VIN-коди, Резерв+ і що робити після оновлення даних: роз’яснення найпроблемніших питань від Міноборони та юристів

Читать на русском

Мобілізація в Україні відбувається відповідно до нового закону та низки інших супровідних документів, які набули чинності паралельно, утім, на практиці військовозобов'язані зіткнулися з низкою проблем і неузгодженостей

Читать на русском
Реєстр Оберіг, Резерв
У застосунку Резерв+ найближчим часом мають з’явитися QR-коди

Мобілізація в Україні відбувається відповідно до нового закону та низки інших супровідних документів, які набули чинності паралельно, утім, на практиці військовозобов'язані зіткнулися з низкою проблем і неузгодженостей

Більше мільйона військовозобов’язаних українців оновили свої дані через VIN-коди, Резерв+. Утім, що з цим робити далі, для багатьох невідомо. Відповіді на найпоширеніші запитання з роз’яснень представників Міноборони та профільних юристів щодо поточного процесу мобілізації відповідно до нових норм опублікували 22 травня в NV.

Чи достатньо оновити дані тільки в Резерв+?

Так. Якщо військовозобов'язаний чи резервіст віком від 18 до 60 років оновив свої дані у додатку Резерв+, цього достатньо, щоб не відвідувати з цією ж метою ТЦК чи центр надання адміністративних послуг (ЦНАП).

«Зареєструвавшись і оновивши свої дані (прізвище, ім'я, адреса проживання, телефон та електронна адреса), людина виконала вимоги закону. Цього достатньо», — підтвердив речник Міністерства оборони України Дмитро Лазуткін.

Як розв’язати найпоширеніші проблеми з Резерв+?

Перші дні роботи Резерв+ виявили низку проблем у цьому застосунку, на які скаржаться користувачі. Міноборони дає такі поради щодо найбільш поширених з них:

Резерв+ недоступний за кордоном: почекати.

«У деяких країнах застосунок ще може бути не доступним, бо маркетам треба декілька днів на обробку будь-яких змін. Команда вирішує це питання. У найближчі дні застосунок буде доступним, як на Android, так і на iOS. І всі встигнуть оновити дані до 16 липня», — наголосила Катерина Черногоренко, заступниця міністра оборони України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.

Дані у Резерв+ некоректні: виправити їх можна в ТЦК.

«Застосунок забезпечує прозорість та відкритість щодо даних, які знає про вас держава. Які містяться в реєстрі Оберіг. Помилки — наслідок людського фактору. Таке періодично трапляється, коли інформація з паперових карток вручну переноситься до реєстру. Рекомендуємо звернутися до ТЦК, у якому ви стоїте на обліку, щоб виправити помилки», — радять у Міноборони.

Відображається статус «у розшуку»: ймовірне помилкове спрацювання системи, якщо у ній спробував зареєструватися чинний військовослужбовець, для яких система Резерв+ не призначена.

«Якщо ви все ж завантажили застосунок і побачили статус „в розшуку“, це означає, що ТЦК не встиг оцифрувати ваші дані. Ви або ж найближчі члени родини можуть звернутися до територіального центру і надати необхідні документи — паспорт, податковий номер, військовий квиток та довідку про зачислення на військову службу», — запропонувала Черногоренко чинним військовим, що побачили такий статус після спроби зареєструватися в системі Резерв+.

Адвокат Руслан Киливник також пояснив, що якщо статус «у розшуку» помилково видало військовозобов'язаному, то він може звернутися в ТЦК з проханням повідомити конкретні підстави для цього — наприклад, яких даних бракує, щоб їх надати й до кінця оновити свої дані відповідно до вимог закону. Киливник пояснив, що у ТЦК є своя закрита база розшуку, тому в офіційній базі розшуку МВС дані про розшук людини не відображаються.

«Це в жодному разі не розшук згідно з кримінально-процесуальним законом… Це розшук виключно з метою доправлення громадян до ТЦК, і людина не може перевірити наявність цього розшуку. Тому що таких даних, як статус цього розшуку, чи перебуває людина в розшуку, чи ні, жодна база і додаток Оберіг не надасть», — уточнив адвокат.

Чому військовим не потрібен застосунок Резерв+?

Тому що цей додаток призначений тільки для оновлення даних військовозобов'язаних чи резервістів.

Чинним військовослужбовцям, які вже перебувають на службі, не потрібно реєструватися в додатку Резерв+ і користуватися ним, бо це створює надлишкове навантаження на систему, пояснюють в Міноборони.

«Хотів би одразу сказати, щоби військовослужбовці не експериментували, бо вони перевантажують систему, Дуже багато військовослужбовців вирішили, що їх це теж стосується. Навіть деякі комбати (до нас доходила інформація) в наказовому порядку сказали, щоб всі встановили Резерв+, були певні проблеми через це», - нагадав Дмитро Лазуткін.

Аналогічну інформацію озвучила заступниця міністра оборони України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Катерина Черногоренко.

«Військовослужбовцям не потрібно оновлювати дані щодо себе. Вони не стоять на військовому обліку, тож не можуть порушувати правила обліку», — наголосила вона.

Натомість спеціально для військовослужбовців Міноборони скоро запустить застосунок Армія+.

Чого чекати після оновлення даних? Як направляють на ВЛК?

Незалежно від того, у який спосіб людина оновила свої військово-облікові дані (в ТЦК, ЦНАПі чи через застосунок Резерв+), далі їй може прийти направлення на проходження Військово-лікарської комісії (ВЛК).

«Під час оновлення даних направлення на ВЛК видаватися не буде. Таке направлення може бути виписане у разі потреби згодом», — пояснивали в Міноборони.

За словами речника відомства Дмитра Лазуткіна, таке направлення надсилатимуть як повістку, а не в застосунку Резерв+

«За місцем проживання, яке людина оновила — незалежно від того, яким способом оновила — може прийти направлення на ВЛК, людина має пройти її. Воно прийде не всім, і не в додатку прийде, а за місцем проживання, як повістка. І людина вже проходить ВЛК. Кілька мільйонів людей не будуть водночас направлені на ВЛК, але цей процес відбуватиметься», - пояснив Лазуткін.

Його роз’яснення відповідає новій постанові Кабміну № 560 від 16 травня 2024 року (Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період). У ній сказано: «На медичний огляд громадяни, які уточнили свої облікові дані, викликаються повісткою».

 

Що робити, якщо VIN-коду немає, а дані оновлено?

Речник Міністерства оборони Дмитро Лазуткін наголосив, що у застосунку Резерв+ «найближчим часом» мають з’явитися QR-коди, які де-факто теж допоможуть швидко перевірити актуальність військово-облікових даних будь-якого громадянина.

«Буде формуватися електронний ВОД (військово-обліковий документ), впродовж місяця він там має з’явитися, з QR-кодом. Якщо можна проводити якісь паралелі, це буде щось подібне до того, що ми можемо бачити в Дії, де людина може показати свої водійські права чи паспорт у смартфоні. Так само буде з Резерв+, і ВОД буде там», — пояснив Лазуткін.

Доки ж цього немає, у випадках суперечливих ситуацій, коли виникає потреба відсканувати VIN-код, але людина його не має, хоча оновила свої дані, Лазуткін радить демонструвати застосунок Резерв+.

«Людина може продемонструвати, що вона вже оновила свої дані, це показує застосунок. Просто показуєш, що ти оновив свої дані після 18 травня і виконав норму закону.  Вважається, що людина виконала норму закону», — наголосив він.

Водночас Лазуткін визнав можливість виникнення окремих конфліктних ситуацій.

«Ми не можемо запобігти тому, що на місцях можуть виникати якісь ексцеси виконавця. Ми знаємо, що після 18 травня представники ТЦК, поліції та прикордонної служби можуть перевіряти ВОД і їх треба мати при собі. Водночас усі вони мають бути проінструктовані. Сподіваємося, таких випадків або не буде, або буде дуже мало», — наголосив речник Міноборони.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.