В Україні дорожчає автомобільне пальне, тоді як європейські котирування бензину за минулий місяць впали на 24 долара за тонну, що відбувається
За даними консалтингової компанії «А-95», за липень цінник на бензин у роздробі зріс на 17 копійок за літр, на дизель — на 27 копійок. Деякі заправки підвищили ціни суттєвіше — відразу на 1,2−2 гривні за літр. За останній тиждень цінники додали ще декілька копійок на літрі. При цьому в Європі бензин дешевшає. Що відбувається, розбирався «Мінфін».
Мережі українських автозаправок переписували в липні цінники по-різному.
«Наприклад, Socar, OKKO, WOG, які заведено вважати преміальними, ціни ні на бензин, ні на дизель взагалі не підвищували. Але паливо на заправках цих мереж і так коштує досить дорого. Скажімо, на Socar бензин А-95 продають за 60,9 гривень, дизель — за 56,99 гривень за літр. На OKKO та WOG літр бензину коштує 59,9 гривень, дизеля — 55,9 гривень», - пише Мінфін.
Переписали ціни більшість заправок із дешевшим пальним. Наприклад:
«Тобто ринок підтягнувся під нові цінові планки: чим дешевше коштувало пальне, тим більше мережі підвищили ціни, і, навпаки, заправки з максимальними цінниками поки що нічого не змінювали», - зауважили аналітики.
Тенденції на оптовому ринку пального не зовсім збігаються з тим, що відбувається у роздробі. Наприклад, європейські котирування бензину за минулий місяць впали на 24 долара за тонну, або 88 копійок за літр, а дизельні — на 60 доларів за тонну (або 2,47 гривні за літр).
Український оптовий ринок, куди надходить паливо з Європи, формував ціни, із огляду на не лише європейські котирування, а й на валютниу курс, а в липні гривня активно дешевшала. Тому бензин на опті подорожчав на 44 копійки за літр. А от дизель, попри курс, все одно дешевшав — мінус 72 копійки за літр.
Експерти пояснюють такі цінові розбіжності в опті та роздробі тим, що минулого місяця почав зростати попит на пальне, зокрема, дизель, який на хвилі відключень світла активно купували для потужних дизельних генераторів (їх використовує здебільшого бізнес).
За словами керівника консалтингової агенції «А-95» Сергія Куюна, «генераторний попит» зайняв близько 10% ринку бензину, а це близько 20 тисяч тонн пального на місяць.
«За дизелем відсоток нижчий, але обсяги теж відчутні», — говорить Куюн.
За його словами, «класичний» попит на пальне (тобто з боку автомобілістів) зменшився, порівнюючи з першим кварталом, на 15%. Цей факт експерти пояснюють тим, що українські чоловіки намагаються без особливих потреб не виїжджати, щоб їм «не вручили повістку».
Тобто за рахунок генераторів заправники минулого місяця змогли частково перекрити зниження попиту з боку водіїв-чоловіків, що і спонукало багатьох на переписування цінників.
Національний банк України прогнозує поступове, але неминуче зростання цін на пальне в Україні. Основною причиною є поступове підвищення акцизів на пальне до 2028 року, що наблизить їх до європейських стандартів.
За прогнозами НБУ, зростання цін на пальне прискориться наприкінці 2024 року – на початку 2025 року, коли запаси будуть вичерпані, а вплив підвищення акцизів та послаблення гривні стане більш відчутним.
«Наразі темпи зростання цін на пальне сповільнюються завдяки ефекту бази порівняння, пов'язаного з тогорічними податковими змінами, та наявності запасів пального, сформованих до підвищення акцизів. Проте цей ефект буде тимчасовим», - пояснюють в НБУ.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.