Як Рада бізнес-омбудсмена допомогла компанії з ремонту бронетехніки скасувати штраф податкової – показова справа

Читать на русском

Податкова не допустила порушення законних інтересів підприємства та врешті задовольнила скаргу

Читать на русском
Податки, омбудсмен
Рада бізнес-омбудсмена добилася скасування санкцій для підприємства бронетехніки

Податкова не допустила порушення законних інтересів підприємства та врешті задовольнила скаргу

Справа, з якою стикнулася рада бізнес-омбудсмена восени 2023 року, показова з точки зору правозастосування і наявних паралелей у державі – військово-промислової та економічної. Компанія з ремонту бронетехніки отримала штраф від податкової на 13,2 млн грн за начебто несвоєчасний імпорт. Як рада бізнес-омбудсмена добилася скасування санкцій – написав Forbes.

Імпортований товар перетнув митний кордон України у жовтні 2022 року

Інспектор ради бізнес-омбудсмена Василь Суховий розповів історію ремонтного підприємства бронетехніки, якому вдалося добитися скасування кількамільйонної пені за нібито несвоєчасний імпорт.

Конструкторсько-виробниче підприємство «Синергія» ремонтує та вдосконалює спеціальну техніку для сил оборони України. Для реалізації одного з проєктів компанія замовила з-за кордону чималий обсяг броньованих пластин та переказало валюту постачальнику.

Підприємство розуміло, що може не встигнути завезти броню у встановлені НБУ 180 днів, і звернулося із цим питанням до Мінекономіки. Міністерство надало висновок про продовження граничних строків розрахунків за імпортною операцією на два місяці, до початку грудня 2022 року.

У жовтні 2022-го імпортований товар перетнув митний кордон України, однак затримався у митному оформленні з незалежних від українського підприємства причин. Броню було розміщено в режимі митного складу. Коли граничний строк за висновком Мінекономіки добігав кінця, стало зрозуміло, що підприємство завершити митне оформлення не встигає, а за наявною інструкцією НБУ обслуговуючий банк не зніме імпорт бронепластин з контролю. Хоча товар уже був на митній території України, «Синергія» знову звернулася до Мінекономіки.

Міністерство проаналізувало ситуацію та надало відповідь: потреби у продовженні граничних строків для підприємства немає, адже моментом здійснення імпорту є момент перетину товаром митного кордону. Здавалося б, проблеми відтак не існує і імпортер спокійно може завершити митне оформлення після усунення інших чинників, які спровокували затримку.

Податкова несподіванка травня 2023 року

Раптово наприкінці травня 2023 року територіальне управління Державної податкової служби України вирішило провести позапланову виїзну перевірку «Синергії» щодо дотримання валютного законодавства під час розрахунків за цією імпортною операцією. Причиною перевірки була інформація з обслуговуючого банку про те, що він не завершив валютний нагляд зі свого боку згідно з інструкцією НБУ.

«Підприємство порушило граничні строки розрахунків, адже у нього не було всіх тих митних декларацій, наявність яких НБУ за інструкцією пов’язує із завершенням здійснення валютного нагляду у разі імпорту продукції», - дійшла висновку податкова за результатами перевірки.

Підприємство отримало акт перевірки та повторно звернулося до Мінекономіки – міністерство не змінило свою позицію про те, що в цій ситуації граничні строки порушено не було. Там зауважили, що момент здійснення імпорту і момент завершення валютного нагляду необхідно розмежовувати.
Підприємство подало до податкової заперечення, однак безуспішно. Територіальне управління податкової вважало, що строки порушені, і наклало пеню за несвоєчасне здійснення імпорту на 13,2 млн грн. Сума пені становила практично половину коштів, сплачених закордонному постачальникові за бронепластини.

Правова неузгодженість та висновки

Уже перед ухваленням податковою рішення про стягнення пені «Синергія» перевела продукцію з режиму митного складу (за деклараціями ІМ-74) у режим імпорту/випуску для вільного обігу (за деклараціями ІМ-40).
Нарахування пені підприємство вимушено оскаржило до ДПС України, а також вирішило заручитися підтримкою Ради бізнес-омбудсмена.

ДПС України організувала проведення слухання за скаргою, в якому взяли участь представники підприємства та інспектори ради. Після цього рада направила письмові пропозиції, обов’язкові до врахування податковим органом.

"Момент перетину товаром митного кордону України не залежить від необхідності проходження всіх процедур митного оформлення даного товару, завершення яких дає право для подальшого їх використання власником на вільний розсуд. У спорах про дотримання граничних строків у подібних обставинах необхідно прив’язуватися саме до моменту здійснення імпортної операції, тобто до дати перетину митного кордону, безвідносно подальшого митного оформлення», - зауважила Рада, спираючись передусім на усталену позицію Верховного Суду.

Тобто, датою імпорту слід вважати не дату оформлення митної декларації, а дату фактичного перетину митного кордону, яка посвідчується штампом «Під митним контролем» на товаросупровідних документах.

ДПС України всебічно дослідила обставини справи та специфіку правозастосування. Податкова не допустила порушення законних інтересів підприємства та врешті задовольнила скаргу. Служба скасувала пеню і погодилася, що визначальним у таких справах є початковий момент перебування товару під митним контролем – момент фізичного перетину товаром митного кордону держави.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.