Банки без світла – українці без готівки: чому не працюють відділення банків із Power Banking

Розрекламована Нацбанком програма Power Banking не вирішує всіх проблем під час відключення світла, попри всі зусилля фінансистів

НБУ, відключення світла
Програма Power Banking не вирішує всіх проблем з банківським обслуговуванням

Спека та тривалі відключення світла спровокували нову хвилю скарг українців на проблеми з банківським обслуговуванням. Виявилося, що програма Power Banking не вирішує всіх проблем. Відділення не працюють, банкомати не видають, але списують кошти. Щоб проаналізувати ситуацію, «Мінфін» звернувся за роз'ясненнями до Національного банку.  Про результат вони написали 23 липня.

Головні проблеми без світла

Про проблеми з банківським обслуговуванням заговорили ще до підвищення температури понад 30 °C, коли електроенергію відключали у країні в середньому на 3−4 години за раз. Але коли світло почало зникати на 6−7 годин і довше, кількість скарг споживачів помітно збільшилася. За ними можна стежити у розділі відгуків банківських клієнтів на порталі «Мінфіну».

Найчастіше люди говорили про брак у своїх населених пунктах енергонезалежних відділень обслуговуючого банку. Причому це стосувалося не лише структур із маленькою мережею, а й таких гігантів, як державний ПриватБанк, який на 1 липня 2024 року мав 1 120 точок.

«Житомир! 3 дні поспіль не працюють відділення банку. Всі аптеки та магазини підключають генератори, а ПриватБанк, кажуть «не заробив», — обурюється житомирський клієнт.

Також люди скаржаться на те, що проблеми виникають у процесі вимкнення світла. Через них вони залишаються без грошей.

«Знімала гроші в банкоматі Райффайзен Банк (після вмикання світла було перезавантаження банкомата), грошей не видав, з картки списали. Подала заявку на повернення коштів, сказали очікувати 60 днів перша відповідь, такий регламент. Це не припустимо в умовах сьогодення! Цей Регламент треба змінювати, бо це умови війни!!!» — зазначила у відгуку Олена Мерена.

Такі випадки не поодинокі, і кількість претензій до невидачі готівки через проблеми з електрикою зростає з кожним днем.

Ключові проблеми клієнтів банків через відсутність електроенергії:

  1. Немає можливості оплачувати карткою товари та послуги. POS-термінали магазинів часто не працюють (особливо невеликих), і карткою неможливо розплатитися навіть у місцях, де стоять генератори.
  2. Немає можливості зняти готівку у банкоматах та на касах магазинів для проведення розрахунків. Десь банкомати знеструмлені, а десь стоять порожні через зростання попиту на готівку під час відключення світла. Банки не завжди встигають наповнювати їх гривнею.
  3. Немає можливості оперативно повернути собі гривню, не видану банкоматом під час вимикання/перемикання світла. Банкомат просто зависає, не встигаючи віддати готівку, проте проводиться списання з рахунку. Правила міжнародних платіжних систем дійсно дають банку на вирішення цієї проблеми 60 днів, але далеко не всі мають можливість чекати так довго.
  4. Немає можливості заявити банку про крадіжку грошей із картки. Насамперед через відсутність зв'язку під час відключень електроенергії. Коли в цілих районах після вимкнення світла зв'язок зникає на 6−7 годин або довше, власник рахунку навіть не знатиме, що його грабують у цей момент.
  5. Немає можливості отримати фінансові послуги, якщо у відділенні банку немає світла або воно не оснащене всією технікою для автономної роботи. Буває навіть так, що без електроенергії опиняються точки, які заявлені, як енергонезалежні, і входять до мережі, яку НБУ назвав Power Banking.

Що зобов'язані забезпечити банки

Усі ці проблеми, здавалося б, не мали виникати. Адже Нацбанк ще на початку війни затвердив свою Постанову № 23, якою зобов'язав банки забезпечити свої відділення всім необхідним для автономної роботи. Навіть якщо не буде ані світла, ані зв'язку, вони зобов'язані функціонувати — 35% відділень кожного банку в окремо взятому регіоні.

5 грудня 2022 року до цього документу з'явився додаток (Постанова НБУ № 239), де чітко описано, що має бути у кожному такому енергонезалежному відділенні:

  • Резервне джерело електроживлення та запас палива не менше ніж на 3 доби з постійним поповненням.
  • Належне технічне обслуговування резервних джерел живлення, а у разі несправності — невідкладно (протягом 1 доби) вжиття заходів щодо відновлення роботи — ремонт/заміна.
  • Забезпечення зв'язку, з огляду на можливе обмеження постачання електроенергії.
  • Забезпечення відділення додатковою банківською технікою, включаючи платіжні пристрої — банкомати, POS-термінали, термінали самообслуговування (ПТКС).
  • Підтримка резервування інформаційних систем, зокрема, з використанням хмарних послуг.
  • Забезпечення безпеки касових операцій та своєчасна інкасація готівки.

У Нацбанку не приховували, що створення в Україні такої енергонезалежної мережі — це одне з важливих досягнень нашого фінансового сектору та регулятора, який висунув жорсткі вимоги у воєнний час. Після перших ворожих атак на нашу енергетику в листопаді 2023 року голова НБУ Андрій Пишний неодноразово заявляв, що автономні банківські відділення можуть бути альтернативою «пунктам незламності», куди люди, у разі потреби, можуть заходити не лише за фінансовими послугами, а й просто погрітися чи зарядити мобільні телефони.

І зараз, під час рекордної спеки, у Національному банку також кажуть, що енергонезалежні відділення банків працюють у нормальному режимі та регулятор не отримує на них скарг. Їх об'єднали у проєкт під назвою Power Banking, і він став брендом, яким пишається керівництво НБУ. Настільки, що носить на офіційних заходах одяг із цим найменуванням.

Україна, як країна, навіть внесла Power Banking до офіційного Меморандуму, який нещодавно підписала з МВФ під виділення нам четвертого кредитного траншу в $2,2 млрд. Взяла на себе зобов'язання щодо підтримки енергонезалежної мережі банків. Станом на 15 липня до цієї мережі входило 2 397 чергових відділень, які обслуговують фізосіб, — це понад половина банківських точок, що діють у країні, — 54%. Повний список розміщений на сайті НБУ і може регулярно коригуватися.


Як Нацбанк контролює Power Banking

Щоб зрозуміти, як на практиці працюють відділення, що входять до Power Banking, «Мінфін» надіслав офіційний запит до НБУ.

Звіт Національного банку виявився несподіваним. Виявилося, що жодних перевірок на місцях не проводиться, хоча регулятор вважає енергонезалежність важливим елементом банкінгу і ставить її за приклад міжнародним партнерам України.

«Регулятор має право ухвалити рішення щодо застосування до банків заходів впливу у разі невиконання вимог Постанови № 23. Водночас Національний банк не ставить основною метою інспекцію відділень мережі Power Banking та застосування заходів впливу щодо окремих відділень, що не працюють. Ініціатива Power Banking — це елемент суспільної відповідальності банківського бізнесу перед громадянами, активно підтриманий та швидко впроваджений банківською спільнотою. Ми переконані, що кожен банк усвідомлює свою роль у загальнонаціональному проєкті із забезпечення незламності та безперервності функціонування критично важливих процесів в умовах енергетичного терору", — йдеться в офіційній відповіді Нацбанку для Мінфіну.

Нагадаємо, НБУ має право робити не тільки письмові попередження за порушення будь-якої своєї ухвали, але також виписувати штрафи до 1% статутного капіталу банку. У великих структур, на кшталт ПриватБанку та Ощадбанку, статутний капітал обчислюється мільярдами (206 млрд грн і 49,5 млрд грн, відповідно), тому може йтися просто про гігантські стягнення. Але в цьому випадку до них не вдаються, покладаючись на сумління банкірів.

Додатковий аргумент з боку Нацбанку — йому не надходили скарги на відділення, що не працюють у мережі Power Banking. У НБУ нам також повідомили, що Андрій Пишний побував у таких відділеннях трьох банків (Ощадбанк, ПриватБанк, Сенс Банк) у квітні 2024 року у м. Харків, і там усе працювало.

У регулятора не обіцяли й у майбутньому масових перевірок банківських відділень під час відключень світла. Але сказали, що готові проводити інспекції щодо скарг українців, якщо такі надходитимуть. Клієнтів банків закликали інформувати регулятора про точки, які не працюють, та входять до списку енергонезалежних.

«Якщо у вас є інформація про конкретні випадки, коли відділення мережі Power Banking не працювали, просимо поділитися нею, вказавши назву банку та адресу відділення. Також усі громадяни, які стикаються з такими випадками, можуть повідомити про це НБУ. Національний банк реагуватиме і проводитиме перевірки зазначених фактів із метою з'ясування ситуації та її вирішення», — запевнили нацбанківці у своїй відповіді для «Мінфіну».

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube