Міністерство оборони буде змушене наново проводити тендери на купівлю пального
Через рішення уряду заборонити продаж в Україні етилового бензину та відновити вимоги до якості пального на рівні не нижче Євро 5 в Україні подорожчає не тільки паливо. На 10-12% зростуть у ціні продукти харчування, товари та послуги. І, звісно, вартість проїзду у громадському транспорті. Вірогідно, створиться дефіцит бензину та дизпалива – що особливо небезпечно напередодні посівної кампанії. У той же час надходження до бюджету, ймовірно, зменшяться. Про можливі наслідки прийнятті цього рішення Інформатору розповів аудитор, економічний експерт Михайло Крапивко.
Нагадаємо, що Міністерство енергетики України оголосило повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта–проекту постанови Кабінету міністрів України «Про внесення змін до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив». Зокрема, в частині відновлення дії вимог щодо якості пального на рівні не нижче Євро 5, імплементації положень актів законодавства Європейського союзу (Директиви №98/70/ЄС та Директиви №1999/32/ЄС) щодо заборони продажу етилованого бензину та встановлення вимог на паливо, яке використовують у дорожніх транспортних засобах та недорожній рухомій техніці (включаючи судна внутрішнього плавання), сільськогосподарських та лісогосподарських тракторах та рекреаційних суднах.
«Станом на сьогодні налагоджені нові маршрути постачання нафтопродуктів, учасниками ринку укладено довгострокові контракти з європейськими виробниками та міжнародними трейдерами, ситуація на паливному ринку є стабільною. Задовольняються потреби економіки держави, Збройних сил України та інших споживачів бензинами та дизельним паливом належної якості та в необхідному обсязі», – йдеться у пояснювальній записці.
Міністр енергетики України Герман Галущенко зазначив, що у проекті «відсутні положення, що містять ризики вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією, створюють підстави для дискримінації». В той же час він підкреслює, що громадська антикорупційна, громадська антидискримінаційна та громадська тендерно-правова експертизи не проводились.
Про можливі наслідки прийнятті цього рішення Інформатору розповів аудитор, економічний експерт Михайло Крапивко. На його думку, зросте вартість палива. Тому, що обмежиться коло постачальників і підвищиться якість палива. По-друге, може виникнути тимчасовий дефіцит – якщо не буде перехідного періоду. Тобто, коли сьогодні кажуть, що через один-три місяці продаж буде заборонено, то при цьому дається перехідний період для того, щоб відпрацювати те паливо, що вже заборонено, укласти нові контракти на інше паливо.
Експерт підкреслює, що зразу різко підвищиться ціна на те паливо, що є – і це перша стадія регулювання. Це будуть пояснювати тим, що начебто виник дефіцит, що несподіване обмеження викликало дефіцит на світовому ринку і там піднялася вартість палива, тому укладаються контракти на більш високу вартість, ніж було. Є інформаційний привід.
«На мій погляд, вартість 95-го бензину на АЗС скочить мінімум до 65 гривень за літр. І з часом це відобразиться на всьому: і на продуктах, і на інших товарах, і на перевізниках – у тому числі й на тих, хто обслуговує місцеві маршрути. Якщо ціна палива зросте на 10-12 відсотків, то на таку ж суму, як мінімум, збільшиться вартість продуктів та товарів. Як завжди, від цих нововведень програє кінцевій споживач – кінцевий громадянин, який платить за все у державі. Підвищиться все – у тому числі й тиск», – впевнений Михайло Крапивко.
Він пропонує згадати, що із середини минулого року у нас всі правила для підприємництва повертаються на довоєнний рівень. Те саме відбувається і з паливом. Влада бачить, що їм недостатньо грошей. А ще є виправдування: тимчасово зупинилася допомога Сполучений Штатів і потрібно більше збирати власних податків. В той же час може скоротитися обсяг продаж. І завдяки цьому бюджет не отримає додаткових коштів, на які розраховують. Як завжди: хочуть більше а отримають менше.
«Напевно, хтось буде вимушений скоротити споживання. На якийсь період – на місяць-півтора – може виникнути дефіцит. І це робиться напередодні посівної кампанії, коли споживання зростає», – зазначає експерт.
Якщо взяти ЗСУ, як одного з найбільших споживачі палива, то, на думку аудитора, слід зауважити, що для стара радянська та українська техніка та бронетехніка до палива невибагливі. Наше Міністерство оборони закуповує паливо за принципом нижчої ціни, проводячи тендерні процедури. Зараз цим займається Агентство тилового забезпечення. Усі контракти укладені на саме низькоякісне паливо. І якщо буде введена заборона – Міністерство оборони у особі Агентства буде вимушене відмінити укладені контракти та укласти нові.
«Тут я вбачаю корупційну складову. Домовлялися й платили іншим. А тепер змінилося керівництво міністерства та Агентства. І тепер, якщо треба, щоб платили нам – треба переукласти контракти. Це велике додаткове фінансове навантаження – у тому числі й на бюджет. Без якого поки можна було б обійтися. Мова йде про мільярди гривень», – каже аудитор.
Він проаналізував також й перспективу надходжень від митних процедур. Вони беруться від контрактної вартості. Тому якщо контрактна вартість збільшиться – то повинні зрости й надходження. Але якщо знизиться обсяг, то у підсумку можемо мати ті ж самі надходження.
«І так у нас завжди: коли законотворець чи виконавча влада хоче щось збільшити – у найкращому випадку все лишається на попередньому рівні. Тому добре, якщо не зменшиться. У нас зросли мінімальна зарплатня та прожитковий мінімум – треба вже забирати зайві гроші у населення. Бо більше гроші нема, де взяти. А, враховуючи вчорашній виступ Президента, де він казав про програму захисту бізнесу від імені Ради нацбезпеки, то це робити саме час. Бізнес захищаємо, а він за це платить», – резюмує Михайло Крапивко.
Ігор ТЕМІН
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте у нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал Viber можна тут.