В Україні існує система пропусків Шлях. За допомогою неї чоловіки призовного віку можуть виїхати за кордон як волонтери-водії – для доставки військових, медичних та гуманітарних вантажів в Україну. Дозвіл їм надається у т.ч. обласними адміністраціями. Цією системою користуються десятки тисяч чоловіків. Однак з’ясувати, скільки з них не повернулися виявилося не так просто. Наразі певна картина є лише по Львівській, Чернігівській та Херсонській областях. Які відповіді нам надали у Києві, Дніпропетровській області та решті регіонів – дізнайтеся у матеріалі.
Переправлення чоловіків за кордон як волонтерів вже перетворилося у бізнес. Для цього Укртрансбезпека адмініструє ситему Шлях, в яку вносять інформацію про чоловіків, які відправляються за кордон як водії-волонтери або водії комерційних перевізників вантажів. Втім, не чисті на руку колишні політики, підприємці та інші громадяни використовують цю систему для подорожей Європою під час війни в Україні, а частина чоловіків пізніше не повертається з-за кордону. Близько 20 тисяч чоловіків змогли втекти з України за такою схемою. Ми відправили запити до всіх обласних адміністрацій та до КМДА, щоб дізнатися кількість гастролерів, які не захотіли повертатися. Детальніше у матеріалі.
Система «Шлях», з допомогою якої водії призовного віку можуть перетинати кордон, якщо вони перевозять гуманітарну допомогу або медичні вантажі, запрацювала в Україні 17 березня 2022 року. Щоб водій-волонтер міг виїхати за межі країни, він повинен надати лист-обгрунтування щодо обсягів вантажів та кількості транспортних засобів від військових чи правоохоронних органів, військових адміністрацій, медзакладів або відправників/отримувачів гуманітарної допомоги. У свою чергу, відповідні звернення подаються до Мінінфраструктури або до обласних військових адмінстрацій, після чого дані водіїв внесуть у систему та погоджуватимуть у Держприкордонслужбі. Такий дозвіл на перебування за кордоном надається не більше ніж на 30 днів. У разі не підтвердження мети візиту, прикордонники можуть не пропустити волонтера за кордон.
Також зробити заявку на перетин кордону для осіб віком 18-60 років в кабінеті системи «Шлях» можуть перевізники, які мають ліцензії на міжнародні перевезення, за умови, що вага транспортного засобу, який йому належить, не менше 3500 кг. Якщо це вантажівка, перетинати кордон на ній може лише один водій, якщо пасажирський транспорт, наприклад автобус, тоді дозвіл отримують двоє водіїв. Перебувати безперервно за кордоном такі особи можуть не більше 45 днів. Днями Укртрансбезпека відключила від системи «Шлях» 37 перевізників за систематичні порушення та використання їх в якості канала для переправлення ухилянтів за кордон.
У жовтні 2023 року представник Західного управління Держприкордонслужби полковник Ігор Матвійчук зазначив, що з березня 2022 року прикордонники відмовили у виїзді близько 5 тисячам чоловіків (з них близько 250 – ухилянти з листами від Мінкульту та релігійних організацій, а ще псевдобагатодітні батьки). Станом на жовтень 2023 року через систему «Шлях» надали 231 тис. дозволів на виїзд чоловіків за кордон як водіїв-волонтерів на обмежений строк. При цьому деяким видавали по декілька разів, тому реальна кількість тих, хто зміг виїхати для перевезення військової/медичної/гуманітарної допомоги в Україну, значно менша. У 2022 році видавали по 10-13 тис. дозволів на місяць, станом на кінець 2023 року – вже по 5-6 тис. на місяць, найбільше дозволів видають у Закарпатській та Волинській областях.
Хабарі керівникам громадських та благодійних організацій за організацію перевезення військовозобов’язаної людини під виглядом волонтера можуть сягати 700 – 20 000 доларів (у середньому 5 тисяч доларів). Відповідно тим організаціям, у яких виявилася значна кількість чоловіків, що не повернулися з-за кордону, надалі можуть відмовляти у погодженні поїздок нових «волонтерів». Адвокат та юрист Ario Law Firm Антон Діденко зазначає, що окремої статті, яка передбачає кримінальну чи адміністративну відповідальність за неповернення водія-волонтера з-за кордону, немає. А от Міністр внутрішніх справ Ігор Клименко пообіцяв карати чоловіків, які незаконно виїхали за кордон, після їхнього повернення в Україну.
За словами відомого адвоката Станіслава Ліфлянчика, не можна стверджувати, що людина за системою «Шлях» виїхала та не повернулася, до того моменту, поки не буде відкрито відповідну адміністративну чи кримінальну справу, а в рамках неї мають винести відповідні вирок або постанову. Щоб довести, що людина незаконно виїхала за кордон, потрібно довести, що вона винна. Така інформація має бути у правоохоронців (скільки справ відкрили, скільки довели до суду, скільки вироків/постанов за такими фактами) та прикордонників.
«У прикордонників немає законного права не пропускати людей за кордон. У них немає таких повноважень. Але оскільки у нас зараз все робиться в умовах «революційної необхідності», у них є карт-бланш на те, щоб не випускати людей. Що стосується «Шляху», ми всі розуміємо, що деякі громадські та благодійні організації створюються саме для таких цілей (виїзду чоловіків за кордон – Авт.), реєструються на якогось «фунта», якого не шкода, а далі чоловік виїздить за «Шляхом» як волонтер чи як водій фури, а потім не повертаються. Цей спосіб виїхати на сьогодні доволі ефективний. Чи зможе якось держава притягнути до відповідальності – питання відкрите. А ті, хто ще й заплатив за виїзд та розумів ризики, навряд чи повернуться», - каже юрист.
Теоретично, якщо суд доведе провину та мотив ухилитися від мобілізації, то таких чоловіків можуть покарати за ст. 336 Кримінального кодексу України за ухилення від призову на військову службу. А от на тих, хто займається незаконним переправленням чоловіків за кордон, може чекати ув’язнення від 3 до 9 років. У вересні 2023 року керівник тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України народний депутат Сергій Козир повідомив, що за допомогою системи «Шлях» виїхали та не повернулися в Україну 19 тисяч чоловіків призовного віку.
11 березня 2024 року ми відправили запити до всіх обласних військових адміністрацій та до КМДА. Закон зобов’язує надати відповідь протягом 5 робочих днів та у термін до 30 календарних днів, якщо інформацію складно знайти та систематизувати. Що дізналися – читайте далі.
Як нам повідомили у відповідях з обласних адміністрацій, відповідно до Правил перетинання державного кордону громадянами України, пропуск водіїв, що здійснюють перевезення медичних вантажів, вантажів гуманітарної допомоги автомобільним транспортом для потреб ЗСУ, інших утворених українських військових формувань, медичних вантажів, гуманітарної допомоги, здійснюється відповідними особами Держприкордонслужби. При цьому у таких осіб має бути відповідне рішення про виїзд за межі України, яке можуть надавати обласні військові адміністрації та Київська міськдержадміністрація. А інформація про цю особу має бути у відповідній інформаційній системі, яку адмініструє Укртрансбезпека (Державна служба України з питань безпеки на транспорті).
Також наголошується, що у систему «Шлях» вносяться дані водія, термін дії дозволу на виїзд за межі України та назва заявника. Однак відомості щодо дати перетину кордону та повернення в Україну у системі відсутні. Тому це унеможливлює факт перевірки достовірності інформації щодо дотримання термінів перебування за межами України.
Найбільш цікава ситуація зі Львівскою областю. На наш запит від імені керівника апарату обласної адміністрації Тараса Греня відповіли, що така інформація не створювалася та у Львівській ОВА нею буцім-то не володіють. Проте 8 березня видання NGL.media опублікувало отриману з Львівської ОВА відповідь про те, що майже 1800 чоловіків призовного віку виїхало за кордон та вчасно не повернулися, їх дегелували громадські та благодійні організації.
За даними, отриманими журналістами, не повернулися вчасно 1786 чоловіків від 62 організацій. Найбільше – від Миколаївського міського об’єднання «Просвіта» (137), яке очолює родичка голови Львівської ОВА Максима Козицького Наталія Муха, БО «БФ «Легіон січових стрільців» (121), ГО «Комісія із боротьби з корупцією м. Самбір» (103), БО «БФ «Промінь нашої надії» (91), БО «БФ «Відродження нашої України» (84), БО «БФ «Наші добрі справи» (63), БО «БФ «Байрактар.» (60), БО «БФ «Здійснити мрію» (58), БО «БФ «Сприяння та допомоги» (55), БО «БФ «Світ любові» (52), ГО «Наш світогляд» (49), ГС «Українська гільдія активістів» (48), БО «БФ «Рідна ненька» (45), ГО «Громадська екологічна ініціатива» (44), БФ «Чистий Київ» (44), ГО «Небайдужі громадяни» (40), БФ «Український джавелін» (40), ГО «Ідея єдності» (39), БФ «Збройні волонтери України» (39), ЛОБФ «ТЕМП» (37). До нього NGL.media опублікувало власний список, у якому було 2248 чоловіків.
Лише від Миколаївського міського об’єднання «Просвіта» та ГО «Театр «Хліб» з міста Миколаїв на Львівщині понад 200 чоловіків поїхали за кордон як волонтери та не повернулися в Україну. Втім, за даними прикордонників, «усі чоловіки, які виїзджають за кордон через «Шлях», повертаються в Україну». Протягом січня-жовтня 2023 року до Львовіської ОВА зверталися юридичні особи 5,5 тис. разів, а також 48 тис. фізичних осіб щодо виїзду за кордон за системою «Шлях». Десь у 45-55% випадків їм відмовляли. Також Тарас Грень повідомив, що протягом 10 місяців 2023 року 1643 особи повернулися з-за кордону на Львівщину з запізненням (більше 1-2 днів).
З Донецької ОВА відповіли в той же день, що, за їхніми даними, випадків виїзду водіїв за системою «Шлях», які не повернулися, у них немає (з тих, щодо яких ОВА приймала рішення про виїзд). У Чернігівській ОВА зазначили, що системою «Шлях» облік осіб, які виїхали за межі України та не повернулися, не передбачений. Однак надали перелік зі 152 благодійних та громадських організацій, яким Чернігівська ОВА протягом 2022-2024 років надавала дозвіл на виїзд чоловіків за кордон як водіїв-волонтерів. А ще там повідомили, що БФ «Збережи Чернігів» (керівниця Неля Василенко) та БО «БФ «Єдиний волонтерський центр. Чернігів» (керівниця Інна Різуха, засновниця Ірина Черенько) мають по 1 особі, які вчасно не повернулися з-за кордону (обидві організації самі надали про це інформацію у Чернігівську ОВА).
У Миколаївській ОВА зазначили, що Держприкордонслужба їх не повідомляла про факти не повернення чоловіків-водіїв, які виїхали за кордон за системою «Шлях», та втрату з ними зв’зяку. Водночас організації, яким дозволили відправити чоловіків-волонтерів за кордон, повідомили в обадміністрацію про такі прикрі випадки. А саме це БО «БФ «Ми волонтери від народу» (керівник та засновник Святослав Гаврилюк), Релігійної громади християнської церкви «Нове покоління» м. Миколаєва (керівник та співзасновник Ростислав Камнєв, співзасновниця Маргарита Долова), БО «БФ «ХОУП.ЮА» (керівниця Марина Шипак, засновники – відома на всю країну родина Гринкевичів), БО «БФ «Віталія Кіма «КІМмерійці» (зараз вже ліквідовано, керували їм Андрій Меленчук та Юрій Трусов). Інформацію про порушників Миколаївська ОВА передала Держприкордонслужбі для адекватного реагування.
У Херсонській ОВА нам сказали, що за їхніми данними 11 осіб не повернулися в Україну з-за кордону з числа чоловіків-волонтерів після завершення дозволеного строку. 7 осіб не повернулося від від БО «Аджалик» (керівник та засновник Сергій Кривенко), 3 від ГО «Єдина Україна» (керівник Олександр Улановський, засновник він же разом з Анжелою Шаповаловою та Григорієм Юрченком), 1 людина від БО «Благодійний фонд «ЮА:Х’ЮМАН» (керівниця Тетяна Дородніца, засновниця вона ж разом з Андрієм Литвиненком).
У Луганській ОВА нам повідомили, що у 2022 році вони надали дозвіл на виїзд за межі України 127 водіям-чоловікам за системою «Шлях», у 2023 році – 159 чоловікам, у 2024 році – 3. Водночас вони зазначили, що не є розпорядником інформації, тому не можуть сказати, скільки чоловіків з цих 289 не повернулося. У Луганській ОВА наш запит переадресували до Адміністрації Держприкордонслужби, але відповідь буде очевидною (якщо її надішлють нам).
У Чернівецькій області 13 благодійних та громадських організацій скористалося системою «Шлях», однак скільки з делегованих ними водіїв не повернулися вчасно в Україну – в обладміністрації не володіють інформацією. У Запорізькій ОВА надали список з 234 організацій, які скористалися системою «Шлях», однак інформації про кількість чоловіків-волонтерів, що не повернулися в Україну, у Запорізькій ОВА немає. У Хмельницькій ОВА надали перелік з 15 організацій, які скористалися системою «Шлях». У Рівненській ОВА надали перелік з понад 260 організацій, які користувалися системою «Шлях». Житомирська ОВА надала список з 299 організацій, які зверталися за наданням дозволу для виїзду за кордон за системою «Шлях».
У Кіровоградській ОВА нам повідомили 13 березня 2024 року, що у них відсутня інформація про чоловіків, які виїхала за кордон за системою «Шлях» та не повернулися. У Полтавській ОВА заявили, що інформація про чоловіків, які виїхали за кордон та не повернулися, є конфіденційною (з персональними даними). Власником цієї бази даних є Адміністрація Державної прикордонної служби. Відповідно Полтавська ОВА відмовилася надати інформацію, адже «не є розпорядником цієї бази даних та володільцем інформації, яка в ній міститься, позбавлена правових підстав щодо надання запитуваної інформації».
Не змогли повідомити щось по суті як у Київській обласній військовій адміністрації за підписом в.о. голови Сергія Білецького, так і у КМДА за підписом начальниці Управління інформаційної політики та доступу до публічної інформації Катерини Баранової. У Чернівецькій ОВА наголосили, що не всі водії, яким ОВА дозволила виїзд, врешті-решт можуть виїхати. Це залежить від посадових осіб Прикордонної служби. А скільки з таких водіїв не змогли перетнути кордон та виїхати за межі України – в ОВА ніхто не повідомляє.
У Дніпропетровській ОВА зазначили, що система «Шлях» дозволяє відповідальній особі від облдержадміністрації вносити відомості до системи. Однак жодних механізмів контролю за перетинанням кордону водіями, яким облдержадміністрацією надано дозвіл на виїзд за кордон, система «Шлях» не містить. Тому порахувати, скільки чоловіків вони випустили з Дніпропетровщини за кордон та скільки з них не повернулися протягом дії воєнного стану, посадовці також не змогли. Також не змогли надати відповідь в Івано-Франківській ОВА, де зазначили, що у разі погодження виїзду водія за кордон для контролю за дотриманням мети поїздки ОВА надсилає рішення з дозволом на виїзд прикордонникам електронною системою. Ще там зазначили, що «чинним законодавством не передбачено збір, систематизацію чи облік обласними військовими адміністраціями даних щодо отримувачів гуманітарної допомоги, зареєстрованих в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги та кількості водіїв, які перетинали кордон та не повернулися».
У Харківській ОВА відповіли, що вони «не мають доступу до спеціальних ресурсів, які дозволяють контролювати повернення водіїв-волонтерів», яким обласна адміністрація надала дозвіл на виїзд за кордон. З Сумської ОВА написали, що вони «не володіють та не зобов’язані володіти запитуваною інформацією». Чиновники з Сумщини послалися на Конституцію України, згідно з якою посадовці мають діяти лише в межах своїх повноважень та у спосіб, передбачений законодавством. У Черкаській ОВА вказали, що отримати таку інформацію взагалі неможливо.
Закарпатська ОВА переадресувала наш запит Адміністрації Держприкордонслужби. Там зазначили, що ведення статистичних даних щодо запитуваної нами інформації не входить до компетенцій Держприкордонслужби, а адміністратором бази даних про чоловіків-волонтерів, які виїзджають за кордон, є Укртрансбезпека. Водночас зазначили, що у наявній у прикордонників базі даних зазначаються лише прізвище та ім’я, дата народження та громадянство, дата виїзду та приїзду в Україну (тому не можуть знати, хто з людей був делегований з якої організації та від якої обласної адміністрації).
Подібне відбулося і з нашими запитами до Волинської ОВА та Вінницької ОВА. Втім, за даними розслідування «Української правди», протягом 2023 року за дозволами від Волинської ОВА поїхали та не повернулися майже 900 чоловіків за системою «Шлях». Їх делегували організації «Добра справа»; «Подих милосердя»; «Разом у майбутнє»; «Віримо в Україну» (засновником фонду є заступник голови Волинської ОВА Юрій Гупало 2022-2024 років); «Відчуй тепло»; «Велике серце України»; «Незламність і відвага»; «Серця патріотів»; «Промінь надії»; БФ «Повернусь додому». Також на початку 2023 року стало відомо, що за допомогою ГО «Волинській актив молоді» протягом 2022 року вдалося виїхати за кордон близько 1 тисячі чоловіків призовного віку, а співзасновником організації є народний депутат України від «Слуги народу» Валерій Стернійчук. У 2023 році від цієї організації в Україну не повернулися 18 чоловіків.
З Одеської та Тернопільської ОВА станом на день публікації матеріалу нічого досі не відповіли, чим вже порушують норми Закону України «Про доступ до публічної інформації». В Укртрансбезпеці на наш запит не відповіли, але переадресували його Держприкордонслужбі, від якої нами отримано ще одну однотипну відповідь. З Державної прикордонної служби України відповідь поки теж затримується, але оскільки вони не змогли надати інформацію по запитах, які ми надсилали до обласних адміністрацій та Укртрансбезпеки, то і на загальний запит по всіх областях надати інформацію не зможуть.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.