Уряд України закликають активізувати зусилля не для збільшення податків, а для боротьби з тіньовою економікою задля забезпечення надходжень до бюджету та чесної конкуренції
В Україні готується рекордне підвищення податків. В урядовому проєкті, що вже зареєстрований у Раді, прописана справжня "шокова податкова терапія" для людей і бізнесу. Шалена кількість вітчизняних та міжнародних організацій, експертів та самих народних депутатів закликають Верховну Раду не приймати законопроєкт про збільшення податків. Цілком ймовірно, що депутати дослухаються до думки суспільства. Інформатор зібрав основні тези, які аргументують хибність податкової ініціативи Уряду.
Американська торговельна палата в Україні закликає Парламент та Уряд забезпечити рівні умови для ведення бізнесу в Україні та захистити фундаментальний принцип, згідно з яким перед тим, як стягувати більші податки з чесних платників податків, необхідно докласти всіх зусиль, щоб фізичні та юридичні особи, які працюють в Україні, сплачували свою справедливу частку податків, що діють сьогодні.
«Будь-які запропоновані зміни повинні відображати зважену податкову політику та прагнення забезпечити дотримання податкового законодавства і дотримання податкової справедливості. На жаль, нещодавно запропоновані зміни податкової політики (проєкт Закону №11416) не відповідають цим принципам і натомість призведуть до подальшої дискримінації прозорого бізнесу, посилять спотворення конкуренції між платниками податків та податковими ухилянтами, підірвуть довіру та сприятимуть збільшенню тіньової економіки», - йдеться у зверненні організації.
Найбільше занепокоєння у запропонованих податкових змінах викликає податок на прибуток у розмірі 1%, який буде застосовуватися до доходів підприємств. Це небезпечний прецедент, такий податок не повинен бути запроваджений, оскільки він є абсолютно новим податком з продажу поряд з чинним режимом оподаткування ПДВ.
"Наскільки нам відомо, жодна країна світу не має податку з продажу та ПДВ одночасно, як це пропонується в Україні", - зауважили в Американській торговельній палаті.
Економічний експерт Михайло Крапивко переконаний, що ініціативи Уряду не досягнуть бажаного ефекту та скоріше призведуть до гірших наслідків.
Нагадаємо, за новим законопроєктом ставка військового збору буде підвищена до 5% на доходи, згідно зі статтею 163 Податкового кодексу (зараз вона 1,5%). Юридичні особи зобов’язані сплачувати 1% від доходів, отриманих від будь-якої діяльності. Для фізичних осіб-підприємців, які обрали першу, другу та четверту групу єдиного податку, встановлено ставку 5% від суми, що дорівнює двом мінімальним заробітним платам на місяць (або поки що по 800 грн на місяць). Для ФОП третьої групи ставка становитиме 1% від доходу (зараз цього немає).
"Вони вважають, що якщо введуть додаткові збори з цих операцій, то у прямій пропорції з сьогоднішніми цифрами у них збільшиться дохід. Насправді навіть те, що з заробітної плати вони замість 1,5% будуть брати 5%, це призведе тільки до скорочення офіційної заробітної плати. А обкладання юридичних та фізичних осіб додатковими зборами - це теж відхід у тінь. В результаті урядовці отримають у бюджеті ті ж платежі, що сьогодні, але при цьому ще більше підірвуть довіру до держави та бажання людей працювати", - коментує Михайло Крапивко.
Посилення адміністрування теж навряд принесе збільшення дохідної частини. До певної межі люди погоджуються з податківцями сплачувати більше (хоча сьогодні це вже стало не реальним показником діяльності, а домовленістю платити більше). Поза цією межею, коли бізнес стає не ефективним, його простіше закрити, ніж з кимось про щось домовлятися. Замість того, щоб розвивати та стимулювати економіку, її "общипують" до кінця. Через нові ставки податків може збільшитися міграція.
"На мій погляд, такі економічні інновації - це підрив економіки України (базису для її оборони) та робота на агресора. Нічого доброго я тут не бачу. Як на мене, це диверсія", - наголошує Михайло Крапивко.
Олексій Кущ зауважує, що «чистити рибу» будуть з хвоста – так зручніше.
"Тобто мова про підвищення таких масових податків як військовий збір та податки ФОПів, а також ПДВ та акцизів, які є непрямими податками й у структурі ціни товарів їх сплачує кінцевий споживач, тобто простий українець», - каже експерт.
Кущ пропонує інший вихід із ситуації. Тобто, піти уряду на «незручність» і почати «чистити рибу» з голови. Ще до повномасштабної війни у парламенті планували передбачити в законодавстві механізм досудового врегулювання боргу колишніми акціонерами збанкрутілих банків, нагадав він.
«Про це писав член Ради НБУ Віталій Шапран, зокрема він казав, що більш дієвим способом повернення коштів могли б стати мирові угоди з колишніми власниками комерційних банків про реструктуризацію і погашення боргів. Добровільне врегулювання зобов’язань перед державою – це загальновідома світова практика, яка застосовувалась, зокрема, в США. Американські прокурори йшли на такі угоди зі звинувачуваними, бо в інакшому випадку на кожен долар, отриманий в рамках довготривалих витрачалось в середньому 30-40 центів бюджетних коштів. У випадку угоди зі слідством, держава отримує гроші одразу і без права оскарження з боку звинувачуваного», - зауважив експерт.
Тобто, пропонує Кущ, треба взяти гроші у тих, у кого вони є, замість того, аби забирати останнє «пір’я», у тих, у кого його вже майже немає.
Ніна Южаніна порахувала, як зросте податкове навантаження на мікро і малий бізнес і найманих працівників через податкові ініціативи уряду.
Вона каже, що незалежно від того, є людина найманим працівником чи працює за договором цивільноправового характеру, із зароблених нею коштів роботодавець/замовник утримуватиме вже не 19,5 (ПДФО+військовий збір), а 23%. Реальна зарплата «на руки» зменшиться на 3,5%.
«І тут варто задуматись: чому незалежно від розміру зарплати буде застосовуватись ставка 5%? Невже не зрозуміло, що при доході в розмірі 8 тис. чи 60 тис. грн це різне податкове навантаження?», - задається питанням Южаніна.
Також урядовим законопроєктом №11416 передбачено надання права місцевим радам встановлювати для відповідної території мінімальну базу оподаткування ПДФО. Тобто, пояснює Южаніна, якщо зарплата найманого працівника менша за таку мінімальну базу оподаткування ПДФО, роботодавець має власним коштом сплатити до бюджету різницю між нарахованим податком з цієї мінімальної бази та утриманим ПДФО з виплаченої працівнику заробітної плати. Це не поширюватиметься на установи та організацій, що фінансуються з державного бюджету, комунальні підприємства та підприємства осіб з інвалідністю.
«Цікаво, на підставі чого місцеві органи будуть визначати мінімальну базу оподаткування ПДФО? На підставі власних уявлень про рівень зарплати? Це порушення Конституції, Податкового кодексу, оскільки ПДФО є загальнодержавним податком, а місцеві органи мають право встановлювати лише місцеві податки та збори! Чи розуміє уряд, що він робить? Схоже, ні», - робить висновок Ніна Южаніна.
Народний депутат Ярослав Железняк очікує голосування не раніше вересня та нарікає на брак голосів.
“Так, давайте повернімося до податкових ініціатив Уряду. Через те, що засідання Ради на цьому тижні вже не буде, то навіть теоретична можливість скоротити час подання альтернативних і голосування зникла. Відповідно до 2 серпня буде час внесення альтернативних. Далі десь Комітет (якщо буде) і винесення на голосування. Тобто не раніше 20-их чисел серпня в теорії може відбутися перше читання. І десь в кращому випадку вересні друге”, - написав Ярослав Железняк.
Він додав, що якщо не зміниться кардинально редакція, то шанси прийняття наближаються до нуля.
"Найгірше в цій ситуації те, як багато часу було втрачено. Ідея зі збільшенням ПДВ була б огидною, але логічною, тільки б якщо вчасно її робили. А не за 3 місяці", - зауважив Железняк.
Свою думку він пояснив на цифрах.
"1% ПДВ це грубо десь 40 млрд. Відповідно нам треба 120 млрд, це в теорії +3% ПДВ…., але ніт, у нас тільки 1/4 року залишилась. І тому щоб закрити діру тільки підняттям ПДВ треба вже +12%. І навіть напевно більше, тому що в таких цифрах це точно в тінь частину штовхне. І тому влада буде змушена робити якийсь мікс між ПДВ і цими (іноді абсолютно дивними) ідеями, які закладені в законопроєкт Уряду….Інакше у них цифри не зійдуться по бюджету", - написав він у своєму телеграм-каналі.
Железняк додав, що у нього немає сумнівів - на урядову версію немає голосів навіть на включення у порядок денний.
"Але альтернативні версії теж не будуть дуже ок. Тому що час безповоротно втрачено", - спрогнозував він подальший розвиток ситуації щодо підвищення податків.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.