Підвищення акцизного податку на пальне: що буде з цінами і кому це вигідно

Читать на русском

Вартість пального в разі остаточного прийняття закону про підвищення акцизів, може зрости вже з липня, як це вплине на економічну ситуацію в Україні

Читать на русском
Податок, пальне
В Україні збільшують акцизи на пальне

Вартість пального в разі остаточного прийняття закону про підвищення акцизів, може зрости вже з липня, як це вплине на економічну ситуацію в Україні

В Україні вже з липня може початися перший етап збільшення акцизного збору на пальне до рівня, що відповідає європейським стандартам. Верховна Рада підтримала у першому читанні новий законопроєкт і ймовірність його остаточного прийняття є високою. Як підвищення акцизів вплине на економіку країни, розповів Інформатору аудитор, експерт з економіки Михайло Крапивко.

Збільшення акцизів може активізувати тіньовий ринок

Відповідно до положень Асоціації з ЄС, Україна має намір узгодити свої акцизні ставки з мінімальними ставками, встановленими в країнах Євросоюзу. Наразі вони складають 0,359 євро за літр бензину, 0,33 євро за літр дизельного палива та 0,277 євро за газ.

В ухваленому Верховною Радою законопроєкті пропонується визначити такі ставки акцизного податку:

  • для бензину – 359 євро за 1000 літрів,
  • для дизельного палива – 330 євро за 1000 літрів,
  • для зрідженого газу – 70 євро за 1000 літрів.

Збільшення планується провести поетапно, з останнім етапом у 2028 році. Перший етап збільшення запланований на наступний місяць - липень. Якщо законопроєкт буде схвалений, то ціни на бензин можуть зрости на 1,2–1,4 гривні за літр вже цього літа.

За словами Михайла Крапивко, будь яке підвищення податкового тиску завжди впливає на економіку країни.

«Перше - прискорюється інфляційний процес, девальвація національної валюти. Друге – це можливе скорочення робочих місць», - сказав експерт.

Він переконаний, що законопроеєкт приймуть остаточно. Тому що він втілюється під гаслом необхідності фінансування Збройних Сил України.

«Проти такого гасла мало хто може висловитися проти, навіть якщо підвищення акцизів не принесе реального збільшення доходів», - вважає Крапивко.

Він пояснив, що збільшення акцизів може активувати тіньовий ринок пального.

«Це взагалі завжди збільшує тіньовий ринок. Збільшує обсяг "контрабасу", збільшує обсяг грошей, які уходять в тінь. І, як правило, ніколи не буває так, щоб обіцяне збільшення надходжень до бюджету – воно відбулося. Відбувається десь на 10-20 відсотків , не більше. А іноді навіть зменшується. Якщо говорити про збройні сили, то треба розуміти, що це також вплине і на вартість палива для ЗСУ. А це потягне за собою перегляд контрактів, перегляд витратної частини бюджету. Можливо деякий час збройні сили можуть залишитися взагалі без палива, поки все це буде утрясатися. Я не вважаю, що підвищення акцизів це правильно, я не вважаю, що воно буде дійсно ефективним. Але воно може принести багато негативу», - вважає Михайло Крапивко.

Кому вигідно підвищення акцизів?

Президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів України та генеральний директор SunOil Леонід Косянчук  зазначив, що таке збільшення акцизів малоймовірно матиме значний вплив на ринок.

«Якоїсь проблеми в цьому немає. Адже навіть невеликі коливання ціни на європейській біржі можуть призвести до подорожчання на таку ж суму», — зауважив Косянчук.

Щодо автогазу, який має великий попит серед водіїв в Україні, то очікується, що він сильно здорожчає.

«Якщо на бензин, згідно з проєктом закону, підвищення у другому півріччі і в кожному наступному році складе приблизно 1,5 грн на літрі, то скраплений газ одразу плюс 6 грн», — пояснив Косянчук.

За його словами, відповідно до стандартів ЄС, мінімальний акциз на газ становить 0,165 євро за літр, у той час як зараз він складає лише 0,052 євро.

«Різниця велика. На мій погляд ця норма була пролобійована преміальними мережами. Якщо на бензині вони отримують маржу 8-10 грн на літрі, то по газу у них сьогодні гривня чи навіть менше. Тому їм вигідно таке підвищення, щоб усі переходили назад на бензин. Адже якщо підвищення цін на автогаз складе 6 грн, то він перестане бути альтернативою бензину», — сказав Косянчук.

Які сьогодні середні ціни на пальне в Україні?

В Україні змінилися середні ціни на дизельне пальне та бензин А-95 преміум, але ринок залишається стабільним. Станом на 4 червня середні ціни на дизельне пальне в Україні знизилися. Проте подорожчав бензин А-95 преміум.
Середні ціни на пальне в Україні:

  • бензин А-95 преміум – 59,71 грн/л (+0,01 грн);
  • бензин А-95 – 56,04 грн/л;
  • бензин А-92 – 52,56 грн/л;
  • дизельне пальне – 52,61 грн/л (-0,08 грн);
  • скраплений газ – 26,66 грн/л.

Раніше Інформатор писав, що члени Української Ради бізнесу, до складу якої входить 116 бізнес-асоціацій різних галузей економік, заявили, що наслідки збільшення акцизів можуть бути катастрофічними.Збільшення акцизів на пальне призведе до стрибка роздрібних цін бензин, дизельне пальне та скраплений газ, це, своєю чергою, збільшить собівартість товарів та послуг, зауважили члени Ради бізнесу.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.