні постачальники почали знижувати вартість газу через незначний попит з боку українських компаній. Та водночас гривня відновила своє падіння відносно долара. Так, за тиждень, згідно з даними Мінфіну, на міжбанку падіння становило 43 коп./$. Якщо така динаміка збережеться, це певним чином нівелює зниження ціни у валюті.
В НБУ прогнозують поступове, але неминуче зростання цін на пальне в Україні. Однією з основних причин є поступове підвищення акцизів на пальне до 2028 року, що наблизить їх до європейських стандартів. В НБУ повідомляють, що зростання цін на пальне прискориться наприкінці 2024 року – на початку 2025 року. Саме тоді запаси будуть вичерпані, а вплив підвищення акцизів та послаблення гривні стане більш відчутним.
Наразі темпи зростання цін на пальне сповільнюються завдяки ефекту бази порівняння, пов'язаного з тогорічними податковими змінами, та наявності запасів пального, сформованих до підвищення акцизів. Проте цей ефект буде тимчасовим, – говорять у відомстві.
Ціни будуть рости досить повільними темпами – приблизно на 1 – 1,5 гривні за літр. Однак до 2028 року ціни можуть зрости на 8 – 9 гривень за літр через подальше підвищення акцизів. На вартість пального в Україні також досить сильно впливають світові ціни на нафту та курси валют.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.