Розмір акцизу має відповідати громадській ціні споживання відповідних товарів
Наприкінці 2023 року Данило Гетманцев анонсував збільшення акцизу на зріджений газ для авто з 52 євро за тис. л до 160−170 євро. Скільки після цього коштуватиме автогаз, та чи справедлива така акцизна політика держави? Про це розповів експерт для ЕП.
В Україні вже найближчі декілька місяців хочуть підвищити акциз на автогаз утричі. Наприкінці 2023 року голова комітету Верховної Ради з питань податкової, митної та фінансової політики Данило Гетманцев анонсував збільшення акцизу на зріджений газ для авто з 52 євро за тис. л до 160−170 євро, аби зрівняти акциз, відповідно до енергетичної цінності пального, та імплементувати практики ЄС.
За розрахунками старшого економіста CASE-Ukraine, фахівця Економічної експертної платформи Володимира Дубровського, імплементація такої практики призведе до того, що замість 2,6 грн із урахуванням ПДВ на кожен літр автогазу власникам автомобілів доведеться платити понад 8 грн на л.
«Тобто «нормальна» ціна літра газу сягне 34−36 грн, як у найгірші часи, при його дефіциті восени 2023 року», - зауважив експерт.
Він пояснив, що оскільки на одну і ту ж відстань доводиться витрачати на 25−30% більше літрів газу, ніж бензину, це означатиме, що економія поточних витрат завдяки використанню газу зменшиться майже вдвічі в нинішніх цінах.
«Зважаючи на те, що для переходу на зріджений газ авто доводиться переобладнувати і це коштує 500−1 000 і більше євро, у разі анонсованого головою комітету зростання акцизу охочих це робити відчутно поменшає. Ба більше, при такому співвідношенні дизельний двигун стає економнішим за бензиновий з ГБО. Хоча ті, хто вже інвестував у ГБО, змушені будуть сплачувати більше, завдяки чому бюджет отримає ще близько 120 млн грн. Але якою ціною?», - зауважив Дубровський.
Він нагадав, що акциз запроваджується, аби ціна відображала не лише баланс попиту й пропозиції з урахуванням вартості виробництва, а й негативні ефекти, завдані суспільству споживанням цього товару, та витрати, що виникають у зв'язку з цим.
«Зокрема, акциз на пальне відображає шкоду від викидів, якими автомобілі забруднюють повітря. Виходячи з цього, розмір акцизу має відповідати громадській ціні споживання відповідних товарів; а якщо декілька видів товару можуть замінювати один одного, то правильно структурований податок повинен стимулювати перехід від шкідливіших до менш шкідливих продуктів», - переконаний експерт.
Дубровський зауважив, що зріджений газ значно екологічніший за бензин і дизельне пальне. Результати можуть бути різними, залежно від двигуна та режиму руху, але, переглянувши багато досліджень, можна сказати, що газ удвічі менше шкодить довкіллю.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте у нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал Viber можна тут.