Шахрайство з кредитним лімітом: як захистити свої кошти

Злочинці можуть обманом змусити надати доступ до рахунку, тому варто регулярно переглядати баланс у додатку, звертати увагу на будь-які транзакції, яких ви не робили та час від часу змінювати кодове слово та пароль.

шахрайство, банк
Чим більш професійно підготовлена пастка, тим більше вона викликає довіру

Шахраї вигадують нові схеми, як виманити в українців гроші. Це не "тирити «мелочь» по карманам", а використовувати винахідливі конструкції, коли людина сама допомагає злодіям. Проте не завжди жертва розуміє, як саме вона втратила гроші. Схема може виглядати десь так: співробітник банку, який має доступ до даних клієнтів, нібито передає цю інформацію поганій людині. Погана людина активує картку, а потім бере кредитні кошти – спочатку невелику суму, яку повертає через деякий час. Й робить це кілька разів, через що банк підвищує кредитний ліміт. Згодом, погана людина знімає усі кошти. 

Злочинці дійсно можуть дістатися до будь-якого рахунку, коли матимуть доступ до фінансового номера телефону жертви. Звідси з’явилась схема: «Перейдіть за посиланням для отримання фінансової допомоги з ЄС». Коли людина на фішинговому сайті вводить номер картки та повідомляє цифри з SMSки, тоді злочинці отримують доступ до рахунку. Він не постійний, а разовий.

президент Асоціації «Дніпровський банківський союз» Володимир Косюга вважає, що без фінансового номера телефону вкрасти гроші майже неможливо.
Президент Асоціації «Дніпровський банківський союз» Володимир Косюга вважає, що без фінансового номера телефону вкрасти гроші майже неможливо.

 

«Є таке розуміння, як фінансовий телефон. Без наявності у вас в руках фінансового телефона ви не активуєте картку. А для того, щоб відкрити картку дистанційно, то, взагалі, треба заходити через Дію. Тому «передавати картку поганій людині» треба одразу з телефоном», - пояснює президент Асоціації «Дніпровський банківський союз» Володимир Косюга.

Без «доброї волі» власника картки, який через надіслану SMSку надасть доступ до свого особистого кабінету у банківському застосунку чи натисне «1» після дзвінка й таким чином сповістить банк, що це він, гроші навряд чи вкрадуть.

«Яким чином шахраї отримують інформацію, що картка відкрита, то небезпідставно є підозра до банку. Цю інформацію також можна отримати в Бюро кредитних історій. Думаю, що ці «офісники» купують цю інформацію за невеликі гроші», - вважає експерт.

Чи можуть шахраї красти та повертати гроші, збільшуючи кредитний ліміт

Тут цікава історія. Для того, щоб зняти навіть перші кошти, необхідно, знов же таки, отримати доступ до рахунку. Отримати доступ без людини неможливо фізично. Тому людина десь спочатку «провела за руку» злочинців до своїх грошей.

Однак для того, щоб знімати кошти та повертати їх як свої, необхідно мати повний та постійний доступ до кабінету у банку. А він просто так не отримується, тобто шахраям потрібно кожного разу отримувати код, щоб заходити в кабінет, красти та повертати ці кошти, й брати їх знову. Це можливо, якщо злодій зареєстрований як власник рахунку.

«Ви оформили доступ, наприклад, у тому ж Приват або в іншому банку. І у вас доступ є по відбитку пальців. Але тільки приходить оновлення, чи раз в місяць банк просить оновити ключі безпеки, і вам знову необхідний доступ до фінансового телефону. Без фінансового номера телефону вкрасти майже неможливо», - вважає Володимир Косюга.

Якщо хтось оформив кредит, а після того брав та повертав, і знову брав з нього кошти, то експерт радить придивитися до найближчого оточення. До онуків, дітей, родичів, які мали доступ до телефону жертви.

Логіка така, що якщо це і трапиться через сторонніх людей, то це може бути один раз, коли людина сама передала банківські дані. Наприклад, ввела код з повідомлення. А якщо хтось постійно щось робить із чужим рахунком, то значить, злодій має постійний доступ до телефону жертви.

«Шахраям для того, щоб мати наглість брати та повертати гроші, щоб виріс кредитний ліміт, треба бути впевненим, що ти матимеш доступ до цього телефону і сьогодні, і завтра, і післязавтра. Крім того, після першого повернення банк ліміт не підіймає. Треба, щоб їм користувалися місяць, два чи три», - запевнив Володимир Косюга. Та додає, що якби вкрасти гроші було так просто, то банківська система давно вже збанкротувала. Тому між банком та злодіями йде постійне змагання – хто хитріший.

Зазвичай, якщо злодіям вдається отримати доступ до телефону, то вони одразу знімають всі кошти. Тому що іншого шансу це зробити може й не бути. І кожного разу випадки шахрайства модернізуються.

«Вони все більше і більше стають інтелектуальними. Якщо раніше просто намагалися отримати доступ до картки через смс, то тепер пишуть якісь фішингові сайти. Не просто переконують, що ви щось виграли, а роблять такі записи із застосуванням штучного інтелекту та дипфейків», - запевняє експерт та пояснює, що злочинці роблять ставку на те, що чим більш професійно підготовлена пастка, тим більше вона викликає довіру».

Як захиститися від шахраїв

За словами адвоката ГО «Платформи прав людини» Євгена Воробйова, слід попіклуватись про захист телефону на випадок його втрати. Телефон повинен бути запоролений та на пристрої варто заборонити відображення повідомлень при заблокованому екрані.

Адвокат Євген Воробйов впевнений, що варто самостійно попіклуватися про безпеку своїх коштів.
Адвокат Євген Воробйов впевнений, що варто самостійно попіклуватися про безпеку своїх коштів.

Не зайвим буде налаштувати віддалений доступ до телефону та знати, як швидко заблокувати сім-картку. Бажано, щоб контактний номер для банківських послуг був інший, ніж той, яким ви користуєтесь на основному телефоні.

«Поспілкуватись із банком, які заходи безпеки він пропонує своїм клієнтам та співпрацювати з банками, які надають більший спектр захисту ваших рахунків, - вважає адвокат. - У випадку порушення ваших прав - наприклад, відбулись відповідні маніпуляції чи зловживання зі сторони співробітників банку, то ви можете звернутись до правоохоронних органів та НБУ».

Нагадаємо, що Національний банк та кіберполіція започаткували інформаційну кампанію, мета якої – навчити українців правилах безпеки онлайн-платежів. Ось прості поради, як захистити рахунки від злочинців:

  • Тримайте в секреті три цифри на звороті картки (CVV/CVC код), коди (одноразові паролі) банків та мобільних операторів, пін-код до картки.
  • Підключіть смс-інформування стосовно операцій з платіжною карткою.
  • Установіть індивідуальні ліміти на операції з вашою платіжною карткою.
  • Використовуйте віртуальну картку для розрахунків в Інтернет.
  • Не переходьте за посиланнями від незнайомців!

Більше про види шахрайства та як їх уникнути можна дізнатися тут. Якщо ви стали жертвою шахраїв, напишіть заяву до Кіберполіції за цим посиланням або повідомте про ваш випадок за номером телефону – 0 800 505 170.

Клієнтам monobank розсилали фейкові повідомлення про обмеження зборів

Громадянам у месенджері «Телеграм» почали приходити повідомлення нібито від monobank. Йдеться про встановлені обмеження на «банках», якими клієнти користуються для добровільних переказів коштів на спільні благодійні цілі. Повідомлення мають усі ознаки шахрайства. 

В Центрі протидії дезінформації звертають увагу українців, що при візуальному оцінюванні повідомлень ніби від monobank стають очевидними певні невідповідності. Річ у тому, що офіційний чатбот згадуваного банку є верифікованим у телеграмі й не використовує в комунікації жодних емодзі.

Інформатор писав, як вберегтися від шахраїв у Інтернеті.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube