Бізнес шукає шляхи розвитку балонної справи
Під час перебоїв з постачанням електроенергії 2022-2023 саме газовий балон став лідером серед альтернативного джерела енергії. Однак є важливий і неприємний нюанс – заправка переважної кількості балонів відбувається на звичайних автозаправках, що є незаконним. Це вже призвело до низки надзвичайних ситуацій, які, на жаль, ще будуть. Про це пише БізнесЦензор.
Популярність балонного газу зберігається й у поточному році: нових балонів купується більше тисячі на місяць, а підприємства-постачальники завантажені. Проте змін у безпеці ринку за рік не відбулося - пунктів, де можна правильно заправити та обслужити балон, лишається критично мало.
"Розширення ж легального поля фактично унеможливлено непомірно високим бар’єром вимог регулюючих органів. Повне реформування ринку по зразку європейських країн – тривалий комплексний процес, однак в Україні немає навіть натяку на його початок", - кажуть експерти.
В Україні пульс споживання балонного газу завжди бився у негазифікованих районах міст та сіл. Основне призначення - приготування їжі. Під час блек-аутів 2022-2023 рр. численні цивільні користувачі додались звідусіль. З початком великої війни важливими споживачами стали військові. Таким чином, побутове споживання скрапленого газу без перебільшень пережило ренесанс.
Але це пожвавлення мало й інший бік - стрімкого зростання нещасних випадків, констатує ДСНС. Основними причинами трагедій є стихійний оборот балонів та нехтування навіть примітивними правилами їх експлуатації.
В державному масштабі головних проблем, що призводять до нещасних випадків, дві. Перша – безнадійна застарілість балонного парку, який останній раз масштабно оновлювався в середині 1980-х років.
"За умови системного технічного обслуговування термін служби сталевого балона становить 35–40 років. Тому наразі більшість балонів знаходиться в аварійному стані. А це означає, що при кожній заправці, їх критично необхідно перевіряти", - каже колишній співробітник компанії по дистрибуції балонного газу.
Друга проблема, яка по суті доповнює першу – відсутність достатньої кількості точок, де можна отримати кваліфікований сервіс та наповнення балону.
Більшість мереж категорично забороняють персоналу заправляти балони, але людський фактор, безальтернативність для споживача та 50-70 грн для заправника призводять до того, що АЗС лишаються основним джерелом балонного газу.
"Заправка балонів на АЗК заборонена. Ми періодично проводимо роз’яснювальну роботу з персоналом. Але, на жаль, не виключаємо, що працівники на свій страх і ризик заправляють", - розповіли в одній із роздрібних мереж.
Заправка завжди поруч. Крім того, споживачу не треба чекати, поки хтось привезе і замінить балон, в якому, до того ж, лишився такий дорогий газ. Також не обов’язково купляти повний обсяг – можна заправити на стільки грошей, скільки є. Ну і ніхто не компостує мозок з сервісом.
В Україні майже вся відповідальність за балон починаючи від заправки закінчуючи його підключенням лежить на компанії-постачальнику. На споживачеві тільки безпечне використання в побуті.
В європейських країнах відповідальність за використання балону передається разом з самим балоном. Газ можна придбати на заправці, господарчому або навіть у продуктовому магазині. Споживач сам має все підключити і забезпечити усі заходи безпеки.
Реформа ринку, що працює за радянськими регламентами, по лекалу європейських країн – справа важка. Діяльність операторів регулюють чисельні закони, правила, вказівки та інші регламенти, що перекликаються одне з іншим. Виправити окремі вузькі місця, що полегшили б компаніям доступ до ринку, і відповідно підвищили безпеку на ньому, також не вдається: чи то влада не йде на компроміс, чи то бізнес не дуже наполягає.
"Ми пробували внести зміни до законодавства щодо перерозподілу відповідальності, бравши за приклад Європу. Але Державна служба України з питань праці не пропустила їх", - говорить голова УАСГ Станіслав Батраченко.
А поки бізнес шукає шляхи розвитку балонної справи, державі не завадило би починати робити хоч якісь кроки у напрямку реформування ринку. За рік, що минув з нового буму на газові балони, у регуляції побутового ринку газу не зроблено жодного кроку. Жорстка обмеженість кількості і незручна географія легальних пунктів не лишає споживачам, що зросла в рази, вибору, тому попит на заправку балонів на АЗС збільшується.
"Легалізація заправки балонів на АЗС могла б стати правильним рішенням. Хоча б на період воєнного стану. Сьогодні є доступні технічні рішення, які дозволяють провести огляд балону і в разі його справності забезпечити його безпечне наповнення. Підготовка персоналу – супер важка, але проблема, яку можна вирішити", - вважають експерти.
Першим кроком могла б стати лібералізація правил торгівлі заповненими балонами. Чому в Польщі на кожній АЗС є клітка з балонами, а в нас не може бути?! Операторам – додатковий виторг, клієнтам – гарантія справності балону.
Основною проблемою розміщення своїх балонів на партнерських АЗС у "BVS" бачать у кваліфікації балонів. Якщо клієнт принесе несправний балон на заміну, то його доведеться ремонтувати, а це близько 2000 грн.
"Ми досліджували цей напрямок. Поки бачимо велику кількість адміністративних перепон. Якщо буде пом’якшення, то не виключено, що почнемо обслуговувати клієнтів з балонами", - розповіли в одній із невеликих паливних мереж.
В іншій регіональній мережі теж просунулися в цьому питанні:
"Там все не просто, але за бажання можна все оформити. Думаю, на наших заправках скоро з’являться клітки з балонами".
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.