Продаж Сенс Банку та Укргазбанку обговорюється в оновленому Меморандумі з МВФ, до кінця травня має бути запропоновано комплексний план дій щодо зміни власника фінустанов
Частка держбанків Сенс Банку та Укргазбанку в активах системи становить 56%, у депозитах населення — 65%. МВФ хоче зменшити частку держави, щоб вирівняти конкуренцію. Про те, за скільки можуть бути продані фінустанови, хто на них претендуватиме і що чекає на клієнтів після їх приватизації пише 28 березня Мінфін.
За даними Нацбанку, 63% загального прибутку всіх банків припадає саме на 5 державних банків, найбільші з них — Приватбанк, Укрексімбанк, Ощадбанк, Сенс Банк та Укргазбанк. Проте, вибір серед фінустанов, які можуть бути реально виставлені на продаж, невеликий.
«Приват держава особливо пропонувати зараз і не поспішає, через його стратегічне значення. Ощад повинен ще точно витратити час для досягнення необхідного конкурентного рівня і розібратися зі своїми «поганими кредитами» (NPL). Щодо Укрексіму — залишається дуже багато питань щодо якості кредитного портфеля. А ось Укргазбанк та Сенс Банк посадовці продати начебто і не проти. Адже обидві фінустанови були «вимушеними» придбаннями держави у різні періоди фінансової історії України», - пояснюють фінансові експерти.
Крім того, кажуть вони, частка цих банків дуже приваблива для потенційних покупців, що визнає як сам уряд, так і МВФ.
«Ми підготуємо до продажу два системні держбанки — Сенс Банк та Укргазбанк, які мають 4% і 6% активів відповідно», — йдеться у Меморандумі з Фондом.
Тому вибір саме цих двох банків на продаж виглядає логічним. Тим паче, що обидва належать до категорії системних банків України. Тож навіть після їхньої приватизації Нацбанк буде не готовий їх «топити» за будь-якої ситуації на ринку. А це плюс для будь-якого потенційного їх покупця навіть в умовах війни.
Окрім вимоги МВФ щодо скорочення частки держбанків у банківській системі, до реальних причин прискорення процесу з продажу цих фінустанов можна сміливо віднести і жорстку потребу держави в грошах для фінансування поточних видатків бюджету в умовах війни та зростаючих витрат на армію, які уряд може закривати лише за рахунок своїх внутрішніх джерел.
У такій ситуації можна розраховувати на досить швидке проходження у Верховній Раді як проєкту закону про приватизацію державних банків, так і підписання його Президентом.
Обидва банки мають свої плюси та мінуси для покупців. До позитиву можна, безперечно, віднести такі фактори:
До негативних факторів, що впливають на ціну купівлі цих банків, можна віднести:
Щодо Сенс Банку також залишається до кінця не закрите питання потенційних юридичних спорів із його колишніми російськими власниками, що також «збиває» ціну цієї фінустанови в очах потенційних покупців. Є питання у правоохоронців і щодо частини старого топменеджменту Укргазбанку. Все це є добрим козирем для покупців, щоб збивати ціну, мотивуючи це репутаційними ризиками.
З огляду на воєнні реалії, серед вітчизняних власників діючих банків потенційних покупців майже немає. Їхніх акціонерів, звичайно, спокушає швидке нарощування своєї частки на ринку при купівлі подібних фінустанов, але заплатити за них державі значні суми — для них малоймовірний сценарій.
Таким чином, серед потенційних покупців залишаються іноземці. Здебільшого, які або вже мають тут свої дочірні банки (їм цікаво збільшити свою частку на ринку за досить невеликі, за мірками Заходу, гроші), або які готові ризикнути, щоб після війни швидко увійти до перших 5−10 банків України на хвилі відновлення нашої країни.
«З огляду на політичні нюанси, це навряд чи можуть бути китайські чи азіатські інвестори, інвестори з російським корінням взагалі виключаються. Тобто потенційне коло покупців звужується до американських найбільших гравців, яких не бентежить ризик втрати активів у декілька сотень мільйонів доларів у гіршому випадку, та декількох європейських фінансових груп, які вже мають тут бізнес або розраховують його швидко розвинути після війни», - вважають експерти.
Низька конкуренція серед покупців, з огляду ще й на воєнні ризики, знижує шанси на отримання Україною значних сум від продажу цих банків. Але й продавати Сенс Банк та Укргазбанк зі збитком ніхто з посадовців Мінфіну та уряду не наважиться.
Процедур та методик оцінки реальної вартості банку досить багато, враховуючи аналіз реальної якості активів, генерованого банком розміру прибутку, юридичних ризиків та поправки на воєнні реалії.
Якщо дивитися станом на 1 березня 2024 року, то регулятивний капітал Сенс Банку становив близько 8,399 млрд гривень (близько $220,74 млн за офіційним курсом долара 38,0492 на цю дату), а регулятивний капітал Укргазбанку був на рівні 10,07 $264,74 млн).
Найімовірніше, приблизно такий порядок цифр буде початковою величиною для торгів між потенційними покупцями з окремими поправками на якість активів, вартість об'єктів нерухомості на балансі банку, здатність його генерувати прибуток, обсяги сформованих резервів тощо.
Тут можна виокремити такі ключові моменти:
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.