У Верховній Раді пояснили, як буде працювати новий закон про доброчесне лобіювання: подробиці

Читать на русском

Аби ухвалити законопроєкт, Верховна Рада розглянула понад 1 300 пропозицій та поправок від народних депутатів

Читать на русском
Верховна рада України, лобізм
У Верховній Раді дали пояснення про що йдеться у законі про доброчесний лобізм

Аби ухвалити законопроєкт, Верховна Рада розглянула понад 1 300 пропозицій та поправок від народних депутатів

Верховна Рада України 23 лютого прийняла закон про доброчесне лобіювання. Він має врегулювати взаємодію між державними органами та лобістами згідно з міжнародними стандартами. Законопроєкт №10337 був розроблений Кабінетом Міністрів та покликаний забезпечити прозорість і правові засади для лобіювання в Україні. Верховна Рада розглянула законопроєкт понад 1 300 пропозицій та поправок від народних депутатів перед тим, як його ухвалити.

Про деталі законопроєкту йдеться на сайті Верховної Ради. Зазначається, що під час його доопрацювання до другого читання були враховані міжнародні стандарти та рекомендації, зокрема від Європейської Комісії.

Народні обранці внесли зміни, які запропонували в ЄК та підготували його до другого читання. Які зміни відбулись з проєктом закону:

  • вилучено поняття «адвокація» та споріднені поняття;
  • виведено з-під дії закону про лобіювання діяльність громадських об’єднань та інших неприбуткових організацій, крім
  • випадків, коли така діяльність стосується комерційних інтересів;
  • уточнено окремі поняття, зокрема такі як «лобіювання», «предмет лобіювання», «об’єкт лобіювання» «бенефіціар».
  • уточнено строк подання звітності суб’єктами лобіювання та зміст звіту.

Основні положення закону визначає: 

  • термінологію у сфері лобіювання;
  • сферу дії Закону, зокрема, діяльність, яка не є лобіюванням відповідно до цього Закону;
  • принципи лобіювання;
  • питання створення Реєстру прозорості як інформаційно-комунікаційної системи, що забезпечує збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення та надання інформації про суб’єктів лобіювання та їх звітність;
  • правові засади здійснення лобіювання, зокрема, методи лобіювання, обмеження щодо предмета лобіювання, вимоги до договору лобіювання, права та обов’язки суб’єктів та об’єктів лобіювання, а також права та обов’язки клієнта за договором лобіювання;
  • звітність суб’єкта лобіювання, що вноситься до Реєстру прозорості;
  • моніторинг дотримання вимог законодавства з питань лобіювання, зокрема щодо достовірності відомостей, що подаються суб’єктами лобіювання до Реєстру прозорості, а також достовірності відомостей, зазначених суб’єктами лобіювання у звітах, здійснює Національне агентство у межах повноважень та на підставах, визначених цим Законом та Законом України «Про запобігання корупції».

Закон «Про лобіювання» набирає чинності наступного дня після його публікації. Він починає діяти через два місяці після запуску Реєстру прозорості, але не пізніше 1 січня 2025 року. 

На кого поширюватиметься дія закону

Кабінет Міністрів України вносив пропозицію за якою діяльність громадських активістів не кваліфікуватиметься як лобіювання. Їх також виключать з Реєстру прозорості, який призначений для лобістів. Законодавство також не застосовуватиметься до дипломатичних установ, медіа, політичних партій, а також до діяльності, пов'язаної з міжнародною технічною допомогою. Загалом законопроєкт №10337 реформує визначення лобіювання, обмежує політичне фінансування у цій сфері та спрощує звітність для лобістів.

"Обмежено політичне фінансування лобіювання. Політичні партії, медіа, релігійні організації, кандидати на вибори не зможуть бути лобістами або просувати свої інтереси через лобістів. Технічне ведення Реєстру прозорості, у якому повинні реєструватися всі суб’єкти лобіювання, та державний нагляд за дотриманням вимог законодавства у сфері лобіювання залишено за НАЗК, але загальні правила регулювання буде встановлювати Кабінет Міністрів України. Спрощено звітність для суб’єктів лобіювання. У своїх піврічних звітах не повинні будуть зазначати точні фінансові показники, але водночас звітуватимуть про свої зустрічі з топпосадовцями", - зазначив голова Комітету ВР з питань правової політики Денис Маслов.

Ще деякі подробиці стосовно цього законопроєкту

Після підписання закону президентом України НАЗК розпочне роботу зі створення Реєстру прозорості – інформаційно-комунікаційної системи, де будуть збирати, обліковувати та обробляти інформацію про суб’єктів лобіювання та їхню звітність, повідомила пресслужба агентства.

Ухвалення закону є однією з чотирьох рекомендацій Єврокомісії. Їх виконання Україна мала б завершити до березня згідно з листопадовим звітом Єврокомісії щодо розширення. Це єдина умова, яка залишалась. Крім вимог Єврокомісії, законодавче врегулювання процесів лобіювання передбачено п. 3 Плану заходів щодо запобігання зловживанню надмірним впливом особами, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархами), Державною антикорупційною програмою на 2023–2025 роки та рекомендаціями Групи держав проти корупції GRECO.

Відтепер лобісти зможуть брати участь у підготовці та написанні законопроєктів. Користуватись послугами лобістів не зможе бізнес, клієнтом, бенефіціаром або власником якого є громадянин РФ чи Білорусі.

Закон не передбачає встановлення відповідальності для державних службовців щодо обов'язку реєстрації їхніх взаємодій із лобістами. Це, за думкою деяких експертів, може надати владі засіб для здійснення тиску на громадські організації та бізнес-асоціації. Попри це, законодавство вводить державний контроль за діяльністю лобістів з боку Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). Водночас за новим законом, лобістами можуть вважатися особи, критично налаштовані до чинних законів чи законопроєктів, які висловлюють свої погляди або пропозиції в соціальних мережах.

Інформатор та Україна на часі: що подивитися на YouTube

Також слідкувати за матеріалами у відеоформаті ви можете на наших ютуб-каналах "Україна на часі", а також "Україна на часі Shorts". Там оперативно зʼявляються новини - від подій на фронті, політики та економіки до спорту, шоубізу та світської хроніки. Також ви можете дізнатися коментарі провідних експертів чи переглянути щоденні, щотижневі та навіть щомісячні підбірки головних новин.

Ветеран війни, Юрій Гудименко, надає своє бачення щодо ситуації з виходом наших військ з Авдіївки. Ми розглянемо, чи може цей вихід вказувати на те, що росіяни, захопивши цю «Фортецю», готові легко продовжити свій наступ далі. Приєднуйтеся до перегляд, щоб дізнатися більше.

 

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.