Гетьманцев пропонує утричі підвищити акциз на автогаз: якою буде ціна пального
Розмір акцизу має відповідати громадській ціні споживання відповідних товарів
Розмір акцизу має відповідати громадській ціні споживання відповідних товарів
Наприкінці 2023 року Данило Гетманцев анонсував збільшення акцизу на зріджений газ для авто з 52 євро за тис. л до 160−170 євро. Скільки після цього коштуватиме автогаз, та чи справедлива така акцизна політика держави? Про це розповів експерт для ЕП.
В Україні вже найближчі декілька місяців хочуть підвищити акциз на автогаз утричі. Наприкінці 2023 року голова комітету Верховної Ради з питань податкової, митної та фінансової політики Данило Гетманцев анонсував збільшення акцизу на зріджений газ для авто з 52 євро за тис. л до 160−170 євро, аби зрівняти акциз, відповідно до енергетичної цінності пального, та імплементувати практики ЄС.
За розрахунками старшого економіста CASE-Ukraine, фахівця Економічної експертної платформи Володимира Дубровського, імплементація такої практики призведе до того, що замість 2,6 грн із урахуванням ПДВ на кожен літр автогазу власникам автомобілів доведеться платити понад 8 грн на л.
«Тобто «нормальна» ціна літра газу сягне 34−36 грн, як у найгірші часи, при його дефіциті восени 2023 року», - зауважив експерт.
Він пояснив, що оскільки на одну і ту ж відстань доводиться витрачати на 25−30% більше літрів газу, ніж бензину, це означатиме, що економія поточних витрат завдяки використанню газу зменшиться майже вдвічі в нинішніх цінах.
«Зважаючи на те, що для переходу на зріджений газ авто доводиться переобладнувати і це коштує 500−1 000 і більше євро, у разі анонсованого головою комітету зростання акцизу охочих це робити відчутно поменшає. Ба більше, при такому співвідношенні дизельний двигун стає економнішим за бензиновий з ГБО. Хоча ті, хто вже інвестував у ГБО, змушені будуть сплачувати більше, завдяки чому бюджет отримає ще близько 120 млн грн. Але якою ціною?», - зауважив Дубровський.
Він нагадав, що акциз запроваджується, аби ціна відображала не лише баланс попиту й пропозиції з урахуванням вартості виробництва, а й негативні ефекти, завдані суспільству споживанням цього товару, та витрати, що виникають у зв'язку з цим.
«Зокрема, акциз на пальне відображає шкоду від викидів, якими автомобілі забруднюють повітря. Виходячи з цього, розмір акцизу має відповідати громадській ціні споживання відповідних товарів; а якщо декілька видів товару можуть замінювати один одного, то правильно структурований податок повинен стимулювати перехід від шкідливіших до менш шкідливих продуктів», - переконаний експерт.
Дубровський зауважив, що зріджений газ значно екологічніший за бензин і дизельне пальне. Результати можуть бути різними, залежно від двигуна та режиму руху, але, переглянувши багато досліджень, можна сказати, що газ удвічі менше шкодить довкіллю.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте у нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал Viber можна тут.
Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.