Оборонні споруди: зірка Великого будівництва отримала підряд на 5,4 млрд грн

Одна з найбільших дорожніх будівельних компаній та улюбленець Великого будівницства Президента Зеленського тепер буде будувати споруди для захисту від російських атак за 5,42 млрд грн. Чим відома ця компанія - читайте в Інформаторі

Автомагістраль-Південь
Автомагістраль-Південь

Компанія "Автомагістраль-Південь" з Одеси - одна з фаворитів програми "Велике будівництво", ініційованою Володимиром Зеленським. Наразі компанія продовжує отримувати мільярдні замовлення від держави - вже не тільки на дороги та мости, але й на оборонні споруди. Компанія отримає 5 млрд 428 млн 449 тис. грн за свої послуги. Інформатор нагадує, чим відома компанія "Автомагістраль-Південь".

Про це ми дізналися з порталу публічних закупівель ProZorro. Роботи мали закінчити до кінця травня 2024 року. Оскільки Кабмін заборонив з метою безпеки називати роботи, щоб про це не дізналися росіяни - то це просто називається "інженерні та будівельні роботи по об'єкту".

Як з'ясували автори Центру журналістських розслідувань, у цьому випадку мова йде про роботи із захисту об’єктів паливно-енергетичного сектору критичної інфраструктури. Угоду з компанією "Автомагістраль-Південь" на майже 5,43 млрд грн уклали без проведення тендеру. Тобто замовник самостійно обрав, хто проведе роботи за бюджетні кошти. Що саме мала зробити дорожня компанія, де та у які строки - засекречено. Але не виключено, що компанія мала подбати про захист ДніпроГЕС у Запоріжжі, по якій вдарили росіяни 22 березня 2024 року. 

Замовником робіт виступає Служба відновлення та розвитку інфраструктури Запорізької області. До повномасштабної війни це була обласна служба автодоріг.  Очолює її Олег Галич з 2021 року. Також з лютого 2022-го Олег Галич значиться в державному реєстрі  як підписант в напівмертвій Службі автомобільних доріг м. Севастополь (яка відповідно не веде жодної діяльності, бо місто окуповане росіянами ще у 2014 році, та наразі прописана у Запоріжжі). Служба відновлення Запорізької області підпорядковується Держагентству відновлення та розвитку інфраструктури Україні (Держвідновлення), яким донедавна керував Мустафа Найєм (підписання угоди відбулося, коли він ще був на посаді).

5 грудня 2023 року Кабмін виділив 31,7 млн грн на будівництво фортифікаційних споруд у Запорізькій області, а у 2024 році - ще 1,3 млрд грн. Судячи з угод у системі ProZorro, попри окупацію більшої частини Запорізької області росіянами ще у березні 2022 року, укріплення у регіоні практично не будувалися до середини 2023 року. Вірогідно, цим займалися військові своїми силами. 

Що відомо про "Автомагістраль-Південь"

ТОВ "Автомагістраль-Південь" заснована у 2006 році в Одесі. Нинішній власник - одеський бізнесмен Олександр Бойко. Раніше компанія була записана на одеських бізнесменів Валерія Короткова та Олега Наливаного. Очолює компанію Микола Тимофеєв (він же очолював за попередніх власників). Компанію журналісти пов'язували з мером Одеси Геннадієм Трухановим, однак кожного разу керівництво "Автомагістралі-Південь" стверджує, що вони не мають відношення до очільника міста. 

Це одна з найбільших шляхобудівних компаній. За даними аналітичної платформи YouControl, за 2023 рік "Автомагістраль-Південь" отримала найбільший прибуток серед усіх будівельних компаній України - 8,2 млрд грн. За 2022-2023 роки компанія отримала 14,8 млрд грн з 77 млрд грн від Держвідновлення. З 2016 року компанія виграла держпідряди на 199 млрд 5 млн грн. У 2020 році компанія отримала 31% всіх дорожніх підрядів України, у 2021 році - близько чверті.

Самоскид"Автомагістраль-Південь", Велике будівництво
Техніка компанії "Автомагістраль-Південь", що виконує державні замовлення, Велике будівництво

Основний профіль компанії - будівництво та утримання автодоріг. Вона має мільярдні контракти й зобов’язання на капітальний та поточний ремонти шляхів у Запорізькій, Дніпропетровській, Донецькій, Київській, Львівській, Миколаївській, Харківський, Одеській областях. Також вона ремонтує вуличне освітлення у Києві на замовлення КП "Київміськсвітло". Компанія була фаворитом "Великого будівництва" Володимира Зеленського - що стосувалося доріг та мостів, а зараз займається їх відбудовою та підтриманням придатного стану державним коштом.

За даними журналістів, фірма фігурує у 53 кримінальних справах за 2022-2024 роки. Журналісти Цензор.нет стверджують, що компанія Олександра Бойка нібито привласнила 5 млрд грн з бюджету під час будівельних підрядів протягом 2019-2022 років. Втім, провина компанії не доведена у судах, тому інформація журналістів наразі не відповідає дійсності. А власника компанії наприкінці 2023 року підозрювали в ухиленні від сплати податків на 30,88 млн грн, однак він заплатив необхідну суму та був звільнений від кримінальної відповідальності.

Як писав Інформатор Гроші із посиланням на сайт "Наші гроші", компанія за час роботи фігурувала у десятках кримінальних справ. Нацполіція звинувачувала фірму у "відкатах" працівникам Укравтодору у розмірі 10-15%, у завищенні цін на будматеріали, "лівих" актах виконаних робіт найбільшими трасами України, у використанні конвертів, у загибелі робітника через порушення трудового законодавства. Але щодо кримінальних проваджень стосовно компанії "Автомагістраль-Південь" не було винесено жодного вироку!

Будівництво фортифікаційних оборонних споруд та укріплень на Харківщині  

Інформатор детально розібрав, хто отримає 8,4 млрд грн на будівництво фортифікаційних укріплень Харківської області. У переліку є компанії, з якими давно співпрацює меря Харкова, компанії, пов'язані з громадянами РФ (сім'ї яких ведуть бізнес як у Харкові, так і в російському Бєлгороді), компанії без досвіду, компанії з кримінальними справами, пов'язана з мером Одеси Геннадієм Трухановим компанія будівельників доріг тощо.

Також ми дізналися, кому Харківська обласна військова адміністрація відписала понад 440 млн грн на деревину для фортифікаційних укріплень: алкоголічці з міста Кам’янське на Дніпропетровщині, яка працює на заводі та не могла закрити кредит у 4 тис. грн; позбавленій батьківських прав продавчині наливайки з Кам’янського з боргом за опалення у 10,5 тис. грн; брату ексчиновника Мінекономіки з Києва; крадію віскі Jack Daniels з магазину та іншим. Після публікацій журналістів ХОВА вирішила придбати деревини ще на 2,23 млн грн у сумнівних компаній. А от Миколаївська ОВА на чолі з Віталієм Кімом взагалі приховала, хто зводить для них укріплення на 512 млн грн.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут. 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube