У Запорізькій області за 645 млн грн будує оборонні споруди відома дорожня компанія "Славдорстрой" з Донеччини. Її власники пов'язані з колишнім народним депутатом України Максимом Єфімовим та, можливо, з "Зе Командою"
Служба відновлення Запорізької області віддасть 645 млн 156 тис. грн на будівництво укріплень в регіоні фірмі "Славдорстрой". Ця компанія здебільшого працювала у Донецькій області, а співвласник Едуард Бондаренко є бізнес-партером екснардепа Максима Єфімова Основний бенефіціар Славдорстрою - юрист з Донецька Олександр Ломакін, який міг бути у складі "Зе Команди".
Фірмі ТОВ "Славдорстрой", яка нині прописана у місті Миколаївка на Донеччині неподалік від Слов'янська, доручили будувати оборонні споруди у Запорізькій області. Про це нам стало відомо з системи публічних закупівель ProZorro. Угоду на 645 млн 165 тис. 150 грн бюджетних коштів з нею уклали без проведення тендеру. Тобто замовник самостійно обрав саме цю компанію через якісь власні переконання. Що саме та де будує фірма - засекречено. Це називається "інженерні та будівельні роботи на об'єкті". Ми вже писали, що 5,43 млрд грн на будівництво захисних споруд для паливно-енергетичної інфраструктури Запорізької області виділять для однієї з найбільших дорожніх компаній України та фавориту Великого будівництва Володимира Зеленського - "Автомагістраль-Південь".
Замовником робіт в обох випадках виступає Служба відновлення та розвитку інфраструктури Запорізької області (колишня Служба автодоріг області). З 2021 року нею керує Олег Галич. Також з лютого 2022-го Олег Галич записаний керівником в Службі автомобільних доріг м. Севастополь (яка не веде жодної діяльності з 2014 року, та наразі прописана у Запоріжжі) та існує тільки на папері. Обласна Служба відновлення підпорядковується Держагентству відновлення та розвитку інфраструктури Україні (Держвідновлення), яким донедавна керував Мустафа Найєм (підписання угоди відбулося, коли він ще був на посаді).
ТОВ "Славдорстрой" було засноване у 2015 році у Слов'янську, пізніше фірма переїхала до Миколаївки на Донеччині. Директором компанії з самого початку її існування є Олег Воронов з Донецька, він і був її власником до 2016 року, а колись очолював Ясинуватський автодор на Донеччині. Згідно з даними аналітичної платформи YouControl, ТОВ "Славдорстрой" володіють по 50% фірми ТОВ "Слав АБЗ" та ТОВ "Славспецтех" - обидві зі Слов'янська. Щоправда, журналісти припускали, що успіхи фірми у перші роки її існування могли бути наслідками зв'язків з родиною тодішнього мера Краматорська Андрія Панкова (2015-2020).
За час свого існування фірма "Славдорстрой" встигла виграти підрядів від державних організацій на 13 млрд 229 млн 591 тис. грн. Фірма у т.ч. брала участь у Великому будівництві Зеленського - на автодорогах Донеччини та Харківщини (де зараз отримує десятки мільйонів на утримання доріг). Також силами цієї фірми зараз ремонтуються дороги за десятки мільйонів гривень на Донеччині у прифронтових містах: у Краматорську, Лимані, Дружківці, Костянтинівці, Слов'янську, Миколаївці. Через російську окупацію фірма втратила свої заводи у Маріуполі та Рубіжному.
Кінцевим власником "Славдорстрою" вказаний адвокат з Донецька Олег Ломакін (90,09%) з 2020 року. До Ломакіна кінцевим власником фірми був записаний з 2016 року Сергій Сухий з Донецька. Водночас YouControl включає фірму "Славдорстрой" та значну частину підприємств, де працювали Ломакін та Сухий, до бізнес-групи "СЛАВ Груп", пов'язаної з Едуардом Бондаренком - керівником з 2012 року та співвласником компанії "Донбасенерго", яка володіє електростанцією у Слов'янську. До того ж ТОВ "Слав Групп" є співзасновником ТОВ "Слав АБЗ" та ТОВ "Славспецтех", а доля Бондаренка у цих двох підприємствах відповідно складає близько 6,6%.
А іншим співвласником "Донбасенерго" є колишній народний депутат з Краматорська Максим Єфімов (2014-2024), який спочатку перебував у Блоці Петра Порошенка, а потім очолював групу "Відновлення України" у Верховній Раді. Єфімов викупив контрольний пакет акцій підприємства у 2018 році, залишив Бондаренка на посаді та зробив бізнес-партнером. Йому ж з Бондаренком належать компанії "Енергоінвест" та "Де Трейдинг".
Самого Едуарда Бондаренка журналісти раніше вважали близьким до сім'ї Віктора Януковича. Як і попереднього власника "Донбасенерго" екснардепа від Партії регіонів Ігоря Гуменюка (2007-2012). Цікаво, що Ользі Бондаренко - родичці бізнесмена - у 2019 році протягом не тривалого часу належало підприємство "Київська вагонна компанія", яким до цього володів російський олігарх Володимир Лісін, а у 2020 році протягом 1 місяця власником підприємства був Олег Ломакін.
Олег Ломакін (або його повний тезка) у 2019 році на виборах Президента України був спостерігачем на Харківщині від громадської організації "Команда Зе", засновниками якої є нинішній віцепрем'єр з цифрової трансформації Михайло Федоров та народний депутат Михайло Крячко. Також спостерігачами від цієї організації були Анастасія Ломакіна у Кривому Розі та Павло Ломакін у Києві. Невідомо, чи є вони родичами або це просто збіг. Крім цього Михайло Федоров є співголовою урядової спецгрупи з координації будівництва захисних споруд.
У 2019 році “Славдорстрой” фігурував у кримінальній справі щодо ремонту дороги Н-08 Бориспіль - Дніпро - Запоріжжя - Маріуполь. Правоохоронці вважали, що фірма порушила норми ДСТУ та використала матеріали нижчої якості, ніж це передбачав договір. На думку слідчих, зекономлені гроші підрядник розділив із посадовцями.
А в одній зі справ прокурор посилається на висновки аудиту Державної податкової служби України. Вказують, що ТОВ “Славдорстрой” робить субпідряди з фірмами, які можуть бути фіктивними. Замовляють будматеріали та роботи у тих, хто офіційно не має працівників та ресурсів. Це вказало аудиторам на можливі фальсифікації. Так отримали понад 48 млн грн з бюджету на утримання та ремонт доріг у Харківській та Донецькій областях у 2022-2023 роках. Однак у всіх подібних справах слідчі не змогли довести провину компанії та притягнути до відповідальності її посадовців.
У 2018 році компанія ремонтувала ділянку дороги Лиман - Зарічне - Новосадове. За версією слідства, ремонт працівники “Славдорстрою” не доробили, однак гроші отримали. За роботи тоді заплатили 115 млн 725 тис. 470 грн, але яку частину цієї суми могли витратити не за призначенням, невідомо.
Ще одну справу слідчі відкрили 2019 року через ремонт ділянки дороги Київ - Харків - Довжанський. Як йдеться у досудовому розслідуванні, Служба автодоріг Донеччини та “Славдорстрой” нібито уклали два договори на ремонти одних і тих самих ділянок дороги. А самі ремонти фірма, за версією слідства, виконала неякісно. Шкоду, яку посадовці й підрядники могли завдати бюджету, правоохоронці оцінили у понад 2,9 млн грн.
Інформатор детально розібрав, хто отримає 8,4 млрд грн на будівництво фортифікаційних укріплень Харківської області. У переліку є компанії, з якими давно співпрацює меря Харкова, компанії, пов'язані з громадянами РФ (сім'ї яких ведуть бізнес як у Харкові, так і в російському Бєлгороді), компанії без досвіду, компанії з кримінальними справами, пов'язана з мером Одеси Геннадієм Трухановим компанія будівельників доріг тощо.
Також ми дізналися, кому Харківська обласна військова адміністрація відписала понад 440 млн грн на деревину для фортифікаційних укріплень: алкоголічці з міста Кам’янське на Дніпровщини, яка працює на заводі та не могла закрити кредит у 4 тис. грн; позбавленій батьківських прав продавчині наливайки з Кам’янського з боргом за опалення у 10,5 тис. грн; брату ексчиновника Мінекономіки з Києва; крадію віскі Jack Daniels з магазину та іншим. Після публікацій журналістів ХОВА вирішила придбати деревини ще на 2,23 млн грн у сумнівних компаній. А от Миколаївська ОВА на чолі з Віталієм Кімом взагалі приховала, хто зводить для них укріплення на 512 млн грн.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.