Українські аграрії б'ють на сполох через загрозу підвищення акцизів на пальне

Аграрії вважають, що запропоновані норми проєкту ставлять буквально на коліна підприємства та позбавляють можливості конкурувати на європейському та міжнародному ринках сільськогосподарської продукції

Акциз на пальне
Підвищений акциз на пальне коштуватиме аграріям 14 мільярда гривень додаткових витрат - комітет ВРУ з питань аграрної та земельної політики

Українські аграрії стурбовані підвищенням акцизу на пальне та його впливом на собівартість аграрної продукції. За розрахунками експертів внаслідок такого зростання паливного акцизу протягом 2025 року аграрії сплатять додаткових 5,5 мільярда гривень, а починаючи з 2028 року – додаткових 14 мільярда гривень. Відповідну заяву зробили у комітеті Верховної ради з питань аграрної та земельної політики.

Вказується, що на розгляд ВРУ підготовлено проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку (№11256-2), який розроблено на виконання Додатка XXVIII до глави 4 «Оподаткування» розділу V «Економічне і галузеве співробітництво» Угоди про асоціацію імплементація положень Директиви Ради №2003/96/ЄС від 27.10.2003 року про реструктуризацію системи Спільнота щодо оподаткування енергопродуктів та електроенергії. Проєктом закладається поетапне підвищення акцизів на різні види пального до 01.01.2028 року. На кінцевому етапі акциз на бензин становитиме 359 євро за 1000 л, на дизельне пальне – 330 євро за 1000 л, на скраплений газ – 70 євро за 1000 л.

До комітету з питань аграрної та земельної політики вже звернулись профільні аграрні організації та асоціації, які зазначають, що наслідком підвищення розміру акцизних ставок на пальне до 2028 року призведе до додаткових витрат для товаровиробників у розмірі понад 13 мільярда щороку. Оскільки в структурі собівартості сільськогосподарської продукції пальне займає до 10%, собівартість виробництва і реалізація вже цьогорічної продукції тільки шляхом «паливного» фактору може зрости на декілька відсотків. За розрахунками експертів внаслідок такого зростання паливного акцизу протягом 2025 року аграрії сплатять додаткових 5,5 мільярда гривень, а починаючи з 2028 року – додаткових 14 мільярда гривень. В умовах війни, постійних терористичних обстрілів з боку ворога, зростання вартості засобів виробництва, знищення інфраструктури, відключень електроенергії підвищення паливного акцизу матиме негативний вплив на виробництво аграрної продукції та забезпечення продовольчої безпеки країни і значно послабить конкурентоспроможність українських агровиробників.

"Положеннями Директиви №2003/96/ЄС передбачено можливість встановлення спеціальних знижених ставок акцизного податку для сільськогосподарської техніки, яка залучена в обробці полів та для якої встановлена мінімальна ставка податку на рівні 21 євро за 1000 літрів дизпалива. Саме ця ставка застосовується зараз, зокрема в Румунії, а в Польщі фермерські господарства отримують відшкодування паливного акцизу в повному обсязі і фактично його не сплачують. У ЄС аграрні бізнеси, які не користуються дорогами загального значення, сплачують лише 50% встановленого акцизу. В Україні аграрії вже сплачують значно більше, ніж їхні європейські колеги. У країнах Східної Європи, таких як Литва, Латвія, Румунія, акциз складає не більше 60 євро на тисячу літрів, тоді як в Україні бізнес змушений платити 139 євро на тисячу літрів. Якщо до 2028 року акциз буде збільшено до 330 євро за тисячу літрів, то український бізнес сплачуватиме в 5 разів більше, ніж європейські підприємства. Таким чином запропоновані норми проєкту ставлять буквально на коліна українські аграрні підприємства та позбавляють можливості конкурувати на європейському та міжнародному ринках сільськогосподарської продукції. А особливо це вплине на збільшення вартості продукції для українських споживачів. Зрозуміло, що кошти зараз потрібні для оборони, але українські асоціації та організації внесли пропозиції, щоб після закінчення війни ставка акцизу не перевищувала 50%. Це допоможе бізнесу та товаровиробникам краще планувати свою діяльність. Всі пропозиції та поправки народних депутатів України - членів Комітету Верховної ради України з питань аграрної та земельної політики до зазначеного законопроєкту не підтримані", - пояснюють аграрії.

Нові акцизи на пальне в Україні

Комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики нещодавно схвалив до другого читання законопроєкт про підвищення акцизів на пальне в Україні, який мав набрати чинності ще 1 липня. Тож, акцизи зростуть з 1 вересня 2024 року, залежно від виду пального:

  • бензин — до 242,60 євро за 1 000 літрів,
  • дизель — до 177,60 євро за 1 000 літрів,
  • LPG (скраплений газ або автогаз) – до 55,60 євро за 1 000 літрів.

Як зауважують експерти у коментарі виданню "Фокус", ціни на українських АЗС впродовж року можуть зрости на орієнтовно 1,5-2 гривень за літр: бензин — до 57,42 гривні за літр, а дизельне пальне — до 55,58 гривні за літр. Фінансовий аналітик Андрій Шевчишин вважає, що підвищення цін на пальне — зрозумілий крок, що продиктований синхронізацією акцизів в ЄС та в Україні.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube