Починаючи з 18 травня може статися страшне на ринку пального в Україні. Вітчизняних водіїв, які не встигнуть ще пройти звірку даних у ТЦК та медкомісію, можуть перестати випускати з країни. Відповідно не буде кому завозити вантажівками паливо в Україну з сусідніх європейських країн. Аналітики прогнозують, що за умов, що нікого не випустять за пальним, Україні вистачить бензину та дизелю на 2 тижні. Ми спитали у експерта з ринку пального Сергія Куюна, чи дійсно такий сценарій можливий.
Чи дійсно на Україну після 18 травня насувається серйозна паливна криза? До неї може додатися нестача інших закордонних товарів. Директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн відповів на питання щодо забезпеченості пальним після посилання мобілізації в Україні. Все не так погано. Читайте його відповідь в Інформаторі.
Вже за кілька днів може розпочатися паливна криза. 18 травня набирають чинності норми нового закону про мобілізацію. Директор мережі АЗС Дмитро Леушкін в ефірі телеканалу «Київ24» заявив, що українських водіїв на вантажівках з 18 травня можуть не випустити за кордон для завезення паливно-мастильних матеріалів без спеціального QR-коду. При цьому відомо, що такий код водій зможе отримати тільки після того, як оновить дані у ТЦК та пройде ВЛК. За словами Леушкіна, зараз в Україні є запаси пального лише на АЗС, а вони розраховані на 2 тижні. Відповідно, за його словами, після 18 травня країна матиме 2 тижні на розв'язання проблемного питання. Та саме за цей строк водіям потрібно буде звірити дані у ТЦК та пройти ВЛК і отримати бронь від мобілізації.
А після цього Україна ризикує залишитися без пального. Він наголосив, що мова не лише про паливно-мастильні матеріали, але й ліки та інші товари, які завозять з-за кордону. За його прогнозами, за таких обставин лише 5% вантажівок залишиться на рейсі, та вони не зможуть впоратися з усім об’ємом товарів, який необхідно завезти в Україну. Ціни різко зростуть, будуть величезні черги на АЗК.
З ним не погоджується директор Консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн. В ексклюзивному коментарі Інформатору він наголосив, що для частини водіїв дійсно виникне проблема з перетином кордону. Тому що вони такі ж військовозобов’язані, як і решта чоловіків. До всіх вимоги однакові. Однак він не вважає, що виникне масштабна криза на ринку пального через вступ в дію закону про мобілізацію з 18 травня:
«Я не вбачаю ніяких трагічних наслідків з ринкової точки зору. На бензин-дизель припадає десь до 15% споживання – саме те, що постачається паливовозом (автомобільним транспортом). Відповідно ці обсяги будуть заміщені залізницею насамперед. Крім того, не на 100% всі водії не будуть їздити. Частина водіїв є оформленою, є всі необхідні документи.
У нас дуже великі транспортні потужності. Парк бензовозів зріс за останні 3 роки в 4 рази. У нас профіцит цих потужностей. Навіть якщо частина з них «відвалиться» (наприклад, через брак водіїв), то решта все одно задовольнить всі потреби. Постачання залізницею постійно зростає. Минуло 2 роки відтоді, як ми повністю переналаштувалися на постачання паливно-мастильних матеріалів з Європи. Я впевнений, з цим питань взагалі не буде», - стверджує експерт з ринку пального Сергій Куюн.
Новий закон про мобілізацію набуде чинності з 18 травня 2024 року. Відтоді всі військовозобов’язані чоловіки мають протягом 60 днів оновити свої дані у ТЦК. Якщо вони цього не зроблять, то їх можуть притягнути до відповідальності.
Проте проблема з ввезенням товарів в Україну водіями-дальнобійниками не чекає на 18 травня. Водії відмовляються виїздити за кордон через недосконалу систему бронювання та посилання відповідальності за порушення правил військового обліку або не повертаються з рейсів в Україну. За словами віцепрезидента Асоціації міжнародних автоперевізників України (АсМАП) Володимира Баліна станом на 6 травня до Міністерства з розвитку громад, територій та інфраструктури звернулося 18 компаній, з яких статус критично важливого отримали тільки 5. За оцінками учасників ринку автоперевезень, наразі заброньовані від мобілізації менше ніж 5% працівників галузі.
«В «Є-черзі», незважаючи на сезон, зменшується кількість реєстрацій. Водії відмовляються виходити в рейси, бо бояться, що їх зупинять на пунктах пропуску, а такі випадки вже є, або, перетнувши кордон, кидають транспортні засоби, вантаж і не повертаються в Україну», – розповів віцепрезидент АсМАП Володимир Балін.
Вже були не поодинокі випадки, коли співробітники ТЦК мобілізували водіїв, що здійснювали міжнародні рейси. Причому їх забирали прямо з вантажівок та залишали їх на дорозі. Водіїв примусово доставляли до приміщень ТЦК, де швидко мобілізували і одразу ж направили для проходження військової служби до військових частин.
«Нібито прикордонники на пунктах пропуску вже попереджають водіїв, що з 18 травня без відмітки в облікових документах вони не будуть їх випускати за кордон. На сьогодні таких вказівок немає, але ми всі розуміємо, що з 18 травня у прикордонників з'явиться право вимагати ці документи у будь-якої людини», – додав Балін.
За даними Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, за 2023 рік було здійснено 900 тисяч перетинів кордонів вантажівками за записом через «Є-чергу». Найбільше транспортних засобів прямувало через пункти пропуску з Польщею – майже 487 тис. Наступними є: Румунія – 166 тис.; Молдова – майже 108 тис.; Угорщина – 93 тис.; Словаччина – 45 тис.
Найчастіше послугою для вантажівок користувались українські перевізники. Вони складають 90%. До топ-країн, чиї водії користуються послугою також входять Польща, Молдова, Туреччина та Румунія. Загалом у системі зареєструвалось понад 100 тисяч користувачів з різних країн. Відповідно через проблеми з виїздом за кордон частка тих, хто користується цією системою, може помітно скоротитися. Або може зрости частка іноземних водіїв, зокрема з Молдови.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.