Здебільшого випадки блокування платежів міжнародними банками пов’язані із санкційними обмеженнями (зокрема із секторальними санкціями ЄС щодо непідконтрольних Уряду України територій у Донецькій, Херсонській, Луганській та Запорізькій областях), а також вимогами міжнародних стандартів та національного законодавства інших країн з питань фінансового моніторингу, управління ризиками
Національний банк працює над мінімізацією випадків блокування іноземними банками платежів від або на користь українських компаній, зареєстрованих в областях, які частково окуповані Російською Федерацією або межують з ними. Подальша практика блокування може знижувати потенціал українського бізнесу. Наразі опрацьовується можливість оприлюднення фінансовими регуляторами ЄС та США офіційного роз’яснення для фінустанов про відсутність застережень щодо роботи з українськими клієнтами. Про це повідомили у пресслужбі регулятора.
Вказується, що минулого тижня представники НБУ провели серію зустрічей з системно важливими банками та державними інституціями, зокрема Міністерством економіки та Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України. Учасники обговорили шляхи вирішення та практичні кроки, що сприятимуть нормалізації ситуації із проведенням платежів.
Здебільшого випадки блокування платежів міжнародними банками пов’язані із санкційними обмеженнями (зокрема із секторальними санкціями Європейського Союзу щодо непідконтрольних Уряду України територій у Донецькій, Херсонській, Луганській та Запорізькій областях), а також вимогами міжнародних стандартів та національного законодавства інших країн з питань фінансового моніторингу, управління ризиками. Адже іноземні банки часто не мають достовірного джерела даних про статус таких територій України.
"Національний банк вже звернув увагу банків на необхідність посилення комунікації з іноземними колегами. Треба активніше пояснювати їм особливості ситуації та інформувати про доступні можливості й офіційні ресурси для використання під час здійснення комплаєнс-перевірок. Ми очікуємо, що зусилля українських банків разом із проактивними кроками НБУ та інших державних установ дозволять позитивно розв'язати питання", – сказав заступник голови НБУ Олексій Шабан.
Він додав, що НБУ окремо звернувся до Європейського центрального банку та низки центральних (національних) банків країн Європи з проханням повідомити піднаглядним їм банкам та небанківським фінансовим установам, що, попри військову агресію Російської Федерації, фінансова система України працює стабільно та забезпечує всі умови для ефективного здійснення переказів. Також регулятор контактує з Міністерством закордонних справ України для інформування іноземних партнерів про ситуацію в Україні, зокрема у фінансовій системі.
Представники банків розповіли про практичний досвід та проблемні питання, виявлені під час комунікації з іноземними банками-партнерами. Серед пропозицій можливих шляхів вирішення пропонується розширити реквізити SWIFT-повідомлень про переказ коштів, зокрема для внесення українськими банками інформації щодо статусу території свого клієнта та поширення такої практики серед усіх фінансових установ. Учасники зустрічей домовилися спільно працювати над виробленням єдиного підходу до коректного заповнення реквізитів транскордонних SWIFT-повідомлень та розробленням чітких вказівок і рекомендацій з прикладами оформлення. Крім того, опрацьовується можливість оприлюднення фінансовими регуляторами ЄС та США офіційного роз’яснення для фінансових та платіжних установ про відсутність застережень щодо роботи з українськими клієнтами та перелік офіційних джерел даних про підконтрольність територій Україні для перевірки статусу клієнтів.
Регулятор 6 серпня 2024 року рекомендував українським банкам сприяти розв'язанню проблем із розрахунками за зовнішньоекономічними контрактами клієнтів, зареєстрованих на території областей України, що частково окуповані Російською Федерацією. Про це йшлося в листі до банків та банківські асоціації, в якому НБУ повідомив про звернення від українських компаній та бізнес-асоціацій щодо блокування/відмови іноземних банків, насамперед європейських, від проведення платежів в/з України за зовнішньоекономічними контрактами. У листі зазначалося, що іноземні банки блокують операції за участю юридичних осіб, зареєстрованих на території Запорізької, Херсонської, Донецької та Луганської областей, незалежно від того, чи відповідний населений пункт перебуває під тимчасовою окупацією РФ чи під контролем України. Це пояснювалося тим, що іноземні банки не мають достовірного джерела даних про статус таких територій України. Тому необхідна додаткова комунікація українських банків щодо цього питання з іноземними банками.
"Здебільшого іноземні банки не деталізують підставу для блокування/відмови із посиланням на вимоги їхньої внутрішньої політики і процедур комплаєнс. На думку Національного банку, невиконання платежу може бути пов’язане із санкційними обмеженнями (зокрема секторальними санкціями Європейського Союзу щодо непідконтрольних Уряду України територій в Донецькій, Херсонській, Луганській та Запорізькій областях), а також вимогами міжнародних стандартів та національного законодавства інших країн з питань фінансового моніторингу, управління ризиками тощо. Вважаємо, що такий де-ріскінг з боку іноземних банків щодо українських суб’єктів господарювання є необґрунтованим", – акцентували в НБУ.
Регулятор нагадав, що для усунення перешкод під час проведення розрахунків за зовнішньоекономічними договорами розроблені й доступні такі ресурси для здійснення іноземними банками комплаєнс-перевірок:
З метою інформування іноземних банків про зазначені вище ресурси для мінімізації ризиків блокування коштів/відмови в проведенні операції НБУ рекомендував банкам, які обслуговують клієнтів, зареєстрованих на території областей України, що частково окуповані, або що стикаються з проблемами під час здійснення розрахунків за зовнішньоекономічними контрактами, здійснювати комунікацію із залученими іноземними банками (банком-кореспондентом або обслуговуючим банком контрагента клієнта) щодо такого:
У листі також йшлося про те, що банки мають у місячний строк поінформувати регулятора про результати вжитих заходів (включно з переліком відповідних клієнтів, залучених банків, виявлених підстав для блокування/відмови, статус прийнятого іноземним банком рішення щодо проведення платежу/перегляду вжитих заходів), а також проблемні питання, виявлені під час комунікації з банками-партнерами та пропозиції щодо можливих шляхів їх вирішення.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.