Російське пальне продовжує отруювати Україну - експерт розповів, у чому головна небезпека

Читать на русском

У жовтні 2023 року СБУ рекомендувала Енергетичній митниці досліджувати кожну партію пального з основних портів цих країн, попри це наразі на українському ринку знову почали з'являтися невідомі імпортери, які пропонують пальне за незвичайно низькими цінами

Читать на русском
Пальне
Куюн про контрабанду російського пального в Україну

У жовтні 2023 року СБУ рекомендувала Енергетичній митниці досліджувати кожну партію пального з основних портів цих країн, попри це наразі на українському ринку знову почали з'являтися невідомі імпортери, які пропонують пальне за незвичайно низькими цінами

Під час повномасштабної війни з Росією в Україну продовжує потрапляти російський скраплений газ та дизельне пальне. Вже восени 2022 року з Польщі і країн Балтії розпочався масовий імпорт скрапленого газу (LPG) російського походження, адже цей вид пального не потрапив під європейське ембарго. Це не лише допомагає фінансувати країну-агресорку, а й загрожує енергетичній безпеці України. Про це експерт консалтингової групи "А-95" Артем Куюн написав у своїй колонці для "БізнесЦензора". 

Російський газ був на 200-300 доларів дешевшим найближчої неросійської альтернативи, відтак до березня 2023 року частка російського газу в загальному імпорті сягнула майже 80%. У відповідь Уряд заборонив імпорт LPG російського походження в Україну, а митниця почала вимагати підтвердження всього ланцюжка транспортування від виробника газу до українського кордону. Однак польські і балтійські трейдери винайшли нову схему перепродажу російського пального в Україну, отримавши ліцензії на виробництво LPG, хоча не мали відповідних потужностей.

"Державні інспекції Польщі лише підтвердили, що трейдери мають ліцензію на виробництво, а ним вважається і звичайне змішування… Тобто, заміксувавши дві партії російського газу, "виробники" почали видавати європейський сертифікат походження. І хоча це конкретно суперечить вимогам Митного кодексу ЄС, нікого крім України це не хвилювало", - пояснив Куюн.

Наразі газотрейдери вказують на українській митниці документи на імпорт нібито американського, норвезького чи шведського газу. За його словами, єдине, що лишилось, так це старе питання: Звідки така ціна?

"В порту Гданська "неросійський" газ коштує 700 доларів та ще 100 доларів треба витратити на транспорт до українського кордону. Але чомусь на кордоні він декларується по 650 доларів", - зауважив Куюн.

"Схоже, ми знову маємо справу з "сусідським" пальним. Туреччина перештамповує у своїх портах більшість ресурсу з Новоросійська і Туапсе. З портів, які давно в стоп-листі української митниці, пальне продовжує йти в Грецію, Румунію, Болгарію. А в морі курсує безліч танкерів з вимкненими транспондерами", - вказав Куюн.

Біля берегів Румунії перебуває декілька величезних танкерів-накопичувачів. Вони приймають прямі рейси з російських і турецьких портів.

"Навіщо вони накопичують "підсанкційне" ДП під берегами країни ЄС, що заборонила захід в свої порти суден з товарами російського походження? Куди потім іде це пальне? Питань вистачає", - додав Куюн.

Судно Dmitry Pokrovski човникує між рейдом Новоросійськом і судном-накопичувачем New Legend, що зашвартоване біля Констанци, 7 рейсів за останні 2,5 місяці. Фото MarinTraffic
Судно Dmitry Pokrovski човникує між рейдом Новоросійськом і судном-накопичувачем New Legend, що зашвартоване біля Констанци, 7 рейсів за останні 2,5 місяці. Фото MarinTraffic

Своєю чергою Грузія імпортує російське дизельне пальне в обсягах, набагато більших за внутрішнє споживання. Водночас країна експортує з власних портів вже нібито виключно неросійське пальне. Куюн наголосив, що імпорт російського пального за "сірими" схемами не лише допомагає фінансувати країну-агресорку, а й загрожує енергетичній безпеці України. Відтак, його необхідно ефективно зупиняти. СБУ та РНБО вже зробили декілька кроків у цьому напрямку, використовуючи дані Bloomberg, Reuters та українських дослідників.

"Треба йти далі, бо схеми змінюються. Тут треба вміти казати "ні" і деяким нашим "партнерам". Трейдери з Польщі та Балтії не приховують, що за останні два роки заробили більше, ніж за попередні десять. Можна лише здогадуватись, цифри зі скількома нулями поклали у кишеню турки, обробляючи десятки мільйонів тонн нафти та нафтопродуктів "агресора". Вже є прецеденти підключення до розв'язання цих делікатних питань дипломатичного корпусу, ангажування різнопрофільних лобістів. Діяти треба з холодною головою й гарячим мечем", - підсумував Куюн.

Чому піднімуться ціни на пальне  

Першою причиною підняття цін на пальне є те, що законодавство України наближається до законодавства Євросоюзу щодо акцизних податків. Другою причиною стане запровадження акцизної політики. Як пояснював "24 каналу" директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн, з кожного кілометра шляху мав би сплачуватися єдиний рівний податок, незалежно від того, на якому паливі їде машина.

"І я вважаю, що на сьогодні це дуже справедливо. Не розумію, чому з акцизу того, хто їде на газу, купляють лише один бронежилет для військового, а з акцизу тих, хто проїхав такий же кілометр на бензині – чотири бронежилети", - говорив Куюн. 

Таким чином, з 1 січня 2028 року ставки становитимуть:

  • на бензин – 359 євро за 1 000 літрів,
  • на дизпальне – 330 євро за 1 000 літрів,
  • на автогаз – раніше ставка мала становити 277 євро за 1 000 літрів, а на сьогодні її залишили на рівні 70 євро.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.