У Раді пропонують скласти перелік «хороших» платників податків - адвокат розповів нюанси

З пояснювальної записки до законопроєкту вбачається, що він зокрема покликаний забезпечити виконання зобов’язань, які Україна взяла Міжнародним валютним фондом (МВФ) з впровадження заходів щодо підвищення ефективності, справедливості та простоти податкової системи

Податки
Адвокат про законопроєкт щодо впровадження спеціальних умов управління податками для тих, хто активно дотримується податкових законів

До Верховної ради України подали на розгляд законопроєкт щодо внесення змін до податкового кодексу, які стосуються впровадження спеціальних умов управління податками для тих, хто активно дотримується податкових законів №11084 від 13.03.2024 року. Його суть полягає у бажанні держави створити прозорі та довірчі відносини між податківцями та бізнесом. Про це Інформатору розповів адвокат "ДЕГА Партнерз" Ігор Дерев'янко. 

За його словами, документом пропонується надання певних переваг підприємствам та ФОПам, які сумлінно сплачують податки та відповідають певним критеріям щодо оборотів, рівня заробітних плат та кількості працевлаштованих. Також хочуть впровадити «комплаєнс- менеджеру» - щось на кшталт посередника між податковою та підприємцем, який має допомагати і асистувати бізнесу. Основні запропоновані пільги:

  • встановлення мораторію на проведення документальних перевірок з деякими винятками,
  • зменшення термінів для камеральних та документальних перевірок, що стосуються бюджетного відшкодування, до п’яти днів,
  • надання індивідуальних податкових консультацій упродовж п’яти днів,
  • призначення комплаєнс-менеджера для кожного платника податків, який буде доступний для взаємодії через дистанційні комунікації, включаючи відеоконференції,
  • можливість для платника податків отримати інформацію про податкові ризики, що їх має орган контролю, та консультації щодо їх усунення протягом п’яти днів за запитом.

Передумови: бажання чи необхідність

З пояснювальної записки до законопроєкту вбачається, що він зокрема покликаний забезпечити виконання зобов’язань, які Україна взяла перед Міжнародним валютним фондом (МВФ) з впровадження заходів щодо підвищення ефективності, справедливості та простоти податкової системи у рамках меморандуму про економічну та фінансову політику від 1 грудня 2023 року (пункт 21 меморандуму). На ряду з цим, в записці вказується, що асиметричні фінансові відносини в парадигмі "cops and robbers" вичерпали себе, адже в умовах воєнного стану сумлінний бізнес, який продовжує працювати і сплачувати податки, потребує від держави партнерського підходу у спільній боротьбі проти зовнішнього агресора. Тож, якщо взяти до уваги зазначену передумову, то ідея доволі правильна і не нова – об’єднати зусилля держави і платників податків задля стимулювання платників бути прозорими на заміну послаблення податкового контролю для таких платників.

Загалом, підхід нагадує послугу преміумбанкінгу, коли за певну абонентську плату клієнт отримує привілеї у вигляді прав на обслуговування без черги у VIP- залі та доступ до лаунж-зони аеропортів, а також має власного менеджера, який завжди на зв’язку, допоможе з консультацією, замовить готівку.

Чи будь-який платник зможе стати членом такого «Білого клубу платників податків»?

Ті платники, що підпадають під критерії автоматично зможуть отримати «преміум-сервіс» від податкової і тут все зрозуміло. Це є позитивним кроком в налагодженні комунікації між податковою системою і бізнесом, а також бажанням бути чи стати «білим», якщо ти чітко розумієш що ти за це отримуєш і за якими правилами грають обидві сторони. Але головне, щоб решта платників, які не зможуть попасти у «вищу податкову лігу», одразу автоматично не опинилися в так званій «сірій» зоні, хоча також сумлінно сплачують податки, але не дотягують за певними критеріями (наприклад ФОПи, які не мають річного обороту в 5 мільйонів гривень одразу не підпадуть під категорію «білих» або в разі історії співпраці з контрагентами, в яких були спори з податковою). Тому, можливо парламентарі ще розглянуть відповідні правки до законопроєкту, які збалансують вимоги до платників податків, аби всі мали рівні умови щодо віднесення їх до «VIP-клієнтів» податкової, адже не виключено, що надалі отримання такого статусу буде мати більш розширений перелік «пільг» та слугувати певною базою даних задля прийняття інших рішень в ці важки для країни часи.

Людина VS машина

Ще одним важливим і ризикованим є наявність людського фактора при якому можливе ручне регулювання процесами такого включення до списків «білих» платників. Наприклад, як при віднесенні до категорії ризикових платників комісія вирішує кого «нагородити» таким статусом.

"Але тут інша ситуація, можна й треба здійснювати таке включення на відповідність критеріїв в автоматичному режимі. Тим більше, що з кадрами зараз дефіцит в багатьох сферах не виключенням є і податкова. Звісно і критерії мають бути такими, щоб технічно була можливість без участі чиновника надавати такий статус платника з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства. Як ця новела запрацює на практиці і який ефект матиме стане відомо згодом, але хочеться сподіватися що в цей важкий для країни час спільне усвідомлення необхідності встановлення балансу та транспарентності між державою та платниками податків може стати суттєвим підґрунтям для зміцнення нашої обороноздатності", - вказав Дерев'янко.

ДПС України про легальну працю

Одним із напрямів діяльності Державної податкової служби є запобігання використанню незадекларованої праці. Вона є не тільки ризиком недонадходжень коштів до бюджету, що обмежує можливості держави проводити сучасну соціальну політику у сферах освіти, охорони здоров’я, розвитку професійних навичок, зайнятості, соціального захисту та пенсійного забезпечення, а й створює недобросовісну конкуренцію щодо тих суб’єктів господарювання, які повністю забезпечують виконання зобов’язань щодо сплати податків, охорони праці і соціального забезпечення працівників.

Співробітники управління фактичних перевірок Головного управління ДПС у Києві у лютому 2024 року провели фактичні перевірки мережі магазинів із продажу рідин, що використовуються в електронних сигаретах, до якої входили 16 торговельних об’єктів у різних районах столиці. Так, фізичні особи – підприємці на спрощеній системі оподаткування здійснювали фактичний продаж товару за готівку або через банківські POS-термінали, використовуючи ліцензії і зареєстровані програмні РРО юридичної особи.

Під час проведення фактичних перевірок магазинів податківці зафіксували не лише факти проведення розрахунків без застосування РРО/ПРРО, безліцензійної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, зберігання і продаж необлікованих підакцизних товарів, а також задокументували працю 13 неоформлених працівників. За порушення законодавства про працю можуть бути застосовані різні види санкцій, залежно від характеру і наслідків порушення, а також від суб’єкта господарювання, який його скоїв. Своєчасне оформлення трудових відносин – це запорука фінансової стабільності бізнесу. До того ж фінансові ризики і наслідки використання незадекларованої праці значно перевищують витрати, які виникають у разі оформлення трудових відносин із працівниками відповідно до законодавства.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube