Директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн пояснив Інформатору, чому останнім часом зросла вартість дизельного пального на АЗС в Україні та що на це впливає
Останніми днями українці спостерігають підвищення цін на дизельне пальне на АЗС. Директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн наголошує на тому, що збільшення вартості здебільшого відбувається через зростання курсу долара. Адже все пальне, що використовують українці, завозиться з-за кордону і відповідно за нього платять іноземною валютою. За словами Сергія Куюна, найближчим часом ціни на дизель суттєво не зростуть.
Ціни на дизельне пальне з початку липня зросли на 20 копійок. В середньому його на АЗС України зараз продають по 52,86 грн/л. В регіонах ціни нетривало можуть бути значно вищі - через проблеми окремих мереж по областях.
За словами Сергія Куюна, невеликі зміни у вартості пального зараз відбуваються через те, що в окремих мережах підвищуються розцінки - на 20-50 копійок, але це не носить системний характер. Зараз основний фактор, що впливає на вартість, це ослаблення курсу гривні та відповідно зростання курсу долара та євро.
"Підростає долар - відповідно він тисне на гривневу ціну. А оскільки у нас все пальне імпортне - це пряма залежність. Кожна гривня у курсі долара додає десь 80 копійок до ціни пального. Відповідно якщо на 3 грн з початку року долар здорожчав - це додало 2,4 грн до вартості з'явилося додатково через девальвацію гривні. Це повзуче зростання продовжується", - говорить Сергій Куюн.
Як зазначає експерт, у кожної мережі АЗС є свої залишки пального, які вони купили за старою вартістю. Відповідно якщо їх більше - тоді компанія може не підвищувати вартість. У кого залишки незначні - потрібно оперативно перераховувати ціну на 1 літр. Проте передумов для великого стрибка цін наразі немає.
Але є й фактор, який стримує зростання цін. Зокрема, це подешевшання нафти на світових ринках. Була нещодавно 86-87 доларів, а зараз 84 доларів. Відповідно закупівельна вартість нафтопродуктів знизилася.
"Це все не лінійно. Наприклад, 10 копійок до вартості додав курс долара, а 7 копійок з цього компенсувалося здешевленням сировини за кордоном. А за 3 копійки ніхто ціни смикати не буде. Маємо такий "протихід": один фактор штовхає ціни вверх, а інший дозволяє амортизувати це підвищення", - говорить експерт.
За словами директора Консалтингової кампанії А-95, такі фактори як літні жнива в аграріїв, купівля населенням та бізнесом дизпалива для генераторів тощо практично не впливають на вартість пального. Це впливає, коли є дефіцит або нестача постачання. В Україні зараз дефіциту немає та навпаки дуже багато надлишкового пального (як і зазвичай). Сплески споживання не впливають на вартість пального, коли воно у профіциті. Навіть посилення наступу росіян у травні на фронті помітно не вплинуло на вартість пального.
Інститут споживчих експертиз провів перевірку якості пального у великих містах та на трасах, і результати досить цікаві. Проби бензину А-95 було придбано в найбільших всеукраїнських мережах (WOG, SOCAR, УКРНАФТА, AMIC, ANP, MARSHALL, SHELL, UPG, БРСМ-Нафта, U.GO), а також у серйозних регіональних гравців (потужна столична мережа KLO, PARALLEL, мережа АЗС на південному сході України, ФАКТОР, харківські SVRта OVIS). Експерти завітали також і на невеликі мережі, які оперують також в райцентрах і невеликих містах (VST, LUXWEN, DNIPRO OIL GROUP, BARREL, NPG, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ).
А перевірку зразків проводили по таким параметрам, як октанове число, вміст сірки, об'ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу, + бонус - перевірили вміст біоетанолу та метанолу. Загалом третина всіх зразків, перевірених в лабораторії мала значні порушення якості. До "червоної" зони (там пальне не відповідає нормативам ДСТУ) увійшли: БРСМ-Нафта, ANP, MARSHALL, регіональні гравці: DNIPRO OIL GROUP, BARREL, NPG, ЕНЕРГО-ЕКСПОРТ.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.