Небезпечний балонний газ - причинами трагедій є стихійний оборот балонів: що з цим робити

Читать на русском

Бізнес шукає шляхи розвитку балонної справи

Читать на русском
Газ, законодавство
Основними причинами трагедій є нехтування навіть примітивними правилами експлуатації балонів

Бізнес шукає шляхи розвитку балонної справи

Під час перебоїв з постачанням електроенергії 2022-2023 саме газовий балон став лідером серед альтернативного джерела енергії. Однак є важливий і неприємний нюанс – заправка переважної кількості балонів відбувається на звичайних автозаправках, що є незаконним. Це вже призвело до низки надзвичайних ситуацій, які, на жаль, ще будуть. Про це пише БізнесЦензор.

Побутове споживання скрапленого газу переживає ренесанс

Популярність балонного газу зберігається й у поточному році: нових балонів купується більше тисячі на місяць, а підприємства-постачальники завантажені. Проте змін у безпеці ринку за рік не відбулося - пунктів, де можна правильно заправити та обслужити балон, лишається критично мало.

"Розширення ж легального поля фактично унеможливлено непомірно високим бар’єром вимог регулюючих органів. Повне реформування ринку по зразку європейських країн – тривалий комплексний процес, однак в Україні немає навіть натяку на його початок", - кажуть експерти.

В Україні пульс споживання балонного газу завжди бився у негазифікованих районах міст та сіл. Основне призначення - приготування їжі. Під час блек-аутів 2022-2023 рр. численні цивільні користувачі додались звідусіль. З початком великої війни важливими споживачами стали військові. Таким чином, побутове споживання скрапленого газу без перебільшень пережило ренесанс.

Але це пожвавлення мало й інший бік - стрімкого зростання нещасних випадків, констатує ДСНС. Основними причинами трагедій є стихійний оборот балонів та нехтування навіть примітивними правилами їх експлуатації.

В державному масштабі головних проблем, що призводять до нещасних випадків, дві. Перша – безнадійна застарілість балонного парку, який останній раз масштабно оновлювався в середині 1980-х років.

"За умови системного технічного обслуговування термін служби сталевого балона становить 35–40 років. Тому наразі більшість балонів знаходиться в аварійному стані. А це означає, що при кожній заправці, їх критично необхідно перевіряти", - каже колишній співробітник компанії по дистрибуції балонного газу.

Друга проблема, яка по суті доповнює першу – відсутність достатньої кількості точок, де можна отримати кваліфікований сервіс та наповнення балону.

АЗС лишаються основним джерелом балонного газу

Більшість мереж категорично забороняють персоналу заправляти балони, але людський фактор, безальтернативність для споживача та 50-70 грн для заправника призводять до того, що АЗС лишаються основним джерелом балонного газу.

"Заправка балонів на АЗК заборонена. Ми періодично проводимо роз’яснювальну роботу з персоналом. Але, на жаль, не виключаємо, що працівники на свій страх і ризик заправляють", - розповіли в одній із роздрібних мереж.

Заправка завжди поруч. Крім того, споживачу не треба чекати, поки хтось привезе і замінить балон, в якому, до того ж, лишився такий дорогий газ. Також не обов’язково купляти повний обсяг – можна заправити на стільки грошей, скільки є. Ну і ніхто не компостує мозок з сервісом.

В Україні майже вся відповідальність за балон починаючи від заправки закінчуючи його підключенням лежить на компанії-постачальнику. На споживачеві тільки безпечне використання в побуті.

В європейських країнах відповідальність за використання балону передається разом з самим балоном. Газ можна придбати на заправці, господарчому або навіть у продуктовому магазині. Споживач сам має все підключити і забезпечити усі заходи безпеки.

Чи можна реформувати ринок балонного газу?

Реформа ринку, що працює за радянськими регламентами, по лекалу європейських країн – справа важка. Діяльність операторів регулюють чисельні закони, правила, вказівки та інші регламенти, що перекликаються одне з іншим. Виправити окремі вузькі місця, що полегшили б компаніям доступ до ринку, і відповідно підвищили безпеку на ньому, також не вдається: чи то влада не йде на компроміс, чи то бізнес не дуже наполягає.

"Ми пробували внести зміни до законодавства щодо перерозподілу відповідальності, бравши за приклад Європу. Але Державна служба України з питань праці не пропустила їх", - говорить голова УАСГ Станіслав Батраченко.

А поки бізнес шукає шляхи розвитку балонної справи, державі не завадило би починати робити хоч якісь кроки у напрямку реформування ринку. За рік, що минув з нового буму на газові балони, у регуляції побутового ринку газу не зроблено жодного кроку. Жорстка обмеженість кількості і незручна географія легальних пунктів не лишає споживачам, що зросла в рази, вибору, тому попит на заправку балонів на АЗС збільшується.

"Легалізація заправки балонів на АЗС могла б стати правильним рішенням. Хоча б на період воєнного стану. Сьогодні є доступні технічні рішення, які дозволяють провести огляд балону і в разі його справності забезпечити його безпечне наповнення. Підготовка персоналу – супер важка, але проблема, яку можна вирішити", - вважають експерти.

Першим кроком могла б стати лібералізація правил торгівлі заповненими балонами. Чому в Польщі на кожній АЗС є клітка з балонами, а в нас не може бути?! Операторам – додатковий виторг, клієнтам – гарантія справності балону.

Основною проблемою розміщення своїх балонів на партнерських АЗС у "BVS" бачать у кваліфікації балонів. Якщо клієнт принесе несправний балон на заміну, то його доведеться ремонтувати, а це близько 2000 грн.

"Ми досліджували цей напрямок. Поки бачимо велику кількість адміністративних перепон. Якщо буде пом’якшення, то не виключено, що почнемо обслуговувати клієнтів з балонами", - розповіли в одній із невеликих паливних мереж.

В іншій регіональній мережі теж просунулися в цьому питанні:

"Там все не просто, але за бажання можна все оформити. Думаю, на наших заправках скоро з’являться клітки з балонами".

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.