Україну очікує перехід до накопичувальної системи, коли держава виплачуватиме тільки невелику соціальну пенсію: коли і за яких умов це відбудеться

Більшість населення України не заощаджує або не має змоги заощадити на пенсію

Пенсії, Пенсійний фонд України
Україна вже в 2035 році не зможе гарантувати виплати пенсіонерам за віком

Влада не полишає намірів запровадити обов'язкове накопичення пенсій не лише від держави. Для цього у квітні 2023 року в парламенті був зареєстрований законопроєкт "Про накопичувальне пенсійне забезпечення ". Чому Пенсійний фонд не підтримує законопроєкт у запропонованій редакції і які ризики пов’язані з недержавними пенсійними фондами – розбиралися в liga.net.

Що з пенсіями відбувається зараз?

Згідно з чинним законодавством, в нашій країні пенсії бувають різних видів:

  • пенсія за віком;
  • пенсія за інвалідністю;
  • пенсія у зв’язку з втратою годувальника;
  • пенсія за вислугу років, а також інші спеціальні пенсії.

Найпоширенішою для громадян є пенсія за віком. Для її виплати діє система, за якою держава збирає внески у тих, хто працює, аби утримувати пенсіонерів, – так звана Солідарна система.

Хоча з 2005 року в нашій країні дозволена робота недержавних пенсійних фондів як елемент "Накопичувальної системи", однак внески до них є добровільними. А переважна більшість пенсіонерів країни отримують виплати саме від держави.

Ще три роки тому прем'єр Денис Шмигаль розповідав, що Україна вже в 2035 році не зможе гарантувати виплати пенсіонерам за віком. Бо у разі подальшого існування нинішньої системи, один робітник фактично буде змушений утримувати двох пенсіонерів.

Зараз, після початку великої війни, ситуація ще більш ускладнилась. Відтік з країни працездатного населення та молоді став масовим явищем. Однак детальної статистики щодо цього немає, бо війна і міграція тривають.

Вже зараз наповнення Пенсійного фонду – це постійний виклик для уряду.
Наприклад, 25 вересня Україна отримала $100 млн від Світового банку під гарантію Великої Британії, які спрямовано на часткову компенсацію видатків державного бюджету України, здійснених для відшкодування пенсійних виплат за липень 2023 року. Про це офіційно повідомляє пресслужба Мінфіну.

Один зі шляхів розв'язання цієї проблеми – збільшення віку, з якого громадяни можуть претендувати на виплати. Держава вже поступово збільшує стаж, необхідний для отримання пенсії за віком. 2023 року мінімальний такий стаж становить 30 років, а до 2028 року сягне 35 років.

«У нас вже дають можливість "докупити" стаж тим, кому хочеться на пенсію раніше. Та ця можливість має сенс тільки для тих, кому до пенсії залишилося пару років. В інших випадках це буде невигідно – сплатите більше ніж будете отримувати», - вважають експерти.

Україну очікує перехід до накопичувальної системи, коли держава виплачуватиме тільки невелику соціальну пенсію. І це можуть започаткувати вже наступного року. Суть нововведень – зробити обов'язковими відрахування в недержавні пенсійні фонди.

Накопичувальне пенсійне забезпечення – які ризики

Законопроєкт №9212 "Про накопичувальне пенсійне забезпечення", який влада восени презентувала для подальшої модернізації пенсійної системи, має на меті "встановити обов’язкову участь у системі накопичувального пенсійного забезпечення всіх категорій працюючих осіб до досягнення ними 55 років та обов’язкову сплату роботодавцями пенсійних внесків на користь таких найманих працівників".

Саме обов'язковий характер таких відрахувань необхідний, аби чинна система змінилася кардинально. І саме з цим пов'язана найбільша небезпека.
Зокрема, як зазначають у своїх висновках до проєкту представники Головного науково-експертного управління парламенту, найбільший ризик, що криється в проєкті, – це ефективність розміщення та використання коштів, які при цьому будуть збиратись.

Крім того:

  • більшість населення України не заощаджує або не має змоги заощадити на пенсію;
  • мало або зовсім нічого не знає про недержавні пенсійні фонди;
  • погано орієнтується у фінансових питаннях загалом та в інвестиціях зокрема;
  • не довіряє фінансовим установам, але у разі прийняття закону людям доведеться обирати ці фонди й укладати з ними угоди.

З іншого боку, загальні показники діяльності недержавних пенсійних фондів, які діють зараз, залишаються низькими. І зумовлено це низкою доволі різноманітних причин. А саме: несприятливою макроекономічною ситуацією, відсутністю розвинутих ринків капіталу й надійних фінансових інструментів, низьким рівнем доходів населення та нерозумінням необхідності заощаджувати на пенсію. А також недостатнім пропагуванням важливості, навіть відсутністю інформації про існування недержавних пенсійних схем.

Експерти додають, що у проєкті недостатня увага приділена механізмам належного гарантування, збереження та повернення активів НПФ, зокрема, у разі їх вкладення у фінансові інструменти, які надалі знецінилися.

Не менше зауважень до тексту проєкту і в представників чинної виконавчої влади. Так, Пенсійний фонд не підтримує законопроєкт у запропонованій редакції й має до нього 8 сторінок зауважень. Державна податкова служба також проти. Міністерство фінансів вважає, що він потребує доопрацювання.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube