Кількість замовлень на українську бронетехніку зростає: хто виробляє, які характеристики і скільки коштують автівки

Читать на русском

Вітчизняні виробники навчилися самотужки збирати броньовані машини і ремонтувати їх, тож потреби в купівлі з-за кордону майже немає, бо загальна кількість вироблених українських бронеавтомобілів за весь час давно перевищила 1 тис штук

Читать на русском
Зброя, бронетехніка
«Новатор» і «Козак» - українські бронеавтомобілі

Вітчизняні виробники навчилися самотужки збирати броньовані машини і ремонтувати їх, тож потреби в купівлі з-за кордону майже немає, бо загальна кількість вироблених українських бронеавтомобілів за весь час давно перевищила 1 тис штук

За два роки великої війни «Українська бронетехніка» та НВО «Практика» наростили штат, організували ремонтні цехи біля лінії фронту і поступово покращують свій продукт, конкуруючи із західними моделями. Про це пише 26 лютого Еpravda, детально розповідаючи про кожну українську машину.

«Новатор» і «Козак» - українські бронеавтомобілі

Виробляють українські броньовані машини здебільшого дві приватні компанії, що багато років конкурують між собою на вітчизняному ринку. Мова йде про "Українську бронетехніку" з її "Новатором" та НВО "Практика", дітищем якої є машини серії "Козак". Державні замовники балансують між ними, підігріваючи змагання.

Машини "Новатор" збирають на базі масивного шасі Ford F550. Бронесталь під нього імпортується з ЄС, адже єдиний український виробник, маріупольська "Азовсталь", знищена російськими окупантами. Базове шасі та бронесталь – це близько 50% вартості бронемашини. Усе інше здебільшого робиться в Україні.

"У кінці виробничого циклу автомобіль збільшить свою вагу в кілька разів, тому спочатку потрібно укріпити всі елементи, на які тиснутиме додаткова броня. Ми ставимо посилення підвіски, мостів, окремих елементів корпусу й робимо посилений бампер. Тільки тоді встановлюється бронекапсула", – розповідає ЕП начальник виробництва на одному з об’єктів.

Бронесталь сильно відрізняється від звичайної сталі. Вона має інші сплав та заводську обробку і в підсумку виходить щільнішою та міцнішою. На "Укрбронетехніку" вона потрапляє у вигляді листів. Там за допомогою лазера з неї нарізають елементи захисту і віддають у цех зварювання, де бронекапсулу збирають, як конструктор Lego.

Слабке місце звичайного пікапа на фронті – колеса. Наїзд на гострі уламки або вибух – і машина далі не їде. Через це заводські колеса з Ford прибирають, а на їхнє місце ставлять більші та міцніші. Зсередини їх укріплюють за технологією run-flat, яка дозволяє машині рухатися певний час після пробиття.

Українська бронетехніка - кількість замовлень на  машини  зростає: хто виробляє, які характеристики і скільки коштують 1

Всередині машини ставиться система пожежогасіння – великі балони на пасажирських місцях та під капотом. У випадку загоряння вони розпилюють речовину під великим тиском, гасять вогонь і військові без опіків покидають транспорт.

Туди ж встановлюється додаткова вентиляційна система. У передових версіях вона не тільки кондиціонує бронекапсулу, але на випадок хімічної атаки може зробити її герметичною, допоки машина не виїде з критичної зони.

Змін зазнає навіть мотор. Двигуни від Ford технологічні, але вони примхливі до якості пального. Оскільки на фронті машини не заправляють хіба що самогоном, ще на заводі з моторів знімають зайві "крихкі" системи і роблять їх більш витривалими до низькоякісного армійського пального.

На даху машини робиться місце для зброї. Там може бути кулемет, протитанковий ракетний комплекс або повноцінний бойовий модуль (роботизована турель, якою екіпаж управляє зсередини машини).

Повний цикл виробництва однієї машини від замовлення шасі до відправки на фронт – девʼять місяців. Однак за умови завчасного замовлення деталей цей термін скорочується до місяця. Саме тому виробники наполягають на укладанні кількарічних контрактів, які дають змогу зробити велике замовлення в постачальників.

Велика перевага українських бронеавтомобілів – ремонт всередині країни. Компанії мають бригади навчених виїзних спеціалістів, які обслуговують машини за лічені кілометри від лінії фронту і мають для цього всі запчастини. У більш складних випадках броньовики повертають на завод. Там спеціалісти вивчають історію кожного зразка та роблять капітальний ремонт.

Ціна українських бронеавтомобілів – близько 9 млн грн за штуку.

Як конкуренція створила ринок бронеавтомобілів

Українські бронеавтомобілі купують майже всі силові відомства. За словами директора "Української бронетехніки" Владислава Бельбаса, загальна кількість замовлень на ці машини поступово зростає.

НВО "Практика" – лідер за обсягами випуску. Компанія виробляє близько двох третин вітчизняних броньовиків. Вона випускає не лише броньовані пікапи на шасі Ford F550, а й МРАПи "Козак-2". МРАП – це важкий бронеавтомобіль, який краще озброєний та перевозить значно більші вантажі.

"Укрбронетехніка" тимчасово виробляє лише легкі бронеавтомобілі "Новатор", але у 2024 році планує повернутися до виробництва МРАПів.
Загалом обидві компанії досить успішні. Одна з причин – їхня постійна конкуренція, яка тримає в тонусі. Державні замовники балансують між двома виробниками і це дає результат.

"Нам доводиться боротися за державного замовника. Ми робимо все, щоб наша машина була потужнішою, не ламалася і щоб замовник довго не чекав на вирішення недоліків. Якщо ми будемо проблемними, то держава переключиться на іншого постачальника. Якщо буде лише один виробник, то він дуже скоро почне "забивати" на сервіс. Вважаю, що поточна конкуренція різних компаній – це дуже хороша ситуація на ринку", – сказав Бельбас.

Після початку великої війни на український ринок зайшло чимало іноземних бронеавтомобілів. Це ще більше підігріло конкуренцію, адже якщо українські машини на їхньому тлі виглядатимуть "не дуже", то військові проситимуть державу купувати імпортні, які добре себе зарекомендували на фронті.

Українські компанії виграють за ціною. За словами Бельбаса, бронеавтомобілі "Української бронетехніки" на 30% дешевші за імпортні. Щодо якості ситуація неоднозначна. Є західні машини, які не витримують темпу українсько-російської війни та ламаються, а є дорогі та якісні авто в хорошій комплектації, як австралійські МРАПи Bushmaster.

Однак якщо говорити про порівняння за параметром "ціна-якість-сервіс", то українські виробники почувають себе фаворитами. Перевага вітчизняних компаній не тільки в швидкому ремонті на власних заводах, а й у багаторічних випробуваннях машин в умовах війни.

Держава сотнями купувала броньовики "Новатор" та "Козак" ще під час локальної війни на Донбасі. За цей час конструктори встигли побачити недоліки та адаптувати машини до війни саме на теренах України з її ґрунтами, кліматом та характером боїв.

Еволюція та перспективи

Масштабується виробництво бронеавтомобілів просто. Усе, що потрібно, – кількарічні контракти та нові замовлення.

"Ми готові за власні кошти, без залучення держави, збільшувати потужності з виробництва. Потрібні тільки замовлення", – зазначив Бельбас.

Конструкторські роботи не припиняються і продукт постійно вдосконалюють. Зараз спеціалісти "Укрбронетехніки" працюють над полегшенням машини: шукають альтернативні матеріали та пробують різні конфігурації шасі.

Нові виклики на полі бою породжують нові моделі машин. Наприклад, зараз у Сил оборони з’явилася потреба в перевезенні більшої кількості людей, тому "Українська бронетехніка" за ініціативи кількох замовників створила збільшену версію машини "Новатор" на десять місць. Початкова версія вміщувала лише пʼять осіб.

Скоро компанія планує представити і новий МРАП на заміну "Варті". Останню припинили випускати через потребу в білоруських деталях. За словами Бельбаса, нова "Варта" носитиме інше ім’я, буде легшою, матиме можливість встановлення зброї більшого калібру та не міститиме деталей з держав-агресорів.

Не відстає від конкурента й НВО "Практика". У ЗСУ є відчутний дефіцит спеціалізованої техніки для медичної евакуації, тому компанія розробила і спільно з Мінстратегпромом випробувала нову медичну евакуаційну машину на базі сучасного "Козака-7".

Також компанія планує заповнити дефіцит техніки для гуманітарного розмінування. Україні ще довго доведеться розміновувати поля від російських снарядів, а для цього потрібно багато броньованої техніки. На одному з публічних заходів "Практика" представила низку рішень для різних етапів розмінування.

Закупівля державою сучасніших зразків українських бронеавтомобілів дозволить компаніям розвивати технології та зробить їх більш конкурентними на світовому ринку. Поки що експорт зброї закритий, однак в кулуарах розмови про його відкриття ведуться.

CNN повідомляє про масове концентрування російських військ в районі Запорізької області, де зібрано близько 50 000 військових. Росія також розпочала наступальні дії в Роботино, одному з напрямків контрнаступу України. Ми запитаємо ветерана війни Юрія Гудименка про можливі наслідки цих дій та наміри Росії. Приєднуйтеся до перегляду, щоб дізнатися більше.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.