Україна через посилення мобілізації може залишитися без бензину - наскільки це реально, пояснили експерти

Починаючи з 18 травня може статися страшне на ринку пального в Україні. Вітчизняних водіїв, які не встигнуть ще пройти звірку даних у ТЦК та медкомісію, можуть перестати випускати з країни. Відповідно не буде кому завозити вантажівками паливо в Україну з сусідніх європейських країн. Аналітики прогнозують, що за умов, що нікого не випустять за пальним, Україні вистачить бензину та дизелю на 2 тижні. Ми спитали у експерта з ринку пального Сергія Куюна, чи дійсно такий сценарій можливий.

Сергій Куюн, ринок пального в Україні
Сергій Куюн, ринок пального в Україні

Чи дійсно на Україну після 18 травня насувається серйозна паливна криза? До неї може додатися нестача інших закордонних товарів. Директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн відповів на питання щодо забезпеченості пальним після посилання мобілізації в Україні. Все не так погано. Читайте його відповідь в Інформаторі.

Вже за кілька днів може розпочатися паливна криза. 18 травня набирають чинності норми нового закону про мобілізацію. Директор мережі АЗС Дмитро Леушкін в ефірі телеканалу «Київ24» заявив, що українських водіїв на вантажівках з 18 травня можуть не випустити за кордон для завезення паливно-мастильних матеріалів без спеціального QR-коду. При цьому відомо, що такий код водій зможе отримати тільки після того, як оновить дані у ТЦК та пройде ВЛК. За словами Леушкіна, зараз в Україні є запаси пального лише на АЗС, а вони розраховані на 2 тижні. Відповідно, за його словами, після 18 травня країна матиме 2 тижні на розв'язання проблемного питання. Та саме за цей строк водіям потрібно буде звірити дані у ТЦК та пройти ВЛК і отримати бронь від мобілізації.

А після цього Україна ризикує залишитися без пального. Він наголосив, що мова не лише про паливно-мастильні матеріали, але й ліки та інші товари, які завозять з-за кордону. За його прогнозами, за таких обставин лише 5% вантажівок залишиться на рейсі, та вони не зможуть впоратися з усім об’ємом товарів, який необхідно завезти в Україну. Ціни різко зростуть, будуть величезні черги на АЗК.

З ним не погоджується директор Консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн. В ексклюзивному коментарі Інформатору він наголосив, що для частини водіїв дійсно виникне проблема з перетином кордону. Тому що вони такі ж військовозобов’язані, як і решта чоловіків. До всіх вимоги однакові. Однак він не вважає, що виникне масштабна криза на ринку пального через вступ в дію закону про мобілізацію з 18 травня:

«Я не вбачаю ніяких трагічних наслідків з ринкової точки зору. На бензин-дизель припадає десь до 15% споживання – саме те, що постачається паливовозом (автомобільним транспортом). Відповідно ці обсяги будуть заміщені залізницею насамперед. Крім того, не на 100% всі водії не будуть їздити. Частина водіїв є оформленою, є всі необхідні документи.

У нас дуже великі транспортні потужності. Парк бензовозів зріс за останні 3 роки в 4 рази. У нас профіцит цих потужностей. Навіть якщо частина з них «відвалиться» (наприклад, через брак водіїв), то решта все одно задовольнить всі потреби. Постачання залізницею постійно зростає. Минуло 2 роки відтоді, як ми повністю переналаштувалися на постачання паливно-мастильних матеріалів з Європи. Я впевнений, з цим питань взагалі не буде», - стверджує експерт з ринку пального Сергій Куюн.

Українські водії вже відмовляються виконувати міжнародні рейси

Новий закон про мобілізацію набуде чинності з 18 травня 2024 року. Відтоді всі військовозобов’язані чоловіки мають протягом 60 днів оновити свої дані у ТЦК. Якщо вони цього не зроблять, то їх можуть притягнути до відповідальності.

Проте проблема з ввезенням товарів в Україну водіями-дальнобійниками не чекає на 18 травня. Водії відмовляються виїздити за кордон через недосконалу систему бронювання та посилання відповідальності за порушення правил військового обліку або не повертаються з рейсів в Україну. За словами віцепрезидента Асоціації міжнародних автоперевізників України (АсМАП) Володимира Баліна станом на 6 травня до Міністерства з розвитку громад, територій та інфраструктури звернулося 18 компаній, з яких статус критично важливого отримали тільки 5. За оцінками учасників ринку автоперевезень, наразі заброньовані від мобілізації менше ніж 5% працівників галузі.

«В «Є-черзі», незважаючи на сезон, зменшується кількість реєстрацій. Водії відмовляються виходити в рейси, бо бояться, що їх зупинять на пунктах пропуску, а такі випадки вже є, або, перетнувши кордон, кидають транспортні засоби, вантаж і не повертаються в Україну», – розповів віцепрезидент АсМАП Володимир Балін.

Вже були не поодинокі випадки, коли співробітники ТЦК мобілізували водіїв, що здійснювали міжнародні рейси. Причому їх забирали прямо з вантажівок та залишали їх на дорозі. Водіїв примусово доставляли до приміщень ТЦК, де швидко мобілізували і одразу ж направили для проходження військової служби до військових частин.

«Нібито прикордонники на пунктах пропуску вже попереджають водіїв, що з 18 травня без відмітки в облікових документах вони не будуть їх випускати за кордон. На сьогодні таких вказівок немає, але ми всі розуміємо, що з 18 травня у прикордонників з'явиться право вимагати ці документи у будь-якої людини», – додав Балін.

За даними Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, за 2023 рік було здійснено 900 тисяч перетинів кордонів вантажівками за записом через «Є-чергу». Найбільше транспортних засобів прямувало через пункти пропуску з Польщею – майже 487 тис. Наступними є: Румунія – 166 тис.; Молдова – майже 108 тис.; Угорщина – 93 тис.; Словаччина – 45 тис.

Найчастіше послугою для вантажівок користувались українські перевізники. Вони складають 90%. До топ-країн, чиї водії користуються послугою також входять Польща, Молдова, Туреччина та Румунія. Загалом у системі зареєструвалось понад 100 тисяч користувачів з різних країн. Відповідно через проблеми з виїздом за кордон частка тих, хто користується цією системою, може помітно скоротитися. Або може зрости частка іноземних водіїв, зокрема з Молдови.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Останні новини

Як поділитися авто та призначити належного користувача, пояснили в МВС

На Закарпатті адвокатка на 40 хвилин паралізувала роботу кав'ярні: як її покарав суд

У Мінсоцполітики визнали, що на мінімальну пенсію в Україні прожити неможливо

Киянин Укрпоштою відправив до США та ОАЕ посилки та отримав штраф 34 тисяч гривень - рішення суду

Міноборони вимагає Ощадбанк повернути 576 300 гривень, які попали на приватному рахунку - що вирішив суд

Житель Львівщини вирішив оформити субсидію, але ЦНАП відмовляє - у чому справа та яким було рішення суду

Харків'янин намагався винести з Єви парфуми та пасту, але його план зірвали - що вирішив суд

Економічне бронювання: Мінінфраструктури нарахувало майже 250 критично важливих транспортних підприємств

Дніпрянка вимагає ДТЕК скасувати 93 384 гривень боргу за світло - що вирішив суд

У застосунку Резерв+ можна підвантажити дані про бронювання - інструкція від Міноборони

Більше новин
Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube